במוקד הקרבות: אייל בן יעיש וזיו ביניונסקי, צלמי חדשות 12 שנמצאים בימים האחרונים באודסה ובקייב שבמרכז העימותים בין הכוחות הרוסיים לאוקראינים, סיפרו היום (ראשון) בתוכנית "מהדורה ראשונה" על הזווית הייחודית שממנה הם מלווים את המלחמה.

מלחמה באירופה - סיקור N12:

צלמי המלחמה (צילום: n12)
זיו ביניונסקי ואייל בן יעיש | צילום: n12

"הם לא יודעים מה יקרה להם"

"נורא קר כאן ואנחנו לא רגילים לזה, הקור משתק עצמות", תיאר בן יעיש שנמצא עם כתבת חדשות 12 אפרת לכטר באודסה, עיר תיירותית בימים כתיקונם. "בארץ אומנם היו מקרים יותר חמורים של קרבות, בטח בדרום, אבל מבחינתי הדבר הכי מטורף זה התורים הארוכים של האנשים שרוצים לברוח מאוקראינה".

"אפרת ואני הגענו ממולדובה לכאן, היו 12 קילומטרים של פקקים של אנשים שניסו לברוח", סיפר. "ביום שישי צילמנו את ג'וליה שנתנה מונולוג קורע לב. זה מרגש בעיקר כי הם אנשים כמוני וכמוך, הם בורחים כי הם לא יודעים מה יקרה להם פה".

עשן מעל קייב (צילום: רויטרס)
עשן בשמי קייב | צילום: רויטרס

בן יעיש תיאר את הלך הרוח המתוח ברחובות אוקראינה: "מרגישים את הפחד ואת הלחץ של האנשים. אנחנו מסתובבים אפרת ואני, ומנסים לצלם חיילים והם לא מרשים לנו, הם מאיימים. אנחנו רגילים שבארץ אתה מגיע למחסום צבאי וכולם סחבקים עם כולם. זה לא כמו בארץ, יש כאן פחד וחשש של התושבים".

"קפצו עלינו עם רובים שלופים"

"מה שמרגש לראות כאן, להבדיל ממלחמות בארץ, זה את החבר'ה המקומיים - אזרחים שמתגייסים, אוספים נשקים ונוסעים להילחם ברכבים הפרטיים שלהם", סיפר ביניונסקי שמלווה את כתבנו אוהד חמו בבירה קייב. "יש כאן התגייסות מדהימה של האזרחים, הם מחבקים את החיילים ומביאים להם מתנות וחבילות, זה יוצא דופן".

"אתמול היה לנו קטע די מדהים לי ולאוהד", שיחזר ביניונסקי. "היינו באזור הפרלמנט וקפצו עלינו חיילים עם רובים שלופים, הם צעקו עלינו 'Hands up, Hands up', וממש הרמנו ידיים. הם בדקו לנו את מה שצילמנו במצלמה ושיחררו אותנו לאחר מכן, זאת חוויה".

חיילים אוקראינים בבסיס חיל האוויר באזור קייב (צילום: רויטרס)
חיילי צבא אוקראינה נערכים ללחימה | צילום: רויטרס

"יש רגעים מפחידים", הוסיף. "ראינו כאן את אנשי הביטחון ממלאים בקבוקי תבערה ואתה שואל את עצמך 'לצלם או לא לצלם?'. זה יכול להיות מסוכן מאוד. בסוף הצלחנו להסתתר ולצלם את זה. בשבוע שעבר החיילים הסכימו שנצלם אותם, עכשיו הם לא מסכימים - הם לחוצים".