שר האוצר אביגדור ליברמן אישר היום (שני) את הסיוע לעסקים קטנים ובינוניים שנפגעו במהלך גל האומיקרון. על פי דבריו של השר, עסקים שנפגעו לפחות 35% בינואר-פברואר יזכו לסיוע שיוכל להגיע עד לסכום של 600 אלף שקלים. 

"לגבי סיוע לעסקים קטנים ולעצמאים: כפי שהבטחתי שיקרה בסוף החודש, גיבשתי מתווה סיוע", אמר השר. "אני חושב שזה מתווה אחראי והגון, הוא מתכתב עם היכולות שלנו. אני רוצה להודות לכל האנשים על התמיכה, על העמידה בלחצים. לסגן השר אביר קארה, לראש הממשלה ולראש הממשלה החליפי ולכל ראשי המפלגות שהיו תחת לחצים ותחת הפגנות. עלי מאיזושהי סיבה הפסיקו ללחוץ, כנראה התייאשו, אבל אני מעריך את כל האחרים שעמדו בכל הלחצים ותמכו בקו האחראי שאני משתדל להוביל".

מתווה הסיוע שפרסם השר:

יינתן לעסקים מענה כולל, בתשלום אחד, לרבות: מענק סוציאלי, מענק השתתפות בהוצאות קבועות, מענק עידוד תעסוקה ופטור מארנונה. יישום המתווה באופן פשוט וללא בירוקרטיה, יאפשר הזרמת סיוע וחמצן לעסקים שנפגעו משמעותית, על מנת להשאיר אותם עסקים חיים כמנועי צמיחה של המשק.

  1. תנאי הזכאות: ירידת מחזורים משמעותית - סף ירידת המחזורים בחודשים 2022\1-2 לעומת 2019\1-2 יעמוד על 35% לפחות.
  2. תקרת סכום הסיוע: תעמוד על עד 600 אלף שקלים (דו-חודשי).
  3. עסקים חדשים: עסקים שנפתחו בשנים 2020 ו-2021 יקבעו להם מחזורי בסיס כפי שנהגו בגלי התחלואה הקודמים, על פי חוק התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה), תש"ף 2020.

שר האוצר התייחס גם להשפעות המלחמה ברוסיה. "אנחנו כמדינת ישראל נעניק משתדלים להעניק סיוע הומניטרי מקסימל, גם לקהילות יהודיות וגם ללא יהודים שנמצאים באוקראינה. הסיוע שמעניקה מדינת ישראל לישראלים הנמצאים באוקראינה - אין לזה משהו דומה בשום מקום בעולם, אף מדינה לא משקיעה את אותם מאמצים לסייע לאזרחים שלה".

השר ליברמן המשיך: "ברור שלמלחמה הזו יהיו השלכות כלכליות, לא רק על מדינת ישראל אלא על כל העולם. אנחנו רואים תנודות במחירי הנפט שהגיעו ל-104.9 דולר, אנחנו רואים תנודות בשווקים בבורסות בעולם, עליות במחירי הסחורות, עליות חדות בחיטה בפחם וכן הלאה. אני שומע הרבה קריאות להוריד, אבל אני אומר לא – לאט, לאט. אנחנו חייבים לחכות שהמצב יתייצב, להתחיל כרגע לנקוט בכל מיני צעדים זה כמו באמצע רעידת אדמה כשכל הבית רועד שמישהו יבקש לעשות טיח. קודם צריך לנשום עמוק ולראות שהדברים מתייצבים.

"לגבי המשק הישראלי אנחנו בדקנו את כל המלאים, אנחנו נמצאים במצב טוב ואין שם מקום לדאגה. רק כי לסבר את האוזן, ההכנסות ממס בפברואר 2022 עומדות על כ-8.5 מיליארד שקל. לצורך השוואה ב-2019 טרום הקורונה, זה גידול של 27.4%. מצב הכלכלה הוא טוב וכך צריך להמשיך".