צפו: עצמאיות נגד שר האוצר ליברמן
(צילום: שמוליק דודפור)
שר האוצר אביגדור ליברמן אמר אתמול בוועדת הכלכלה כי יש כוונה להציג תוכנית סיוע לעצמאים ולעסקים הקטנים בתוך כשבועיים וכי "לא נפקיר אף אחד". אך את העצמאים זה ממש לא מרגיע - להפך. המתקפות שספג מצד בעלי עסקים אתמול בדיון נמשכות גם היום. "אני מרגישה שיורקים לנו בפנים", אמרה הבוקר (ד') צמרת אביבי דביר, מורה למוזיקה בגני ילדים, בריאיון לאולפן ynet.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לדבריה, "שר האוצר אמר שהוא ייתן הצעה למתווה עוד שבועיים, אחר כך יהיו דיונים. אנחנו שמונה חודשים כבר עם אפס פיצוי לעומת הממשלה הקודמת שנתנה עשרות מיליארדי שקלים לעצמאים ורשת ביטחון. בסופו של יום, חשבון הבנק שלנו הוא זה שמדבר, לא אנחנו". בהקשר זה נציין, כי הסיוע לעצמאים בתקופת הממשלה הקודמת ניתן על הסגרים שהיו בתקופת הקורונה.
1 צפייה בגלריה
אלינור דרוקר בן זקן, צמרת אביבי דביר, רות תבור
אלינור דרוקר בן זקן, צמרת אביבי דביר, רות תבור
אלינור דרוקר בן זקן, צמרת אביבי דביר, רות תבור
(צילום: אינגה אבשלום, רון שלום)
אביבי דביר השתתפה אתמול בדיון בוועדה ותקפה בסערת רגשות את ליברמן. "קיבלתי תגובות מצוינות ומרגשות", היא מספרת. "אני בן אדם שבא מהעם, אני כמו כולם, אני לא פוליטיקאית ובאמת חיכיתי לפגישה עם שר האוצר ופשוט הכל התפרץ ממני, כל הכאב וכל הסיפורים הקשים שאני שומעת מכל המורים והמורות העצמאיים שיורקים עליהם בפרצוף, היו לנגד עיניי".
את מאמינה לשר האוצר ליברמן, כשהוא אומר שהוא יציג תוכנית? "אני מאמינה, השאלה איזו תוכנית. אמרתי לו שהוא יציג תוכנית מאוחר מדי. עד אז יקרסו עוד ועוד עצמאים. הוא לא רוצה את זה. אנחנו בסוף נגיע מהדלת האחורית ונתדפק על מדינת ישראל. אז מה ההיגיון. פשוט תשאיר אותנו עם אוויר לנשימה".
גם התחושות של אלינור דרוקר בן זקן, מייסדת אליברה בית למחול ותנועה, קשות. "אנחנו חשים ברעידת אדמה קשה מאוד עם השלכות מאוד חריפות כבר די הרבה זמן", היא אומרת. "שר האוצר בטוח ישן טוב לעומת כל העצמאים שלא נרדמים ולא עוצמים עין כין אין להם מושג איך הם הולכים לסיים את החודש. אם הוא חושב שאנחנו יכולים לחכות לרשת ביטחון, אז יש מצב שלא יהיה לו כבר את מי לתפוס ברשת הזאת. אנשים קורסים.
"מעניין אותי מה היה קורה אם השר ליברמן היה מגיע עם 40% פחות שכר הביתה ולא יודע איך הוא מסיים את החודש, והיו אומרים לו שימתין שבועיים-שלושה כדי לראות מה הוא מביא הביתה. זו תחושה מאוד קשה, לי לא הייתה תחושה שהוא מקשיב לעצמאים. העסקים שלנו נפגעו קשה, אני חושבת שצריך לעבור ולבדוק אילו עסקים באמת נפגעו ולמה הם זקוקים כרגע בזמן הזה. ויפה שעה אחת קודם. התחושה היא של סחבת, שלא רואים אותנו, שלא שומעים אותנו, שלא אכפת לאף אחד מאיתנו. העסקים נסגרים על ימין ועל שמאל ולאף אחד לא אכפת. יש תחושה קשה של חוסר רגישות. השיחה אתמול עם צמרת בוועדה הייתה ממש מצמררת, כמה היה לו נוח לשתות את הקפה שלו בדיוק כמו הנוחות שבה הוא יושב במסעדות, שבה הוא חושב שהחיים בסדר".
רות תבור, בעלים של חומוס אשכרה, התייחסה לאמירתו של ליברמן על המסעדות המלאות. "אנשים עוברים מבחוץ ורואים מסעדה מלאה, אבל החלק הפנימי ריק. מאז שאמרו לנו להפוך אותנו לשוטרים ולבדוק תו ירוק, ומשפחות באות חלק כן מחוסנים, לא מחוסנים, אז אתה לא ממלא באמת את המסעדה".
אבל עכשיו זה מבוטל. "מה שקורה זו הנשמה שעושים למת. זאת הבעיה, צריך לעשות את ההנשמה כשהחולה חי עדיין, לא כשהוא כבר לא נמצא. וזאת הטעות שלהם. מה אכפת לו להזרים קצת כסף לכל העסקים שהוא רואה שישנה ירידה בתקופה מסוימת. כמו שעשתה הממשלה הקודמת. הגיע הזמן שליברמן יתעורר".
