יום שבת, 08.06.2024 שעה 17:37

מה גורם לנובאק ג'וקוביץ' לוותר על הקריירה?

הקורונה טרפה את הקלפים והעמידה אותו בצומת: טניס או עקרונות חייו, אך כרגע הוא מוותר על הפסגה עבור אי חיסון. רגע המפנה וזניחת הרפואה המערבית

|
נובאק ג'וקוביץ' (רויטרס)
נובאק ג'וקוביץ' (רויטרס)

אחרי גירושו הדרמטי והמרעיש מאוסטרליה בחודש שעבר, כבר היה נראה שהנה נובאק ג’וקוביץ’ יתחסן פעם אחת נגד נגיף הקורונה ויוכל לחזור במלוא עוצמתו לסבב. אבל נובאק כמו נובאק ממשיך להיות הכי לא צפוי ויוצא דופן שאפשר, בראיון ל-BBC הג’וקר הסרבי סיפר בפתיחות על הנושא והצהיר: “אני לא מתנגד לחיסונים אך אקריב תארים אם צריך. ההחלטה על הגוף שלי חשובה לי יותר מכל תואר כזה או אחר”.

למרות שראה את יריבו הגדול, רפאל נדאל, נהנה מחסרונו במלבורן ומטפס באופן די מפתיע לפסגת התארים ההיסטורית כבר בתחילת השנה, נולה לא מוכן לוותר על העקרונות שלו. הוא אמנם חלה בקורונה כבר פעמיים, אבל כרגע בכל אופן הדרישה היא להתחסן לפחות פעם אחת על מנת להשתתף במרבית טורנירי הטניס בהמשך השנה. אז כיצד מי שהיה פסע מלהיזכר כגדול בהיסטוריה מוכן לזרוק את המשך הקריירה עבור חיסון? ובכן, צריך לחזור כמעט עשור כדי להבין את המגמה והסיבות.

שחקני מכבי ת"א חוגגים לאחר הדרבי

עד שנת 2011 נובאק היה טניסאי מלא פוטנציאל, אך מאוד שביר. “כולם צחקו עליי, הם קראו לי הבדיחה של הסבב”, הודה שנים אחר כך. באותה שנה ד”ר איגור קטוייביץ’, שמתמחה גם ברפואה סינית, צפה במקרה בעוד אחת מההתרסקויות של נולה והודיע לו “אני יודע מה הבעיה שלך, אני מבין למה אתה מתרסק במשחקים ארוכים”. מהשיחה הזו שהתקיימה בין השניים, שלא הכירו אישית קודם לכן, חייו של נובאק, שנעזר בעשרות רופאים ללא הצלחה, השתנו הפעם ממש מקצה לקצה וממקום הכי לא צפוי.

כפי שחשף גם בספרו החושפני שפורסם לפני מספר שנים, “SERVE TO WIN”, הג’וקר הסרבי ניסה את אתגר ‘ללא גלוטן במשך 14 יום’ והתוצאות היו מדהימות עבורו: “ירדתי אמנם במשקל בשבועיים האלה, אבל הרגשתי שונה לגמרי, כמו בנאדם אחר. זה היה פשוט קסם. הגוף שלי פשוט הרגיש טוב”. זה למעשה רגע המפנה בקריירה של נובאק, רגע בו הוא די נטש את הרפואה הקונבנציונלית והצטרף לרפואה האלטרנטיבית. 

נובאק ג'וקוביץ' (רויטרס)נובאק ג'וקוביץ' (רויטרס)

יש להדגיש כי ברוב המקרים הרפואה המשלימה היא כשמה כן היא, לא להחליף לגמרי את הרפואה הקלאסית-המערבית, אלא להשלים אותה עם טיפולים נוספים בניסיון לפתור את שורש הבעיה שיכולה לנבוע גם ממשהו נפשי ולא בהכרח רק פיזי. נטורופתיה, רפלקסולוגיה, הומאופתיה, מיינדפולנס, שיאצו והדיקור הסיני הם רק חלק מהטיפוליים השונים והמגוונים ברפואה האלטרנטיבית.

