13 צפייה בגלריה
פרדריק בורדיון
פרדריק בורדיון
פרדריק בורדיון
(איציק בלניצקי)
פרדריק בורדיון יעלה עם הפועל חולון על הפרקט הערב (ראשון, 18:45) למשחק מול בני הרצליה במסגרת חצי גמר גביע המדינה. זוהי עונתו השנייה של "פרדי" במדים הסגולים ובראיון מיוחד ל-ONE, שנערך אחרי אימון הקבוצה בשישי האחרון, הקלע הצרפתי שזכה בשנה שעברה עם חולוניה בליגה הבלקנית מדבר בשיא הכנות על זכייה בתארים, מכבי תל אביב, הפועל חולון העתיד והקשר של גיא פניני. בנוסף, מספר בפתיחות גם על היום שאחרי הכדורסל.
בורדיון הגיע לישראל ב-2017, וחמש שנים אל תוך האפיזודה הישראלית שלו, הוא זוכר את שרון דרוקר ששינה את הקריירה שלו ואת גיא גודס שקיבל אותו בזרועות פתוחות. הגארד הצרפתי-ישראלי שגאה להיות יהודי והיה שמח לתרום ולעזור לנבחרת הלאומית, מספר גם על חיבתו לסיפורי סינדרלה, נטפליקס הפחד במבצע “שומר החומות” ומה בעצם גרם לו להישאר בארץ ולא לחזור בתקופת המבצע לצרפת?
איך אתה רואה את העונה שלכם עד כה? "יש לנו המון עליות ומורדות אבל כרגע אם אנחנו מדברים רק מבחינת תוצאות, אנחנו נמצאים באותו המקום שבו היינו בשנה שעברה ואנחנו יכולים להצליח השנה יותר עם חצי גמר הגביע ביום ראשון, כך שמה שעשינו בשנה שעברה יתחיל להשתפר ביום ראשון".
13 צפייה בגלריה
פרדריק בורדיון
פרדריק בורדיון
פרדריק בורדיון
(איציק בלניצקי)
הסגל שלכם עמוק יותר אולי מהשנה שעברה, מגי חזר חזרה, האם לדעתך יש לסגל הזה חולשות? "כשמוסיפים שחקן זה יכול להיות טוב כשם שזה יכול להיות רע, כי יש שחקנים שישחקו פחות ובנקודות מסוימות זה יכול להיות מתסכל או שזה יכול להוסיף לרוטציה ולמשחק, אז אנחנו צריכים להבין איך להוציא את הטוב מזה ולא לקחת את זה לכיוון השלילי, כמו שראית המשחק האחרון של טיירוס היה מדהים אז אגיד שזה היה לטובה, עכשיו צריך לראות את הדברים בטווח הרחוק. יש לנו שבעה שחקנים זרים ובליגה הישראלית תהיה רוטציה רחבה ובאירופה זה טוב עבורנו כי זה נותן לנו אופציות מרובות".
השנה הפורמט של הגביע השתנה מה אתה חושב על הפורמט החדש? "למען האמת, אהבתי את זה כשהקבוצות הקטנות היו איתנו כי עבורי זה הקסם של הגביע, הקבוצות הקטנות יכולות לשחק נגד הגדולות ולנצח אותן וזה הקסם, כמו בצרפת בכדורגל ובכדורסל ואני אוהב את זה כשגם הקבוצות הקטנות משתתפות, אבל הם מנסים לשנות ולעשות פורמט חדש כמו שמשחקים בספרד, זה די דומה למה שעושים בצרפת וזה מה שקורה”.
13 צפייה בגלריה
פרדריק בורדיון
פרדריק בורדיון
פרדריק בורדיון
(איציק בלניצקי)
אז אתה אוהב סיפורי סינדרלה. "כן אני אוהב את כשהקבוצות הקטנות משחקות כי יש יותר קסם ויש סיפורים יותר יפים, כשקבוצה קטנה מנצחת קבוצה גדולה זה סיפור יפה, עכשיו אנחנו משחקים כרגיל בגביע רק קבוצות מהליגה הראשונה נגד קבוצות מהליגה הראשונה ובעבר שיחקנו כבר נגד כל הקבוצות האלו, כי יש רק 12 קבוצות בליגה, כך שמשחקים המון משחקים נגד אותן הקבוצות".