במקביל, בפאנל על הצורך ברשת ביטחון סוציאלי לעצמאים שמתקיים היום בכנס אילת ה-25 לנושאי עבודה של נשיאות המגזר העסקי וההסתדרות, פנה עו"ד רועי כהן, נשיא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, לראש הממשלה ולשר האוצר, וקרא להם "להודיע עוד היום על תוכנית הסיוע לעצמאים. הבנו שאתם בממשלה רוצים לחכות לנתונים כדי להבין מי נפגע וכמה ולפי זה לפצות, אז תחכו, אבל תגידו כבר מה יהיו הקריטריונים, תנו ודאות לעצמאים שבחרדה. תקחו אחריות ותקבלו כבר את ההחלטה".
עוד אמר כי "אני פונה לממשלה שמכנה עצמה 'ממשלת השינוי', ואומר שלצערי, על אף שמדובר בדיוק באנשים שהיו איתנו בהפגנות לפני שנתיים נגד הממשלה הקודמת, כמו אביר קארה, עודד פורר, מרב מיכאלי ואחרים, פשוט מפקירים אותנו. תחושת דז'ה וו למרץ 2020, שעצמאים בוכים לשר האוצר בכנסת ואין מענה. לא ייאמן שלא למדו כלום אחרי שנתיים".
רמי בז'ה, ראש פורום העצמאים מבית ההסתדרות, אמר כי "זה נכון שאחרי המחאה שלנו בממשלה הקודמת אולי נבהלו יותר מדי, והתחילו לחלק כסף ממסוקים. אני לא בעד זה. אבל אחרי שנתיים לחזור אחורה לממשלה חדשה שלא למדה כלום בנוגע לטיפול בעצמאים, זה לא נורמלי. זה הדבר הראשון שהממשלה הזאת הייתה צריכה לעשות, להכין רשת ביטחון לשעת חירום לעצמאים. אבל לא למדו כלום".
גם בז'ה פנה לממשלה ואמר כי "אני מגיע מתחום ההפקה אז אני בנאדם אופטימי, אבל אתם קרובים לייאש גם אותי. מתחתם את החבל יותר מדי והוא קרוב להיקרע. אם אני אאבד תקווה, זה אומר שכבר יותר מדי עצמאים איבדו, ואז אוי ואבוי לממשלה הזאת".

גם דמי הבידוד לעצמאים מתעכבים

בתוך כך, בעת שזעמם של אלפי עצמאים הולך וגובר על ההחלטה באוצר לעכב את הדיון אם לשלם מענקים למי שנפגעו מזן האומיקרון "עד שיהיו נתונים" - גם דמי הבידוד לעצמאים מתעכבים.
לפני שבועות אחדים כבר אושר בכנסת לשלם דמי בידוד לעצמאים, לראשונה, רטרואקטיבית מחודש יולי 2021. מדובר בשלושה ימים לעצמאים עד דצמבר ובחודשיים האחרונים תשלום עבור ארבעה ימים בסכום של 570 שקל ליום לכל היותר.
בשל קשיים טכניים והתארגנות שאורכת זמן במשרד בביטוח הלאומי - עדיין לא הוכנו טפסים ותוכנות מתאימות לקליטת הבקשות והתשלום צפוי להתעכב עוד שבועות אחדים, כאשר הערכה היא שתשלומים ראשונים יבוצעו - לאחר שתיבדק הזכאות - רק סמוך לערב חג הפסח באמצע חודש אפריל.
יצוין שבעבר כאשר נדרשו רשות המיסים והביטוח הלאומי להעביר מענקים לכל אזרח ופיצוי על הפסדים במחזורים ההתארגנות לכך ארכה רק ימים ספורים והתשלומים החלו מיידית.
בביטוח הלאומי הסבירו כי מדובר בסוג חדש לגמרי של תשלומים לאוכלוסיות שאינן מוכרות ברובן לביטוח הלאומי ולכן אורך זמן להכין את המערכת המחשובית לקליטת הבקשות וביצוע התשלומים.
מיכאלה כהן, מנהלת אגף הדוברות בביטוח לאומי, העריכה בכנס של נשיאות המגזר העסקי וההסתדרות שנערך היום באילת, כי בתוך חודש וחצי יקבלו העצמאים את ימי הבידוד שהם זכאים להם.
דדי סוויסה, שהנחה את הפאנל שעסק בסיוע לעצמאים: "אני לא מבין מתי נקבל את ימי הבידוד האלה, כשנמות?! כבר ניצחנו בבג"ץ, זה אושר בכנסת, וזה עדיין תקוע. למה?"
כהן השיבה כי "החוק עבר רק בסוף ינואר, וההכנה של המערכת לוקחת זמן". עוד היא הזכירה כי "מנכ"ל הביטוח הלאומי היה זה שצעק מהתחלת המשבר שזה אבסורד ששכירים מקבלים ימי בידוד ועצמאים לא, ואם יש משהו שהתעקשנו עליו מההתחלה זה הנושא הזה".