הזכייה של בני־הרצליה בגביע המדינה דווקא העלתה נקודה כאובה למדי בכדורסל הישראלי – העובדה שרוב השחקנים לא זוכים לסיים את הקריירה עם תארים. יכולים להיות פה כוכבים יוצא דופן, שמכתיבים את הטון במשך יותר מעשור, ועדיין יוצאים בידיים ריקות לגמרי, או עם זיכרון אחד בודד, בגלל השליטה של מכבי ת"א לאורך השנים.
חיים זלוטיקמן, עוד מעט בן 65, הוא מישהו שכיף להעלות איתו זיכרונות על מה שהיה פעם. הוא העביר 11 שנים בהפועל חיפה, בשנים הזוהרות שלה בענף, ורבים מחשיבים אותו בצדק לשחקן הגדול בתולדות המועדון. בהמשך הוא עבר תקופות קצרות יותר בהפועל חולון, הפועל ת"א, מכבי ראשל"צ והפועל גבעתיים. 373 משחקי ליגה בסך הכל ב־19 עונות, 5,607 נקודות, ועם התהילה הזו הוא הניף רק תואר אחד, את גביע המדינה עם הפועל ת"א בעונת 1992/3. זה היה סיום דרמטי לקריירה: כל העונה ההיא הייתה רצופה בסכסוכים ומריבות שלו עם המאמן רלף קליין וכוכב הקבוצה רדנקו דובראש. כעבור שנתיים, זלוטיקמן נפצע וגמר את הסיפור בגיל 38. היום הוא נהנה מהחיים ובעיקר מהבריאות, אחרי שלפני תשע שנים סבל ממפרצת באבי העורקים במהלך טיול באוסטריה: "הייתי כבר בעולם הבא. תודה לאל, יצאתי מזה".
3 צפייה בגלריה
חיים זלוטיקמן
חיים זלוטיקמן
מישהו שכיף להעלות איתו זכרונות. זלוטיקמן
(צילום: אבי מועלם)
לצד קריירת המועדונים, זלוטיקמן קלע 864 נקודות ב־97 משחקים בנבחרת ישראל. היא היה אחד השחקנים האיכותיים בה, אבל סחב הרבה תסכול במדים הלאומיים. אלו היו שנים בהן מיקי ברקוביץ' ודורון ג'מצ'י הועדפו על פניו, ובתור מי שתמיד דיבר מהלב, הוא אפילו אמר פעם אחת: "גם הייתי מייקל ג'ורדן לא הייתי מקבל מקום בחמישייה". אבל המעמד שלו כשחקן מוביל לא הוטל בספק מעולם. יורם יחיאל, מראשי הפועל חיפה באותה תקופה, נזכר במשחק אחד של זלוטיקמן שקשה לשכוח, מול פרטיזן בלגרד במסגרת גביע קוראץ' ביוגוסלביה. "היה משחק אדיר, למרות שהפסדנו 103:99. חיים נתן לדעתי במשחק הזה את הצגת חייו וסיים עם 36 נקודות. מהלך אחד הוא הלך מחוף לחוף, הגיע לקו הבסיס של פרטיזן, הקפיץ שחקן של היריבה וסיים בסל ענק". מבצע גדול מהחיים.
למרות שהתרחק מעט מהתחום, ורק בשנה שעברה חזר לצפות בהפועל חיפה באולם אחרי 20 שנות הפסקה, זלוטיקמן עוד חי ונושם כדורסל. שאלתי אותו אם הוא עוד זוכר את עונת 1987/88, בו הפועל ת"א נגעה באליפות. "זוכר הכל", הוא השיב, "כל משחק, כל שחקן, כל בלטה. גם את המשחק השני בגמר הפלייאוף נגד מכבי ת"א, כשאחרי הפסד במשחק הראשון ניצחנו בגומלין באוסישקין. קלעתי בדרבי ההוא 30 נקודות, 10 בהארכה, כולל סל הניצחון שקבע 95:96. במשחק השלישי כבר הפסדנו והתואר הלך למכבי".
3 צפייה בגלריה
"בסופו של דבר רציתי שהפועל תנצח בדרבי". זלוטיקמן עם מי שהיום המנהל המקצועי של מכבי ת"א
"בסופו של דבר רציתי שהפועל תנצח בדרבי". זלוטיקמן עם מי שהיום המנהל המקצועי של מכבי ת"א
"בסופו של דבר רציתי שהפועל תנצח בדרבי". זלוטיקמן עם מי שהיום המנהל המקצועי של מכבי ת"א
(צילום: ראובן שוורץ)
אז איך זה שבקריירה כל כך מפוארת סיימת רק עם תואר אחד? "בשנים בהן שיחקתי הפערים בין מכבי ת"א לקבוצות האחרות היו גדולים מאוד. אודה על האמת – הקבוצות שבהן שיחקתי היו פחות חזקות ממכבי ת"א".
אתה בעניינים במה שהולך היום בכדורסל הישראלי? "אני מתעניין, לא אגיד לך שאני שרוף, אבל גם קשה להתנתק אחרי שנים רבות של פעילות".
3 צפייה בגלריה
חיים זלוטיקמן
חיים זלוטיקמן
כבר בן 65. זלוטיקמן
(צילום: פרטי)
איך הרגשת אחרי שלושת הניצחונות הרצופים של הפועל ת"א במשחק הדרבי האחרונים, כולל בחצי גמר גביע המדינה? "נשארתי פועליסט, לא שרוף כמו פעם, אבל בהחלט פועליסט. זה היה מבחינתי כיף לצפות ביכולת שהציגה הפועל ת"א. בסופו של דבר רציתי שהפועל תנצח, אבל כשמכבי משחקת בגביע אירופה, אני מחזיק לה אצבעות. אני מתעניין במה שעושות האקסיות האחרות שלי, בראש ובראשונה הפועל חיפה בשורותיה גדלתי, וגם הפועל חולון ומכבי ראשל"צ. זה קשר שקשה להתנתק ממנו. אלה שמנהלים היום את הפועל חיפה היו בזמני אוהדים".