ספר לי על המחשבות לקראת הגביע השנה לאחר שהפסדתם בשנה שעברה למכבי תל אביב בחצי הגמר. יש איזשהן מחשבות מיוחדות, אקסטרה מוטיבציה שאתם מגיעים איתה לשלב הזה של הגביע? "אני יכול לדבר רק בשמי באופן אישי, כי אני מכיר את הלך המחשבה של כל השאר אבל עבורי זה מאוד מאוד חשוב כי זה התואר היחיד שלא זכיתי בו בישראל. זכיתי באליפות, זכינו בליגה הבלקנית גם אם זו לא תחרות גדולה זכינו בה עם חולון כך שהגביע זה הדבר היחיד שחסר לי, זה הפיינל פור השלישי שלי במסגרת הגביע כך שאני רוצה לזכות, עבורי זו במה גדולה ואני חושב שאם זוכים בגביע אז העונה שלך מוגדרת כהצלחה כך שזה תואר ענק".
13 צפייה בגלריה
פרדריק בורדיון עם הכדור
פרדריק בורדיון עם הכדור
פרדריק בורדיון עם הכדור
(חגי מיכאלי)
אם היינו אומרים לך לבחור איזה תואר אתה מעדיף, גביע או אליפות, כשברור שתגיד שניהם, אבל עדיין, באיזה תבחר? "כן ברור שאני אקח את שניהם (צוחק), אני רוצה. אנחנו בחצי הגמר שנמצא ממש מעבר לפינה. מדובר בשני משחקי נוק אאוט, כך שיש לנו הזדמנות אמיתית לזכות בתואר השנה".
בוא נדבר על המשחק מול הרצליה, איזה יתרונות יש להפועל חולון על בני הרצליה? "אני חושב שבראש ובראשונה, יש לנו ניסיון, גם להם יש ניסיון אבל יש לנו סגל עמוק יותר עם שחקנים מנוסים במיוחד ששיחקו ברמות הכי גבוהות, במשחקי הנוקאאוט ניצחנו שלושה ברציפות, שניים נגד בשיקטאש ואחד נגד הפועל חיפה, ניצחנו אותם כך שאנחנו יודעים איך להתנהל והיתרון הכי גדול שלנו עבורי הוא האוהדים שלנו. יבואו למשחק אולי 5-6 אלף אוהדים של חולון ואני חושב שזה יכול לעשות את כל ההבדל. כשאנחנו משחקים בבית אפשר לראות שאנחנו טובים הרבה יותר בבית כי האוהדים שלנו דוחפים אותנו המון והם מדהימים".
13 צפייה בגלריה
שחקני הפועל חולון
שחקני הפועל חולון
שחקני הפועל חולון
(חגי מיכאלי)
אתה חושב שחולון תעפיל לגמר? ובמידה שכן, נגד מי תרצה לשחק בגמר? "לא אכפת לי. עבורי הפועל תל אביב כשהיא בסגל מלא היא נראית נהדר. הם הפסידו את המשחק הקודם אבל אנחנו יודעים שג'יימס יאנג לא שיחק, כך שכאשר הם עם סגל מלא הם נראים נהדר ומכבי... זה הסגל הכי גדול בישראל, באמת שלא אכפת לי מול מי נשחק אני רק רוצה לנצח ולזכות בתואר הזה. הדבר הכי חשוב הוא להתרכז בעצמנו".
אז נבקש ממך תחזית, מי לדעתך ישחקו בגמר הגביע? "ברור שאני אומר אנחנו. אני לא רואה את מכבי מפסידה שלושה משחקי דרבי ברציפות כך שאני אומר מכבי אבל זה יהיה קשה מאוד כי אני מכיר את החבר שלי ג'יי פי (טוקוטו, מ.ב) הוא אוהב לשחק נגד מכבי אז זה יהיה משחק נהדר עם אווירה מטורפת, אבל אני אומר מכבי כי להפסיד שלוש פעמים באותה העונה תהיה בעיה ענקית עבורם”.
13 צפייה בגלריה
שחקני מכבי ת"א חוגגים
שחקני מכבי ת"א חוגגים
שחקני מכבי ת"א חוגגים
(לילך וויס)
כקלע, מה החשש הכי גדול שלך? "אני תלוי המון באם הכדור מגיע אליי לידיים ואני לא שולט בזה, כך שצריך להיות בקצב ולמצוא את הנקודות שבהן אתה יכול להתפנות לזריקה ואני מנסה להתחיל דרך ההגנה, להיכנס לקצב דרך ההגנה ואז במשחקים מסוימים אני מקבל יותר זריקות מאשר באחרים אבל כן אני חושב שזה תלוי בפעילות ובקצב שלך על הפרקט".
מה הכי רחוק שחולון יכולה להגיע העונה בכל המסגרות? "אני אומר שהכול תלוי בגלאטסראיי, אם אנחנו מדברים על ליגת האלופות אז הכל תלוי בשני המשחקים מולם שמבחינתי הם מאוד קריטיים, לאחר מכן בגביע אם נזכה בו ולגבי האליפות… נדבר אחר כך. אבל אם נזכה בגביע ונעפיל לטופ 8 אז העונה תהיה ממש יפה".
13 צפייה בגלריה
פרדריק בורדיון חוגג
פרדריק בורדיון חוגג
פרדריק בורדיון חוגג
(חגי מיכאלי)

“אם חולון לא תציע לי חוזה, ארצה לחזור למכבי”

זכית באליפות עם מכבי תל אביב, במה שיכול להיחשב כסגירת מעגל לאור "הקשר" שלך לשאראס ואותה השושלת של שנות ה-2000, איך תרגיש לך זכייה עם הפועל חולון בגביע? "שאראס היה השחקן האהוב עליי. אתה יודע כשאתה ילד יהודי באירופה ואתה צופה בכדורסל, למען האמת, באירופה אנחנו מכירים רק את מכבי, כך שכשהייתי צעיר הלכתי למשחק כשהם שיחקו באסבל (וילרבאן, מ.ב). הקבוצה שהייתה עם שאראס, אנתוני פארקר וניקולה וויצ'יץ' כשהם היו ממש טובים, אז תמיד חלמתי על זה ששאראס יאמן אותי, תמיד חלמתי לראות אותם משחקים וכשחתמתי שם זה היה כמו חלום שהתגשם.
לא באמת שיחקתי עבור מכבי כי זה היה לחודשיים במהלך הקורונה ונפצעתי אבל הייתי סופר גאה עבור המשפחה שלי וכל החברים שלי. כשאתה צעיר אתה חולם על הקבוצה הזו ואתה חולם על לשחק עבורה, אבל אני לא באמת יכול להגיד שממש שיחקתי במכבי, הייתי חלק מהם וזה היה סיפור ממש יפה כי אתה משחק עם אמארה סטודמאייר, עם עומרי כספי, אתה משחק עם דני אבדיה וסקוטי ווילבקין, אותלו האנטר. היו שם שחקנים מדהימים, וזו הייתה חוויה מדהימה ורגע יפהפה".
13 צפייה בגלריה
פרדריק בורדיון במכבי תל אביב
פרדריק בורדיון במכבי תל אביב
פרדריק בורדיון במכבי תל אביב
(מכבי ת"א, האפליקציה הרשמית)
כעת יש לך הזדמנות לזכות בתואר, וזה יכול להיות על חשבונה של מכבי, איך זה מרגיש לך כשיש לך את ההזדמנות הזו מול קבוצה, שכמו שאמרת הכרת כילד. "עכשיו, זה מעט גס רוח אבל אלו החיים לא אכפת לך יותר מול מי אתה משחק. כעת אני חלק מחולון, אני אוהב אתה זה, כולם יודעים שאני מרגיש ממש מדהים בחולון ואני מדבר על האוהדים ועל הארגון ואתה רק רוצה לנצח בשבילם. כשזכינו בליגה הבלקנית זה היה כל כך יפה, באמת, זו אמנם תחרות קטנה אבל עדיין זה היה רגע יפה, ואז שנה שעברה בפלייאוף? וואו, הסדרה מול נס ציונה הייתה מטורפת ולאחר מכן היה לנו מזל רע עם הפציעות אבל עדיין נגד גליל ועם כל האוהדים. אני רוצה לנצח עבור האוהדים וזו העדיפות העליונה שלי, אני רוצה לנצח עבורם כי הם תומכים בנו כל הזמן ונותנים לנו המון אהבה והם תמיד נותנים לך אנרגיה כך שאני רוצה לנצח עבורם".
חזרה למכבי זה משהו שיושב לך בראש, או שאפשר לומר שמצאת לך בית בחולון? "אני אהיה כנה, אני אומר לסוכן שלי שאני ארצה. יש לי את העונה הזו ואז קרוב לוודאי עוד 2-3 עונות בישראל כי אני מתבגר. גם אם אני מרגיש סופר צעיר. אני צריך לבלות זמן עם המשפחה שלי, עם הסבים והסבתות שלי, האחיינים שלי ועם אמא שלי כך שאני רוצה לראות אותם יותר, אז בראש אני אומר לעצמי עוד שנתיים-שלוש ולסוכן שלי אני אומר שאני אשמח לסיים את הקריירה שלי בחולון, אבל זה לא בידיים שלי, אם הם יציעו לי חוזה אני אחתום עליו ואני מחכה לזה, להם, אבל אם זה לא יקרה אז בוודאות שאני רוצה לחזור למכבי, בוודאות, ואם אני אוכל לסיים כך זה מדהים אבל זה בידיים של חולון, לא בשלי".
13 צפייה בגלריה
מייקל קייזר ופרדריק בורדיון
מייקל קייזר ופרדריק בורדיון
מייקל קייזר ופרדריק בורדיון
(איציק בלניצקי)
הואיל והעלית את נושא הגיל, אי אפשר שלא לשאול את זה. גיא פניני עדין משחק ונראה נהדר, כשאתה רואה אותו משחק ובגילו, זה לא נותן לך מוטיבציה לשחק עד הגיל הזה? "אז אני אספר לך כי דיברתי עם גיא ושאלתי אותו ‘אתה לא עייף מלראות שחקנים צעירים שרוצים לקחת לך את המקום? ולהתאמץ בכל יום?’, אז הוא ענה לי ‘כן אני מבין את מה שאתה אומר אבל תשמע אני משחק כדורסל ברמה גבוהה, כי אנחנו משחקים באירופה ואנחנו בין הקבוצות הכי טובות בישראל ואני במרחק של 20 דקות מהבית, למה שאפסיק?’. הוא צודק, אבל זה לא המקרה שלי, אני רחוק מהבית, אני מרגיש בבית בישראל אבל כל המשפחה שלי בצרפת כך שזו הסיבה שאני אשמח להמשיך עוד שנתיים-שלוש בישראל ואז לסיים את הקריירה שלי באנטיב ממנה אני מגיע".
איך חווית את החגים כאן בישראל? "אני אוהב את זה. אני הולך לארוחות שבת, אני לא מחמיץ את זה וחוגג את הכל, למען האמת אני לא דתי אבל אני כל כך גאה להיות יהודי. כולם בצרפת יודעים שאני יהודי וכשהייתי צעיר יותר, עם הסבים, הסבתות ועם אמא שלי חגגנו המון את פורים ואת פסח ואת השבת והכול, אבל הזמנים השתנו ועזבתי את הבית וזה הופך מסובך יותר כשאתה לבד”.
13 צפייה בגלריה
פרדריק בורדיון מול רז אדם
פרדריק בורדיון מול רז אדם
פרדריק בורדיון מול רז אדם
(איציק בלניצקי)

“הייתי מפוחד במבצע שומר החומות, פחדתי אפילו לטוס חזרה”

בוא נדבר על מבצע שומר החומות? "או וואו (צוחק) הייתי מבועת לחלוטין, אלוהים אדירים. הראיתי למישהו אתמול תמונות וסרטונים שבמהלך האימון טיל נחת ליד ההיכל שלנו, ואחד האנשים מההיכל לקח חלק מהטיל והביא לנו את זה לתוך חדר ההלבשה, הריח של זה היה מטורף וזה היה כל כך חד, הייתי כל כך מפוחד, כל כך מפוחד באמת, ואתה לא יכול לדמיין את המשפחה שלי בבית בצרפת, הם צלצלו אליי בערך בכל שעה, כי בטלוויזיה זה אפילו גרוע יותר, אז החלטתי להפסיק להתאמן ועברתי לצפון תל אביב עם ג'יי פי טוקוטו כי הוא החבר הכי טוב שלי בישראל אז עברתי לבית שלו. זה היה שקט יותר מאשר בחולון. חולון הייתה מפחידה".
כשהמשפחה שלך צלצלה, ביקשו ממך לחזור? "כן, הם שאלו אותי אם אני יכול לחזור, אבל בכנות ממש פחדתי לטוס (מתחיל לצחוק) כי הטילים באוויר והם ניסו לשים את שדה התעופה למטרה אז אמרתי אין סיכוי שאני טס, אני מעדיף להישאר במקלט".
13 צפייה בגלריה
פרדריק בורדיון
פרדריק בורדיון
פרדריק בורדיון
(איציק בלניצקי)
עברת במספר קבוצות ומספר מאמנים, מי הם המאמנים המיוחדים בעיניך? ”היו לי שני מאמנים, אחד שינה את הקריירה שלי והשני נתן לי המון הזדמנויות ופתח את זרועותיו עבורי. הראשון הוא שרון דרוקר, הוא נתן לי הזדמנות שנייה בישראל כי התחלתי ממש רע, וזה שינה את הקריירה שלי כי בששת החודשים הראשונים הוא שם אותי בקבוצה ועל הפרקט ואמר לי ‘פרד תשחק חזק, תשחק בהגנה, תיקח את הזריקות שלך’, הוא נתן לי המון ביטחון כך ששרון עשה דבר מדהים עבורי. לאחר שנה באילת עברתי לראשון וגיא גודס אמר לי בקיץ שהוא רצה להחתים אותי אבל ההנהלה החתימה שחקן אמריקאי, זה לא כל כך עבד והגעתי לראשון ללא חוזה רק כדי להתאמן. הוא אמר לי שהוא הולך להחתים אותי כך שאני צריך להישאר והכל יהיה בסדר.
כעבור שבועיים חתמתי וישנתי אצל עוז בלייזר, שיחקתי כמעט 30 דקות בכל משחק והיורוקאפ היה מדהים עבורי, קלעתי המון, שיחקתי המון והעונה הייתה טובה עד הקורונה ומשהו קרה עם החוזה וההנהלה לא הייתה שם בשבילי. הלכתי הביתה ואז נוצרה ההזדמנות עבורי לחתום במכבי. כך שאני אומר שרון וגיא גודס, הם שינו את הקריירה שלי והם נתנו לי המון".
13 צפייה בגלריה
גיא גודס
גיא גודס
גיא גודס
(חגי מיכאלי)
שיחקת כבר עבור צרפת כך שנבחרת ישראל זה נושא שאי אפשר באמת לשאול עליו. ”לא, הלוואי, הלוואי, הלוואי שהייתי יכול לשחק בנבחרת ישראל, אבל אני חושב שאני לא יכול כי שיחקתי בכל הנבחרת עד גיל 25 אז אני חושב שזו בעיה. אני אשמח גם רק אם אני אוכל להתאמן איתם ולעזור להם אני אשמח לעשות זאת. כמו שאמרתי על חולון, אם הם יציעו לי אני אלך לנבחרת הלאומית, אני אהיה כל כך גאה ללבוש את הגופייה ולעזור לישראל. אני אוהב את המדינה הזו כך שבוודאות אני אלך, גם רק יבקשו ממני להתאמן אני אלך".
ספר לנו איך נראה יום בחייך? "(צוחק) זה תלוי... בחורף או בקיץ?"
גם וגם. "אז בקיץ וכשמזג האוויר טוב, אני אוהב ללכת לים, בגדול זה מה שאני עושה. לפני האימון אני לא עושה כלום, ואז יש לי את האימון ולאחריו אני הולך לים ולאכול בחוץ, אני אוהב לאכול במסעדה ואווירה טובה ו-וייב טוב, אני לא הולך למקומות ששחקני הכדורסל הולכים אליהם כך שאתה לא תמצא אותי אף פעם במסיבות היפ הופ או כל דבר אחר, אתה יכול למצוא אותי במקום אחר ישראלי או אחר.
בחורף זה המון נטפליקס (צוחק), ואני עובד הרבה, יש לי פרויקט בריוויירה הצרפתית, אני חושב על לפתוח מסעדה על החוף עם שני חברים והשותף שלי אנחנו עובדים על זה, ואני מנסה ללמוד על קריפטו ו-NFT, אני יושב עם ג'יי פי אצלי בבית או שאני הולך אליו הביתה וכך אני מעביר את היום שלי".
13 צפייה בגלריה
ג'יי פי טוקוטו
ג'יי פי טוקוטו
ג'יי פי טוקוטו
(איציק בלניצקי)
אתה פותח מסעדה? "כן, כן אני אפתח. איך אומרים? בעזרת השם יהיה בסדר. אני מנסה לעשות דברים עם החיים שלי, וכך שלאחר מכן בחיים הפרטיים שלי אני גם משקיע בדירות כך שצריך לעשות גם שיפוצים ובנייה וצריך לתקן דברים, זה לוקח זמן רב וצריך לצלצל לכולם לנסות ולתאם וכל היום הוא יום עמוס”.