תקדים מסוכן: זה רק עניין של זמן עד שגם ישראל תודח מהאירוויזיון

תקדים ההדחה של רוסיה מתחרות הזמר האירופית אולי נכון מוסרית, אך באותה נשימה הוא מעיד על סיכוי גבוה להרחקת ישראל מהתחרות בשל הסכסוך הישראלי-פלשתיני • דעה

נציגת רוסיה באירוויזיון 2019, הפגנה נגד אירוויזיון 2019 בישראל, צילום: PA-IMAGES, REUTERS

בשבוע שעבר הודיעו ראשי איגוד השידור האירופי (EBU), על החלטתם להדיח את רוסיה מאירוויזיון 2022, לאור הפלישה לאוקראינה. החלטה זו מהווה תקדים, שכן עד כה לא היה מקרה שבו מדינה הודחה בניגוד לרצונה בעקבות מלחמה שהיא ניהלה מול מדינה אחרת.

רבים יגידו כי מדובר בהחלטה נכונה, שקולה והוגנת, שכן תחרות אשר נוצרה לאחר מלחמת העולם השנייה, על מנת לאחות את הקרעים והשברים שהותירה המלחמה ההיא בין מדינות אירופה השונות, לא יכולה לשמש במה למדינות שבוחרות להשתמש במלחמה כפתרון לסכסוך.

לא יהיה זה מוגזם להניח שבמקרה של מבצע צבאי נוסף בעזה, אנו עלולים למצוא את עצמנו בחוץ. נציג רוסיה דימה בילאן, זוכה אירוויזיון 2008, צילום: REUTERS

אבל לא הכל שחור ולבן. ייתכן שמוסרית זה אכן הדבר הנכון לעשות, אך יחד עם זאת יש להכיר כי מדובר בתקדים מסוכן ובמדרון חלקלק שתחרות הזמר נכנסה אליו. עירוב הפוליטיקה בתחרות באופן כה בוטה אומר שהתחרות היא לא רק תחרות זמר, אלא גם תחרות שהפוליטיקה היא חלק מהדנ"א שלה.

האיגוד עצמו הצהיר אחרי שהחלה הפעילות המבצעית באוקראינה, כי הוא יברך את השתתפותו של כל נציג מטעם רוסיה שייבחר לאירוויזיון 2022. אם כך, מדוע אותו נימוק בדיוק יומיים אחרי הפך את הקערה על פיה? את התשובה ניתן למצוא בהודעותיהם של איגודי המדינות המשתתפות. המדינות פינלנד, אסטוניה, הולנד, ליטא, איסלנד ונוספות, הצהירו כי הן יפרשו מהתחרות אם האיגוד לא ידיח את רוסיה.

למה זה אמור לעניין ולהדאיג אותנו הישראלים? כי לא רחוק היום שגם ישראל עלולה למצוא את עצמה מודחת מהתחרות בבושת פנים לאור מבצעים צבאיים ומלחמות שאנו מנהלים מול שכנינו. ולמרות השוני הרב, מבחינת מקבלי ההחלטות באירופה מלחמה היא מלחמה, ובמאזן הכוחות של חזק מול חלש, אגרסור מול קורבן, אנו עלולים להיתפס יותר דומים לרוסיה מאשר לאוקראינה, ובהתאם לכך - להיות מודחים מהתחרות.

וזו לא סתם השערה. כבר ב-2019, כאשר ישראל אירחה את האירוויזיון היו גורמים אשר יצאו בקריאה לא לאפשר לקיים את האירוויזיון בישראל לאור המצב בעזה והסכסוך המתמשך עם הפלשתינים. אז, ה-EBU דחה על סף אפשרות זו, אך כעת לאור התקדים עם רוסיה, לא יהיה זה מוגזם להניח שבמקרה של מבצע צבאי נוסף בעזה, אנו עלולים למצוא את עצמנו בחוץ.

הכותב הוא יועץ תקשורת ומומחה אירוויזיון

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר