מחירי הפירות והירקות עולים: האם יבוא הוא הפתרון?

ירקות ופירות, פרשוק | צילום: פרשוק

שוק הפרי והירק בישראל גדל ומתחדש בטעמים מיוחדים שלא הכרנו, אבל יותר ויותר משפחות מתקשות להכניס את המוצרים, שהתייקרו מאוד, הביתה • האם רפורמת משרד החקלאות יכולה לעזור להוריד אותם? • וגם: הפירות והירקות שעדיין לא שמעתם עליהם

הצרכנים הישראלים אוהבים פירות וירקות - ואם אפשר, אז בכמויות. הרופאים ממליצים, הטעמים מגוונים, ולא שכחנו שמדי תקופה צצים להם זני פירות וירקות חדשים ומסקרנים, שרק מבקשים שנטעם אותם.

עם זאת, יש משפחות שמתקשות להוסיף את הפירות והירקות לסל הקניות בשל מחיריהם שהאמירו, מה שהוביל את משרד החקלאות לפתוח במשא ומתן בנוגע לרפורמה בתחום, כאשר חלק משמעותי מהתוכנית כולל את פתיחת שוק הירקות והפירות ליבוא. "זהו מהלך שנוצר במטרה להגביר את התחרות, לסייע לחקלאים ולהוריד את המחירים", נמסר לנו ממשרד החקלאות.

ירקות ופירות. כרמלה אונליין, צילום: נאור חסיד

על הנייר, נשמע שהתוכנית יכולה ליצור שינוי, אך נוי הדס, מקימת אתר "נוי השדה" למשלוחי פירות וירקות, מנסה להסביר מדוע לדעתה יבוא לא יפתור את הבעיה של עליית המחירים. "בכל העולם פירות וירקות מתייקרים בעקבות שינויי אקלים, אז גם התוצרת שיביאו מחו"ל תהיה יקרה. כשמביאים תוצרת מחו"ל פוגעים בחקלאים, שעוזבים את התחום, ואז לא יהיה למייבאים במי להתחרות", היא טוענת.

הדס גם מדברת על הסיכון שביבוא: "מביאים פירות וירקות מטורקיה, ממצרים, מירדן ומעזה. הפיקוח שם פחות טוב, ומשתמשים בחומרי הדברה שבכלל שכחנו שקיימים. כמו כן, אם נהיה במשבר עם טורקיה, למשל, ייתכן שלא יגיעו אלינו עגבניות. אם תפרוץ מלחמה, ישראל תהיה בתעדוף אחרון ליצוא. יעדיפו את צרפת, לדוגמה, שהיא יותר קרובה, ואפילו יכול להיות שיכריזו חרם תזונתי על ישראל. ואם יפרשו חקלאים בעקבות הפתיחה ליבוא והחקלאות בארץ תגווע - יהיה הרבה יותר קשה להקים אותה מחדש מאשר לשמור על זו הקיימת".

חציל סגול בהיר עגול. הערבה, צילום: תקשורות יעל שביט
עגבנייה שחורה, צילום: רשת נוי השדה

גם נאור חסיד, מאתר "כרמלה" למשלוחי פירות וירקות, סבור שמזג האוויר אשם בחלק גדול מעליית המחירים. "הקרה שהייתה לפני כחודש הרסה את הגידולים העתידיים", הוא מספר. "עכשיו יצאה השמש, והמחירים ירדו בחזרה". לעומת זאת, ממשרד החקלאות מוסרים כי מבדיקת גורמי המקצוע במשרד, לא זוהתה עלייה במחירי הירקות והפירות בעקבות הקרה, למעט עלייה נקודתית במחיר החציל, שלדבריהם צפוי לרדת בעוד כמה ימים.

רמי לוי, הבעלים של "רמי לוי שיווק השקמה", טוען כי המחירים הגבוהים נגרמים גם בגלל הרגולציה: "ההיצע בתחום קטן יותר מהביקוש, אז המחירים עולים לשמיים. כל מה שמסביב - שזה רגולציה, ביורוקרטיה, מכסים ומיסים - מעלה את המחיר. יש ירקות ופירות שהיבוא היה יכול להוריד את מחירם בעשרות אחוזים". לדבריו, מכירת פירות וירקות שנראים קצת פחות טוב במחיר מופחת, במקום לזרוק אותם בסוף היום - לא היתה יכולה לעבוד: "אנחנו תורמים פירות וירקות שנראים לא טוב. אין אפשרות למכור בצורה כזו, כי הצרכנים לא יקנו סחורה שנראית ככה".

ומה לגבי שנת השמיטה? האם היא גם גרמה לעליות במחירים? במשרד החקלאות חושבים שלא: "מבדיקה שערכו גורמי המקצוע, לא חלה השפעה משמעותית על מחירי התוצרת. הדבר נובע מהעובדה שהרוב המכריע של החקלאים בישראל (95%-97%) בוחרים לעבוד במהלך שנת השמיטה באמצעות היתר מכירה (מכירת הקרקע לאדם שאינו יהודי). וכך רוב הענפים ממשיכים לייצר את תוצרתם באופן סדיר".

קיוונו, צילום: רשת נוי השדה

 

פינגר ליים, צילום: רשת נוי השדה

האבוקדו נשאר קשה

קרה לכם שקניתם אבוקדו וחיכיתם שיבשיל, אבל בעודכם מזדקנים - האבוקדו נשאר קשה? ומה לגבי בננה, שנראתה צהובה ויפה, אולם תוכה היה קשה ומר? "יש רשתות שיווק שמחפשות את הסחורה הפחות איכותית, כדי שמחיר הקנייה שלהם יהיה נמוך יותר", מספרת נוי הדס. "מצד שני, יש כאלה שמוכרות פירות וירקות במחירי הפסד, כדי לפגוע בחקלאי ולמשוך את הקונים אליהן. סחורה כזו היא 'עבודה בעיניים' על הצרכנים ואסור שתגיע לשוק, ולכן אפילו יצאו אריזות של אבוקדו שכבר בשל.

"על מנת לשמור על הפירות והירקות, מומלץ לאחסן כל סוג בשקית נפרדת ולא לסגור אותה לגמרי. הירקות והפירות מפרישים גז אתילן, והוא גורם להבשלה ולריקבון מהירים. אם רוצים שהבננה או האבוקדו יבשילו מהר, מומלץ לשים אותם בחוץ זה ליד זה. כמו כן, יש להימנע מירקות ומפירות עם פגמים ושריטות על הקליפה, מכיוון שיכולים לחדור אליהם מזיקים שגורמים לריקבון.

"צריך לדעת שאם שוטפים פירות וירקות ומכניסים אותם למקרר, זה מוריד זמן מחיי המדף שלהם. המים גורמים לריקבון גם אם מנגבים אותם היטב. כדאי גם להשאיר את העוקצים הירוקים על העגבניות, כי זה שומר על חיי המדף שלהן".

שום פנינה שחורה, צילום: רשת נוי השדה

מחפשים גיוון

עולם הפירות והירקות מתחדש כל הזמן, וזנים חדשים ושונים מופיעים בשוק. על תות בטעם ענבים שמעתם? מה לגבי פינגר־ליים או עגבנייה שחורה? "כל מה שיש סביבו הייפ קולינרי ובאזז - אנחנו מביאים", מספרת פלורינה פורמנוב, מנהלת השיווק של "כרמלה". "יש לנו הרבה סוגים של פטריות, כמו רעמת האריה, בעלת טעם בשרני ועז ונראות מטריפה. זו הפעם הראשונה שבה היא מוצעת בחשיפה לקהל הרחב, והיא מבוקשת מאוד על ידי פודיז". מחירה של הפטרייה, אם תהיתם, עומד על 59 שקלים ל־100 גרם.

"כולם הפכו להיות בשלנים חובבנים בקורונה", מוסיפה פורמנוב. "הקהל שלנו מחפש את הדברים החדשניים. יש לנו 18 סוגים של עגבניות. לא תראו את זה במקומות סטנדרטיים, ואגב, ממש לא מדובר רק בתל־אביבים, אלא באנשים שמבשלים ומארחים, כאלה שמכירים מסעדות ורוצים לשחזר את המגמות".

רון יהודה שטרית, סמנכ"ל השיווק של "מושבניק", מבחין בשינוי אחר: עלייה בביקוש לירקות חתוכים. "מזמינים ירקות למרק ומקבלים מארז קלוף וחתוך. הלקוחות לא רוצים לקנות קילו מכל דבר, ובסוף לזרוק מה שלא משתמשים בו ושמתקלקל. המחיר לחתוך ומקולף גבוה יותר ב־15%-20%, אבל זה משתלם כי זה לא נזרק".

מיני-פלפל, צילום: ENZA ZADEN

"אנשים מחפשים גיוון גם בתחום האוכל הפשוט", מציינת נוי הדס. "מכיוון שפירות וירקות הם הדבר הכי בריא על המדף, אנשים רוצים להתנסות בדברים מיוחדים שישדרגו את החיים. יש משפחות שקונות עגבניות שרי שחורות, כי הן רוצות לגוון את הסלט לילדים. זה תחום שגדל בעקבות משבר הקורונה, כי המסעדות היו סגורות ואנשים רצו להביא את המסעדה הביתה. פתאום ראינו רכישות מוגברות של מוצרי נישה כמו פרחים אכילים, שפעם רק קונדיטוריות היו מחזיקות".

ומה בנוגע למחירים, שנראים גבוהים במיוחד כשמדובר בפירות ובירקות לא סטנדרטיים? "זה משתנה אם לפרי הזה יש תחליף דומה", עונה הדס. "הכרוביות הצבעוניות נמכרות בפער קטן מאוד לעומת הרגילות. פינגר־ליים הוא מוצר בפני עצמו. אמנם יקר יותר מלימון רגיל, אבל קופסה שעלותה 25 שקלים יכולה להחזיק מעמד שלושה שבועות. אם מוצר מיוחד נכנס לשוק, החקלאים לוקחים סיכון בגידול שלו".

"מובן שיש פרמיה על דברים יותר מיוחדים", מוסיפה פורמנוב, "תות־אננס או תות־ענבים יעלה 25 שקלים, בעוד תות רגיל עולה 20 שקלים. כרובית רגילה עולה 13.90 שקלים, ומיוחדת עולה 15.90 שקלים. ארטישוק סגול זהה במחיר לרגיל. אפשר לגוון את הצלחת מבלי להיכנס להוצאות חריגות".
ויש גם חידושים בשיטת המכירה. בחנות האונליין "פרשוק" השיקו לאחרונה מוצר שנקרא "ארגז־ארגז". מדובר בתוצרת חקלאית בארגזים שלמים ישירות מהחקלאי, ללא מיון ואריזה, מה שמאפשר להפחית עלויות. מיקס פלפלים־גמבה, לדוגמה, יעלה 79.90 שקלים ל־10-8 ק"ג.

חסה קראנצ'ית. חברת "נונהמס",

ואם בנושאי גיוון עסקינן, בשבוע שעבר התקיימה תערוכה חקלאית בתחנת "יאיר" מו"פ ערבה, שבה הושק מבחר של פירות וירקות מעניינים: חברת "נונהמס ישראל סידס" השיקה שני זני חסה חדשים: "פינסטאר", חסה בעלת עלים ירוקים; ו"רוביגלייס", בעלת עלים אדומים. הייחוד הוא בעלי החסה, שהם קראנצ'יים במיוחד.

חברת "גדות אגרו" חשפה את עגבניית השרי "ליבי גולד", בצורת לב בצבע אדום בוהק, וחברת "הזרע" הציגה סדרה בת ארבעה זנים חדשים של תירס, שמתוק פי שלושה מתירס רגיל. לבשלנים מציעה חברת "אפעל אגרי" את זן המיני־פלפל, פלפל קטן במשקל 120-100 גרם, המותאם למילוי ולבישול. "השנה יש פלפלים קטנים יותר ועושר צבעים בעגבניות", מספרת מעין פלוס קטרון ממו"פ ערבה, שם התקיימה התערוכה. "יש חצילים בכל הצבעים, עם גוונים, שסופגים פחות שמן בטיגון ועוד. הרעיון הוא לנסות להביא מוצר שללקוח יהיה נוח יותר לעבוד איתו".

עגבניית ליבי גולד, צילום: גדות אגרו
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר