מסר לחיזבאללה: יירוטים מוצלחים למערכת כיפת ברזל ימית שתגן על אסדות הגז

רקטות, טילי שיוט וכטב"מים - אלו חלק מהאיומים שמערכת ההגנה התמודדה עימם בהצלחה ועשויים לאתגר את המערכת הביטחונית בזמן עימות • כיפת מגן בספינות סער 6 מהווה קפיצת דרך משמעותית ליכולות הקיימות בהגנת הנכסים והאינטרסים הכלכליים של מדינת ישראל • שר הביטחון גנץ: "מאפשרת לנו חופש פעולה חיוני מול שלוחי איראן באזור"

יירוטים ראשונים של "כיפת ברזל" ימית מספינת סער 6 // צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

מנהלת חומה במפא"ת (המנהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית) במשרד הביטחון, צה"ל וחברת רפאל השלימו בהצלחה סדרת ניסויים מורכבת במערכת ההגנה "כיפת מגן", מערכת בתצורה ימית המבוססת על גרסה מתקדמת של מערכת "כיפת ברזל", שהופעלה לראשונה על ספינת סער 6, אח"י מגן.

תיעוד שיגור מיירט של כיפת מגן - כיפת ברזל ימית - מספינת סער 6, צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

במסגרת הניסויים, זרוע הים בצה"ל ומנהלת חומה במפא"ת של משרד הביטחון, יחד עם חברת רפאל והתעשייה האווירית, השלימו בהצלחה סדרת ניסויי יירוט של מערכת "כיפת מגן" בתצורה ימית מספינת מגן, סער 6, אל מול מגוון איומים מתקדמים. לוחמי שייטת הסטי"לים הובילו את הפעלת המערכת בניסוי, לקראת הכרזה על יכולת מבצעית ראשונית בספינות המגן.

תיעוד היירוט שנעשה באמצעות כיפת מגן, צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

בניסוי נבחנו כמה תרחישים המדמים איומים קיימים ועתידיים שעימם עשויה המערכת להתמודד בזמן עימות. באיומים שנבדקו: ירי רקטות, טילי שיוט וכטב"מים. הצלחת הניסוי היא אבן דרך חשובה ביכולת המבצעית להגן על הנכסים האסטרטגיים ועל האינטרסים החיוניים של מדינת ישראל כנגד איומים קיימים ועתידיים הצפויים בזירה.

תיעוד רגע יציאת טיל הטמיר המיירט, צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

מערכת "כיפת מגן" היא נדבך משמעותי ביכולת ההגנה העצמית והמרחבית של ספינות המגן ומהווה קפיצת דרך משמעותית הן ליכולות הקיימות בהגנת הנכסים והאינטרסים הכלכליים של מדינת ישראל, והן לעליונות הימית של מדינת ישראל בזירה.

"כיפת מגן" בספינות סער 6 מבוססת על מערכת כיפת ברזל ומשולבת במערך הארצי להגנה אווירית. המערכת היא נדבך נוסף במערך ההגנה הרב-שכבתית, מערך הכולל גם את המערכות "חץ" ו"שרביט קסמים", ושאת פיתוחו מוביל משרד הביטחון באמצעות מנהלת חומה שבמפא"ת. חברת רפאל היא המפתחת של מערכת הנשק "כיפת ברזל". התעשייה האווירית, באמצעות חטיבת אלתא, פיתחה את מכ"ם ה"אדיר" הימי, וחברת mPrest מפתחת את מערכת השליטה והבקרה של מערכת "כיפת מגן".

שיגור טיל מיירט מספינת סער 6, צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

שר הביטחון בני גנץ בירך על הצלחת סדרת הניסויים ומסר: "אני מברך את מפא"ת, צה"ל ורפאל על השלמת הניסוי חסר התקדים. הטכנולוגיה שאנו מפתחים במערך ההגנה הרב-שכבתי על מדינת ישראל מאפשרת לנו חופש פעולה חיוני מול שלוחי איראן באזור והאמצעים שברשותם, שהולכים ומתפתחים. אנחנו ממשיכים להיות שני צעדים לפניהם, ונמשיך לפעול ולשדרג את היכולות שלנו בהגנה ובהתקפה, כדי לשמור על העליונות הביטחונית של ישראל במרחב, על אזרחי ישראל ועל הכלכלה הישראלית".

ראש מפא"ת, תא"ל (מיל') ד"ר דניאל גולד, התייחס לניסויים ומסר: "ההצלחה בניסוי זה היא פריצת דרך טכנולוגית נוספת בתחום מערכות ההגנה מפני טילים, וזאת בזכות חזון טכנולוגי שמובל על ידי מפא"ת בשיתוף צה"ל והתעשיות הביטחוניות".

ראש מנהלת חומה במפא"ת, משה פתאל, בירך גם כן ואמר: "מערכת 'כיפת ברזל' רושמת היום ציון דרך היסטורי נוסף - השלמה של סדרת ניסויי יירוט בים למערכת בתצורתה הימית, שמותקנת לראשונה על ספינת המגן סער 6. באמצעות המכ"ם העוצמתי, שפותח במיוחד למשימת ההגנה, המערכת זיהתה בהצלחה את האיומים ששיגרנו אליה, רקטות, כטב"מים וטילי שיוט ושיגרה לעברם מלב ים את מיירטי כיפת ברזל ימית, שהשמידו אותם בדיוק מושלם. הצלחת הניסוי מחזקת עוד יותר את הביטחון שלנו במערכת וביכולתה להגן על שטחים נרחבים ועל נכסים אסטרטגיים של מדינת ישראל".

ראש חטיבת יבשה וים ברפאל, ד"ר רן גוזלי, מסר כי "רפאל גאה להודיע על סיום מוצלח של סדרת הניסויים של מערכת כיפה ימית על גבי ספינת המגן. סדרת הניסויים היא למעשה סיום של תהליך פיתוח והתאמת מערכת כיפת ברזל לים, ועמידה בדרישות מנהלת 'חומה' במפא"ת וזרוע הים בצה"ל. בסדרת הניסויים הזו הודגמה היכולת ההנדסית המתקדמת של רפאל בפיתוח ושילוב מערכות ימיות ברמה הגבוהה ביותר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר