סכום של 66 מיליון שקל נטו יחולק לכיסם של 550 חברי קיבוץ אפיקים בעמק הירדן. ל"ממון" ול-ynet נודע כי בשבוע שעבר הצביעו החברים על המסלול המועדף עליהם לחלוקת 130 מיליון שקל ברוטו (לפני מיסים), שקיבל הקיבוץ מאקזיט שביצע ממכירת 25% מהמניות בחברת אפימילק - שפיתחה תוכנה וציוד לייעול תפוקת החלב ברפת - לקרן ההשקעות פורטיסימו בעבור כ-140 מיליון שקל. המערכות מוטמעות כיום באלפי חוות ב-50 מדינות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המסלול לחלוקת הכסף שנבחר הוא בסיס של 60 אלף שקל לחבר + תוספת שנות ותק. יתרת הסכום תשמש את הקיבוץ לתשלום מיסים עבור המכירה ולהשקעות בתשתיות. כספי התמורה יחלוקו החל מ-60 אלף שקל לאחר תשלום מיסים לחבר צעיר ללא ותק, ועד 500 אלף שקל לזוג בעל ותק מעל 40 שנה.
1 צפייה בגלריה
קיבוץ אפיקים
קיבוץ אפיקים
קיבוץ אפיקים
(צילום: שרון צור)
לאחר המכירה הקיבוץ, שבבעלותו גם רפת חלב גדולה, עדיין מחזיק ב-45% ממניות אפימילק ואילו קרן פורטיסימו השותפה בחברה מאז 2011 תהפוך לבעלת שליטה ותעלה להחזקות של 55%.
חלוקת כספי האקזיט הוא נושא רגיש בקיבוצים וחלקם הותירו סכום משמעותי בקופת הקיבוץ עקב ריבוי דעות החברים והקונפליקט בין חברים ותיקים ולצעירים.
לצורך בניית מסלולי החלוקה שהוצעו לחברים נשכרה על ידי אריק שור, לשעבר מנכ"ל תנובה, המשמש כבר מספר שנים כיו"ר העסקי של קיבוץ אפיקים ומי שהוביל את המכירה - חברת הייעוץ "אביב" (בבעלות הקיבוץ גם חברת צ.ח.מ. אפיקים יצרנית הקלנועית למוגבלי תנועה).
אפימילק סיימה את שנת 2020 עם רווח תפעולי תזרימי של 10 מיליון דולר, כאשר העסקה רוכבת על הפריחה של שוק החלב בעולם, המעבר לרפתות גדולות והרצון לשפר את ביצועי הרפתות במסגרת סוגיית ביטחון המזון שגברה מאז פרצה הקורונה.
הערכה כי בהמשך יתבצע אקזיט נוסף במניות על ידי פרוטיסימו ובשווי גבוהה יותר מהעסקה הנוכחית, כך ששוויין של יתרת המניות של הקיבוץ יושבח.
באפימילק מועסקים 180 עובדים, 30 מהם בני הקיבוץ. החברה מפתחת, מייצרת ומשווקת מערכות ממוחשבות מתקדמות להגדלת התפוקה ברפת, באמצעות מד חלב אלקטרוני ותוכנה שמנתחת את המידע ומספקת נתונים בנוגע לתפוקת החלב, הרכבו, מצב בריאותה של הפרה ופוריותה. את המוצר פיתח אלי פלס, בן הקיבוץ, שהלך לעולמו.