לקראת פלישה: דיווח של שליחנו רון בן ישי
(צילום: גיל יוחנן, סטס קופולו)
הסנקציות עליהן הכריז ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון נגד רוסיה בעקבות מצב הלחימה מול אוקראינה, ישפיעו ישירות על שלושה מהאוליגרכים הבולטים ברוסיה, שנכסיהם צפויים להיות מוקפאים, נאסר עליהם להיכנס לתחומי בריטניה והמסחר של החברות בבעלותם בבורסה בלונדון נעצרו.
גנדי טימצ'נקו (69) הוא הבעלים של קבוצת וולגה, חברת השקעות רוסית שפועלת בתחומי האנרגיה, בנייה ותחבורה. הוא שולט ביצרנית הגז הטבעי נובאטק (Novatek) וביצרנית הכימיקלים סיבור (Sibur). ב-2014 מכר טימצ'נקו את חלקו בחברת הנפט גונבור (Gunvor) רגע לפני שהסנקציות האמריקאיות נגד רוסיה נכנסו לפועל על סיפוח חצי האי קרים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
ארקדי רוטנברג, ולדימיר פוטין וגנדי טימצ'נקו
ארקדי רוטנברג, ולדימיר פוטין וגנדי טימצ'נקו
ארקדי רוטנברג, ולדימיר פוטין וגנדי טימצ'נקו
(צילומים: AP)

טימצ'נקו הוא חבר אישי של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אחרי שהשניים נפגשו לראשונה בסנט פטרסבורג ב-1990. פוטין אפילו היה בשלב מסוים יו"ר מועדון הג'ודו שהקים טימצ'נקו. שוויו מוערך ב-16 מיליארד דולר לפי בלומברג.
האוליגרך השני הוא בוריס רוטנברג (65), שהקים חברה לבניית צינורות גז יחד עם אחיו הגדול ארקדי, שנחשבת לגדולה ברוסיה ולאחת המובילות בעולם. ב-2014 מכר את מניותיו בחברה לאחיו בעקבות הסנקציות האמריקאיות על סיפוח קרים. לרוטנברג מניות ב-SMP בנק, שגם הוא סובל מהסנקציות הבריטיות. הונו של בוריס מוערך במיליארד דולר, בזמן שהונו של אחיו ארקדי מוערך ב-2.1 מיליארד דולר.
בנו הבכור של ארקדי, איגור (48), סובל גם הוא מהסנקציות הבריטיות. איגור מחזיק במניות רבות של חברת הקידוח גזפרום, וחברה אחרת שעוסקת בגביית אגרה ממשאיות כבדות בכבישי רוסיה.
אם כבר התייחסנו לג'ודו, ארקדי הוא בן הזוג של פוטין באימונים, ומתפקד גם כסגן יו"ר האיגוד המקומי, תפקיד אותו הוא חולק עם...אחיו בוריס.
2 צפייה בגלריה
ארקדי רוטנברג מיליארדר ו חבר של ולדימיר פוטין
ארקדי רוטנברג מיליארדר ו חבר של ולדימיר פוטין
ארקדי רוטנברג יחד עם פוטין. בן הזוג של פוטין בג'ודו
(צילום: AFP)
עוד לפני הסנקציות הבריטיות על משפחות טימצ'נקו ורוטנברג, וכן על חמישה בנקים, עשירי המדינה הושפעו כבר כלכלית מהמצב מול אוקראינה. על פי בלומברג, עשירי רוסיה איבדו יחד 32 מיליארד דולר מהונם מתחילת השנה.
כך למשל הונו של ליאוניד מיכאלסון, שמחזיק גם הוא במניות של נובאטק כמו טימצ'נקו, צנח השנה ב-6.2 מיליארד דולר. במקביל, הונו של יו"ר חברת האנרגיה הרוסית לוקויל (Lukoil), ואגיט אלקפרוב, ירד ב-3.5 מיליארד דולר, כאשר מניית החברה צנחה בכמעט 17% מתחילת 2022.
23 המיליארדרים הרוסיים שמופיעים ברשימת 500 העשירים של בלומברג, שווים כעת יחד 343 מיליארד דולר, לעומת שווי של 375 מיליארד דולר בסיום שנת 2021.
כזכור, השווקים ברוסיה צנחו בצורה דרסטית השבוע, אחרי שפוטין סיפח את המחוזות הבדלניים באוקראינה אל מדינתו, מה שהוביל בין היתר לכך שגרמניה החליטה לעצור פרויקט אנרגיה גדול עם הרוסים, ובריטניה, כאמור, הטילה סנקציות משלה על המדינה.