ג’וקוביץ’ החל בגישה שהגוף הוא מקדשו והוא לא מתכוון לעשות שום דבר שיסכן את הגוף שלו, בין לבין הוא הודה שאם יצטרך ניתוח ברפואה המערבית הוא כמובן יעשה זאת, אבל רק אם לא תהיה ברירה וזה מוצא אחרון. לדוגמה ב-2018 אחרי ניתוח שעבר הוא חשף כי בכה מספר ימים כי הוא לא חסיד של ניתוחים אלא בכך שצריך להיות טבעיים עד כמה שאפשר. זה כמובן בא לידי ביטוי בכך שהוא טבעוני, לא אוכל בשר וגם נמנע מסוכרים. המקסימום? קוביית שוקולד אחת אחרי זכייה בטורניר.

נובאק ג'וקוביץ' (רויטרס)נובאק ג'וקוביץ' (רויטרס)

השנים חלפו, הגביעים התאספו והקריירה נסקה מעלה. השיאצו, הדיקור הסיני והמיינדפולנס (מודעות קשובה) הפכו לדברים שגרתיים בחייו של הסרבי, שלא היה מסיים יום בלי אחד מהטיפולים/תרגולים הללו וזאת בד בבד כמובן עם ההקפדה היתרה על התזונה ועל אורח החיים המאוד מיוחד ויוצא דופן, כנראה הקיצוני ביותר בעולם הטניס, אבל עם תוצאות אי אפשר להתווכח.

הכול עבד היטב עבורו עד שהגיעה הקורונה ולמעשה גם טרפה לנובאק את כל הקלפים ואולי אפילו את הקריירה כולה. הנגיף המדבק, שלא מרפה מחיינו, העמיד את המדורג ראשון בסיטואציה הקשה בחייו – אורח החיים והעקרונות שחי לפיהם מול הקריירה. ראוי להדגיש – כמובן שבדומה למקרה המובא כאן, לא כל מי שמטופל ברפואה משלימה גם לא מאמין ברפואה המערבית, אבל עושה רושם שבסיפור הזה אצל נולה הוא ממש נמנע מטיפולים קונבנציונליים עד כמה שניתן, כשההתנגדות לחיסון היא כמובן הוכחה חייה לכך.

נובאק ג'וקוביץ' עם הגביע (רויטרס)נובאק ג'וקוביץ' עם הגביע (רויטרס)

בינתיים, בכל אופן, נראה שנובאק, כבר בן 34, מוכן לוותר על הטניס עבור ‘שמירה על הגוף’ לדבריו. דברים עוד יכולים כמובן להשתנות, אך רגע האמת שלו יגיע כבר בחודשים מאי-יוני בהמשך השנה עם טורנירי הגראנד סלאם בצרפת (רולאן גארוס) ובאנגליה (ווימבלדון), ואם גם בהם המדורג ראשון בעולם לא ייקח לבסוף חלק, נראה שכבר לא תהיה דרך חזרה והג’וקר הסרבי למעשה כבר הקריב את המשך הקריירה שלו.

אסור לפספס
נגןמי הצטרף לליאו מסי בפרסומת של אדידס?
מי הצטרף לליאו מסי בפרסומת של אדידס?
נגןגביע האלופות נכנס לארון הגביעים של ריאל
גביע האלופות נכנס לארון הגביעים של ריאל
נגןנטע אלחמיטסטר בפרסומת לדגמי הקיץ שלה
נטע אלחמיטסטר בפרסומת לדגמי הקיץ החדשים
נגןכשאבא מעודד ביציע: הבן של מרסלו עם צמד
האבא מעודד ביציע: הבן של מרסלו כובש צמד
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */