השר לשעבר משה ניסים קוטל את רפורמת הגיור: "החמצה, ההר הוליד גבעה"

כותב "מתווה ניסים" שביקש לפתור את בעיות הגיור בהוראת רה"מ דאז נתניהו, קטל את הרפורמה של שר הדתות • במכתב שהגיע לידי "ישראל היום" הוא טוען כי החוק מאפשר גיור לצורך הגירה, מתעלם מאחת הסוגיות הקריטיות בנושא, ולא עושה דבר כדי להילחם בהתבוללות • "מן הראוי שלא נחיה באשליה כאילו אנו פותרים היום את בעיית הבעיות של עמינו", כתב

שר המשפטים לשעבר משה ניסים, צילום: יהונתן שאול

שר המשפטים לשעבר משה ניסים, שניסח מתווה לבקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו, בניסיון לפתור את נושא מערך הגיור והמאבק בהתבוללות, שנגנז לאחר לחץ ציבורי מצד החרדים לפני מספר שנים, יוצא במכתב ששלח לחברי כנסת נגד רפורמת הגיור של שר הדתות מתן כהנא, ומכנה אותו החמצה ומחזור של הצעתו בתוספת של האישור לרבני ערים לגייר.

במכתבו פירט את האתגר שבמלחמה בהתבוללות, והסביר כי המציאות שנוצרה עם העלייה מארצות ברית המועצות לשעבר חייבה את הרבנות הראשית ואת הממשלות השונות לפעול לפתרון הבעיה, באמצעות מערכת גיור גדולה ונמרצת "אך גם ממשלות ישראל וגם הרבנות הראשית לא פעלו כפי שהיינו צריכים ולכן הגענו עד הלום" – מצב שבו כחצי מיליון עולים וצאצאיהם אינם מוגדרים כיהודים, מספר שגודל בכל שנה בכ-10 אלף בני אדם. הוא ציין את ההליכים השונים למלחמה בגיור, וציין כי גם לאחר שבג"ץ הכיר בגיורים הקונסרבטיביים והרפורמיים "פתרון לתסבוכת הזו – אין".

"והנה, עתה הגיש כבוד השר לענייני דתות מתן כהנא הצעת חוק אשר קיבלה את אישורה של ועדת השרים לחקיקה. כבוד השר התהדר ואמר "עושים היסטוריה". אם סברנו שהנה מגיע הפתרון ובאה גאולה לעולם נחלנו אכזבה. בכל הכבוד הראוי ההר הוליד גבעה. אושרה הצעת חוק עניה ביעדיה שאין בה פתרון לכובדה, לחומרתה ולהיקפה של הבעיה".

משמעות הצעת החוק, כתב ניסים, היא שמערך הגיור "הכושל" להגדרתו יוסיף להתקיים עם מלוא הסמכויות שהעניקה לו הממשלה, "עם אותם דיינים המחמירים שלא לצורך, דבר שגרם לרבים הרוצים להתגייר להימנע מכך". עוד גרס כי למרות שהוא תומך בהענקת סמכות הגיור לרבני ערים "מי שמכיר את המציאות ואינו אוהב להשלות את עצמו יודע כי תוספת זו אינה מהווה פתרון לבעייתנו", זאת מכיוון שחלק גדול מרבני הערים הינם חרדים וחלק מאלו שמשתייכים לציונות הדתית מקבלים את סמכות הרבנות שמתנגדת להצעתו – דבר שיוביל לכך שלא יקימו בתי דין מקבילים. "מספר רבני הערים שירצו להקים בית דין לגיור אינו גדול". גם אם מספר המתגיירים, שעומד כיום על 1,700 בני אדם במקרה הטוב מדי שנה יוכפל, הדבר לא מהווה פתרון לבעיה.

בעיה נוספת, כותב ניסים, הינה בכך שהצעת החוק נותנת לדבריו תוקף לבתי הדין הפרטיים. "מה ערך יש לבתי דין פרטיים, שהלא גיוריהם אינם מאפשרים למתגייר להינשא ליהודי. התשובה היא שבתי דין פרטיים קמים כדי להנפיק אישורי הגירה לישראל. אבל אין מדינה ריבונית בעולם הנותנת סמכות לכל קבוצת אנשים להנפיק אישור כזה. והנה הצעת החוק הזו מקיימת ומעניקה בחוק תוקף לבתי הדין הפרטיים". בנוסף הוא קובל על כך שהצעת החוק אינה עוסקת באחת הסוגיות הקריטיות בנושא – גיור קטינים.

בסיכומו של עניין, גרס שר המשפטים לשעבר, "הצעת החוק הנוכחית במהותה היא למעשה חזרה על אותה הצעת חוק של הממשלה משנת 2017 שנגנזה מחמת הזעם הציבורי, רק בתוספת של הסמכת רבני ערים לגייר. מעניין שאלה שזעמו וסערו על הצעת החוק ההיא תומכים בה היום".

"הוראינו לדעת כי הצעת חוק זו לצערי אין בה בשורה. היא החמצה של אותה מערכת הגיור שעלינו לאמץ. בכל הכבוד, המציע מדבר כל העת נגד התבוללות, אבל הצעת החוק שלו אין בה מלחמה בהתבוללות. מן הראוי, רבותי, שלא נחיה באשליה כאילו אנו פותרים היום את בעיית הבעיות של עמינו. דרוש היום ובדחיפות חוק רציני עם פתרון אמיתי, שלא נישא חלילה באחריות לעתידו של עם ישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר