המסחר בבורסת ת"א נפתח היום (א') בירידות שערים חדות, שהתמתנו מעט לקראת הצהריים. המדדים המובילים - ת"א 35, ת"א 125 ות"א 90, יורדים כעת בכ-1%. ברקע: באוקראינה התחילו לדבר על תרחיש של התקפה בשלבים מצד רוסיה שתתעצם תוך ימים, ועידן העלאות הריבית בפתח גם בישראל.
1 צפייה בגלריה
וול סטריט מפולת קורונה מסחר מניות בורסה ירידות
וול סטריט מפולת קורונה מסחר מניות בורסה ירידות
ירידות שערים
(צילום: EPA)

>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

איך מלחמה תשפיע על השווקים? שאלות ותשובות

הנפט צפוי להמשיך להתייקר? בעולם חצה מחירה של חבית נפט את רף 95 הדולרים, וההערכות הן שהמחיר אף יחצה את 100 הדולרים לחבית אם אכן רוסיה תפלוש לאוקראינה. ברור שמלחמה במדינות שהן יצואניות נפט בכמויות גדולות, תזניק את מחירי הנפט, בשל צמצום ההיצע. מנגד שוב תהיה ירידה בשימוש על ידי חברות תעופה ואם המלחמה תגרום להשתקת פעילויות כלכליות שונות, השימוש בדלקים יפחת דווקא. למרות זאת העלייה במחירי הנפט כבר משקפת את שצפוי במקרה של מלחמה. הסיכוי שמחיר ליטר דלק 95 אוקטן בשירות עצמי בישראל יגיע לסביבות שבעה שקלים (כיום 6.71 שקל) ילך ויגדל.
מה כדאי למשקיעים בבורסה לעשות עכשיו? אף אחד לא באמת יודע מה יקרה, אבל העלייה באינפלציה בעולם ובישראל והציפייה להעלאת ריביות, שכבר עלתה בבריטניה פעמיים, מבטיחה לנו שנה מאוד תנודתית. ההמלצות הן להיזהר מאוד בבורסות ולהתמקד בעיקר במניות בענפי הצריכה הבסיסית, האנרגיה, הנדל"ן והתשתיות, שיזכו לעדנה אחרי המלחמה, אם תפרוץ. היום בצהריים פורסם דו"ח היציבות הפיננסית של בנק ישראל, לפיו "הפער בין מחירי הנכסים הפיננסיים בבורסה בישראל לרווחי החברות גדול יותר מאשר בעבר".
ומה בשוק אגרות החוב? המומחים גורסים שרצוי לשמור על חשיפה גבוהה לאפיק הצמוד הקצר-בינוני וזאת יחד עם חשיפה לאגרות שקליות ארוכות טווח. עם זאת הציפיות לעליית ריבית בישראל והזינוק בתשואות בעולם דווקא פגעו באלה בינתיים.
בבית ההשקעות פסגות אמרו אתמול, כי כאשר הסיכון למלחמה בגזרת רוסיה-אוקראינה מתגבר, נראה כי נכסים שמהווים מקלט בטוח ייהנו מביקוש גבוה ובתוכם אגרות החוב הארוכות בארצות-הברית וגם השקליות הארוכות. בכל מקרה, צופים בפסגות כי התנודתיות בשווקים צפויה להיות גבוהה וכעת עם העלייה בהסתברות לאירוע גיאופוליטי משמעותי, תנודתיות זו רק צפויה להתגבר. בנוסף, לאור האופי המיוחד של משבר זה, שמירה על חשיפה מוגברת לאנרגיה היא בהחלט מומלצת.
מה יקרה לאינפלציה? הזינוק במחירי הנפט והפיחות בשקל מגבירים את סיכוני האינפלציה בישראל. לקראת שנת 2022 כלכלני בנק ישראל מזהירים מפני "סיכון לעלייה של האינפלציה, המלווה בירידה חדה של מחירי הנכסים הפיננסיים וסיכון לגל תחלואה חדש ומשמעותי בגלל נגיף הקורונה".
ומה זה אומר ביחס לריבית העתידית? המשך העלייה באינפלציה בישראל תוביל בהכרח לעלייה בריבית, כנראה ממש לפני חג הפסח. המשמעות היא שהריבית על המשכנתאות גם תעלה ויש לקחת זאת בחשבון לפני שנכנסים לחובות גדולים בהלוואות דיור וכמובן לשקול היטב את מסלולי הריביות.
פורסם לראשונה: 10:35, 20.02.22