יום רביעי, 29.05.2024 שעה 05:36

דולגופיאט: אותו ארטיום, מצחיק להגיד שאני סלב

האלוף האולימפי בראיון פתיחת הקמפיין לפאריס: החיים החדשים ("אוהב שפונים אליי ברחוב"), הלחץ ("הכי קשה לשמור על מקום ראשון") וגם: התרגיל החדש

|
ארטיום דולגופיאט (איציק בלניצקי)
ארטיום דולגופיאט (איציק בלניצקי)

חמישה חודשים מאז שכבש את העולם וזכה במדליית הזהב האולימפית בטוקיו, ארטיום דולגופיאט נמצא כבר עמוק בשגרת האימונים. המדינה התאהבה במתעמל המכשירים המצליח והצנוע, שהפך לאחד מהספורטאים הגדולים בתולדותיה, אבל מבחינתו כמעט כלום לא השתנה - ובקרוב הוא גם יחזור להתחרות בפתיחת הקמפיין האולימפי החדש עד לקיץ 2024, אז הוא צפוי להגיע לפאריס כדי להגן על תוארו.

הדרך לבירת צרפת היא ארוכה ולא פשוטה בכלל. דולגופיאט עבד קשה לקראת פתיחת עונת התחרויות הקרובה, השתקם מהפציעות, חזר לאימונים ובנה תרגילים חדשים, כל זאת לקראת עומס גדול של תחרויות במהלכן הוא ינסה להשיג את הקריטריון האולימפי בסופה של הדרך. החל מסוף החודש הנוכחי, הוא צפוי לצאת לארבע תחרויות שונות בסבב גביע העולם, כאשר כולן יהיו בתוך חמישה שבועות בלבד, ושם הוא יידע היכן הוא עומד ביחס למתחריו.

ב-24 בפברואר מדליסט הזהב יתחרה בקוטבוס שבגרמניה, ב-2 במרץ בדוחא שבקטאר, ב-17 במרץ בקהיר שבמצרים וב-31 במרץ בבאקו שבאזרבייג'אן. לכל התחרויות הללו הוא נרשם במטרה להיכנס לאליפות אירופה, דרכה יוכל להשיג קריטריון לאליפות העולם. בכל זאת, יש כמה מדרגות שצריך לעבור בדרך לבמה הגדולה, כדי להתחרות שוב על הפודיום העולמי. רגע לפני שהוא מתחיל את הדרך לצרפת, דולגופיאט מדבר בראיון ל-ONE על השנה שהייתה ועל המטרות החדשות בדרך לעיר האורות.

בחור זהב. ארטיום דולגופיאט עם המדליה האולימפית בטוקיו (רויטרס)בחור זהב. ארטיום דולגופיאט עם המדליה האולימפית בטוקיו (רויטרס)

ארטיום, איך עברו עליך החודשים האחרונים מאז שזכית במדליית הזהב האולימפית?
"כל מה שעברתי היה מטורף. כבר לפני אולימפיאדת טוקיו החלטתי שאמשיך לפאריס. לא ידעתי מה יקרה בטוקיו, אבל גם אחרי מה שקרה היה לי ברור שאני ממשיך".

בדרך כלל קשה לחזור לאימונים אחרי הפסקה. אין שחיקה?
"אין לי שחיקה כי בסוף זה מה שאני עושה באופן קבוע. הספורט זה החיים שלי. החלטתי לפני טוקיו שאמשיך לפאריס, אז ידעתי לקראת מה אני הולך. אני אוהב להתאמן".

אתה חוזר להתחרות בגביע העולם בקרוב ואחת מהתחרויות תהיה במצרים. עד כמה שידוע לי, זה לא מקום שמתעמלים ישראלים התחרו בו בעבר.
"כן, זו תהיה הפעם הראשונה שאנחנו נטוס למצרים וזה יהיה משהו מיוחד. גם כשהופעתי פעמיים בדוחא זה היה מיוחד. ב-2018 כשהייתי בדוחא קיבלתי הודעות מאנשים באינסטגרם שלא אהבו את זה שהייתי שם, אבל חוץ מזה הכל היה בסדר. נכון שיש לנו הרבה יעדים מעניינים לישראלים, עם תחרויות בקטאר, באקו וקהיר, אבל לא משנה לי לאן אני בא, אני לא מסתכל על המדינה שאני נמצא בה, אני פשוט יוצא להתחרות וזהו. במצרים יש כל שנה תחרות, זה חלק מהקריטריון ואני חייב להיות שם".

"מה שעברתי היה מטורף". דולגופיאט בפעולה בתרגיל הקרקע (רויטרס)"מה שעברתי היה מטורף". דולגופיאט בפעולה בתרגיל הקרקע (רויטרס)

חוקים חדשים, תרגיל חדש ויריבים חדשים

בשבועות האחרונים דולגופיאט השתתף בשני מחנות אימון עם הנבחרת, בקרואטיה ובפינלנד, במטרה להגיע מוכן לתחרויות החשובות של השנה. כדי להגיע לאולימפיאדת פאריס 2024 צריך קודם כל להעפיל לאליפות העולם שתתקיים באוקטובר בליברפול. הוא יכול לעשות זאת עם כל חבריו לנבחרת, אם באליפות אירופה הנבחרת הישראלית תסיים ב-13 המקומות הראשונים. זו תהיה משימה קשה.

אם זה לא יעבוד עם הנבחרת, דולגופיאט ינסה להשיג את הכרטיס הבודד לפאריס 2024 בעצמו, כאשר דרך תחרויות סבב גביע העולם הקרובות ניתן לקבל את הקריטריון לאליפות העולם, אם ארטיום יסיים בשלוש מתוך ארבע תחרויות גביע העולם בשמינייה הראשונה. כדי להיות בפאריס, הוא יצטרך לסיים במקום הראשון בעולם, כמובן אחרי שמנפים את כל מי שכבר השיגו את הקריטריון עם הנבחרות שלהם, או להתמודד דרך תחרויות גביע העולם ולקוות לזכות בשנה האולימפית בשני כרטיסים האחרונים שמחולקים לכל מכשיר. לדולגופיאט ברור שהוא יהיה חייב להיות במיטבו, כרגיל.

"זה הולך להיות הרבה יותר קשה. הכי קשה זה לשמור על המקום הראשון בעולם", ציין המתעמל הגדול בתולדות ישראל. "באים יותר ויותר מתעמלים צעירים, כמו הקוריאני רייו סונג-יון שבגמר האולימפי עשה תרגיל בדרגת קושי של 7.0 נקודות בקרקע בגיל 18, יש יפנים צעירים מעולים ומלא מתעמלים חדשים, וכולם רוצים להיות הכי טובים. זה לא קל וברור לי שלא אהיה במקום הראשון בעולם בכזאת קלות, כי בספורט יש ימים טובים ופחות טובים, אבל נעבוד קשה".

"הולך להיות קשה יותר". דולגופיאט (רויטרס)"הולך להיות קשה יותר". דולגופיאט (רויטרס)

לדעתך תוכל באמת לשמור על המקום שלך בפודיום העולמי בתרגיל הקרקע?
"אני לא חושב על הפודיום. יש לי את התרגיל החדש שלי, יש חוקה חדשה ויש דברים שונים שצריך להתאמן עליהם, יש אלמנטים חדשים שאני עובד עליהם והם יותר קשים בשבילי, ועדיין לא הרגשתי באמת את התחרויות, ככה שאני לא יודע איפה אנחנו עומדים. צריך להתרגל לכל זה ואז לראות איך זה מתקדם".

איך יהיה התרגיל החדש שלך בקרקע?
"זה צריך להיות תרגיל ברמה מאוד גבוהה ואני עדיין לא ממש שם. החוקים התשנו והחלפתי כמעט את כל התרגיל. רק שני פסים נשארו מהתרגיל הקודם שלי, שהתחריתי איתו בטוקיו, ככה שדי הרבה השתנה. דרגת הקושי קצת נמוכה אצלי בינתיים בגלל השינויים. אני צריך לעבוד יותר קשה כי יש אלמנטים שבחיים לא עשיתי. החוקים עכשיו יותר מגבילים, ככה שאני חושב שהתרגילים של כל המתעמלים ייצאו פחות או יותר דומים, רק דרגות קושי יהיו שונות וצריך כמובן ביצוע טוב בשביל לנצח".

הפעם נראה אותך מתחרה יותר בקרב רב, ולא רק בתרגיל הקרקע?
"אנחנו מנסים להכין נבחרת לאליפות אירופה שתהיה באוגוסט, כדי להיכנס כקבוצה לאליפות העולם. אני עובד על חמישה מכשירים, הכל חוץ מהטבעות. עם תחרות טובה, אני מאמין שאפשר להיכנס לטופ 13 של הנבחרות הכי טובות באירופה. אומנם זה יהיה קצת יותר קשה כי אלכס שטילוב פרש, אבל יש לנו צעירים חדשים שרוצים להצליח ויש גם את אנדריי מדבדב שעובד על שלושה מכשירים. בנוסף לקפיצות הוא יעשה גם קרקע וטבעות. בקרב רב יהיו חמישה מתעמלים, ארבעה עולים להתחרות על מכשיר ושלוש התוצאות הכי טובות נכנסות לחישוב".

יגיע לפאריס ב-2024 כנבחרת? אנדריי מדבדב (רדאד ג'בארה)יגיע לפאריס ב-2024 כנבחרת? אנדריי מדבדב (רדאד ג'בארה)

זה יגרום לכם להיות בעומס גדול יותר?
"לא ממש. ב-2020 גם היה לנו את זה במרסין, ככה שאנחנו מכירים את זה. בתחרויות גביע העולם הקרובות אני אתחרה בקרקע, בסוס ואולי גם בקפיצות, למרות שאני מעדיף לשמור על הרגליים לתחרויות הקרקע כי יש הרבה תחרויות".

“החיים השתנו? לא, אני אותו ארטיום”

ארטיום בן ה-24 גר בנתניה, בדירה שרכש רגע לפני אולימפיאדת טוקיו וממש השבוע הוא נכנס אליה ביחד עם ארוסתו, מריה סאקוביץ'. ההחלטה שכנסת ישראל קיבלה השבוע, לאפשר לספורטאים לקבל פטור מתשלום מס על המענקים של זכייה במדליות, בוודאי שעזרה לו להיות רגוע וממוקד מטרה. בתוך תוכו, הוא רוצה עוד מדליות והוא יעבוד קשה בשביל להישאר בטופ העולמי. ברור לו שאחרי הפרישה של שטילוב, הוא זה שיוביל את ההתעמלות הישראלית בשנים הקרובות. ובכלל, נראה שהוא התבגר אחרי שהפך לאלוף אולימפי בתרגיל הקרקע.

איך זה הרגיש להיות כל הזמן בכותרות?
"הייתה לי תקופה כזאת אחרי אולימפיאדת טוקיו, אבל עכשיו זה כבר פחות. אני מרוכז באימונים ובהכנות לקמפיין החדש. בוא נגיד ככה, אחרי טוקיו יש לי קצת יותר ניסיון בראיונות והיום זה כבר בא לי יותר בקלות".

באור הזרקורים. ארטיום דולגופיאט עם מאמנו סרגיי וייסבורג (איציק בלניצקי)באור הזרקורים. ארטיום דולגופיאט עם מאמנו סרגיי וייסבורג (איציק בלניצקי)

עד כמה החיים שלך השתנו בעקבות הזכייה בזהב האולימפי?
"מבחינתי, כמעט הכל נשאר אותו הדבר. אני אותו ארטיום. הייתי בחופשה ואחר כך חזרתי לשגרה שלי. אני מתאמן, חוזר הביתה, מתאמן וחוזר הביתה. הדבר היחיד שהשתנה זה שהרבה יותר אנשים מכירים אותי. זה מצחיק להגיד שנהייתי סלב, אבל זה מה שקרה כי יש הרבה שמזהים אותי ברחוב. בהתחלה ממש הרבה ניגשו אליי, אבל היום זה כבר פחות קורה".

התרגלת לזה שאנשים פונים אליך?
"מלכתחילה הייתי בסדר עם זה, אבל אפשר להגיד שהתרגלתי לזה ואין לי שום בעיה עם זה. אני אוהב את זה".

מבחינה כלכלית, החיים שלך בכלל לא השתנו אחרי הזכייה?
"בקטע הכלכלי יש שיפור עם ספונסרים חדשים שהתווספו לספונסרים הקיימים שהמשיכו איתי הלאה. יש הרבה אנשים שתומכים בי ואני חייב לומר להם תודה - המאמנים שלי, הוועד האולימפי, איגוד ההתעמלות, האגודה שלי מכבי תל אביב, אסותא והספונסרים שנותנים לי להתאמן בראש שקט, שזה הונדה, בנק הפועלים, שטראוס, מיניליין וקבוצת דוד אזולאי. הם נותנים לי את כל מה שאני צריך ואני מעריך את זה".

מבחינה כלכלית, יש שיפור. דולגופיאט עם הספונסרים החדשים (עמרי שפירא)מבחינה כלכלית, יש שיפור. דולגופיאט עם הספונסרים החדשים (עמרי שפירא)

איך קיבלת את ההחלטה של המדינה להעניק לספורטאים פטור ממסים על מענקים של זכייה במדליות?
"זה באמת כיף לדעת שהמדינה עוזרת לספורטאים. זה מעולה ואני שמח שזה קרה".

לאחרונה אלכס שטילוב הודיע על פרישה, כך שהפכת למתעמל המוביל של נבחרת ישראל  מעכשיו.
"כן, עשו לו מסיבת פרישה מאוד יפה. לא קל להיות כל כך הרבה שנים בטופ של ההתעמלות. אלכס עבר ארבע אולימפיאדות והוא תמיד היה ברמות הגבוהות, אז מגיע לו כל הכבוד על מה שעשה. טוב שאלכס נשאר איתנו בנבחרת, כי חסרים אנשים שיש להם הבנה גדולה בענף כמו שיש לו ויודעים מה באמת המתעמלים צריכים. הוא עדיין יכול לתרום ולעזור לנו".

"עדיין יתרום ויעזור מתפקידו החדש". אלכס שטילוב (רדאד ג'בארה)"עדיין יתרום ויעזור מתפקידו החדש". אלכס שטילוב (רדאד ג'בארה)

האם אתה מרגיש שיש עליך יותר לחץ וציפיות עכשיו, אחרי שזכית במדליית הזהב? תוסיף לכך שלא בטוח בכלל שלינוי אשרם תמשיך להתחרות.
"בינתיים לא היו לי תחרויות אז עוד לא באמת הרגשתי את הלחץ והאדרנלין. כמובן שיכול להיות עליי יותר לחץ ושכולם יצפו ממני להצליח, אבל לכל תחרות אני תמיד בא עם דף חלק ונקי. אני בא לעשות את שלי וזהו".

מה המדליה שלך עשתה להתעמלות הישראלית?
"אחרי הזכייה שלי ושל לינוי אשרם במדליות הזהב הענף מאוד התקדם ביחס ובגישה. קיבלתי מלא הודעות של הורים שרשמו לי שהילדים שלהם רוצים להתחיל להתאמן ושאלו איפה אפשר להירשם, וזה הכי משמח אותי. אני רוצה שיהיו יותר ילדים בענף, שהוא יתקדם עוד ושיהיה הכי פופולרי בארץ. הלוואי שיגיעו עוד ילדים להתעמלות ושנגדל עוד ספורטאים טובים".

נועה סולוש מסכמת את התחרות
אסור לפספס
נגןהפרסומת החדשה של מסי ביחד עם וויל סמית'
הפרסומת החדשה של מסי ביחד עם וויל סמית'
נגןמי משחקני ברצלונה מחזיק ברכב היקר ביותר?
מי משחקני ברצלונה נוהג ברכב היקר ביותר?
נגןהמפגש של ספיד עם גראנצ'ו נגמר בהתרסקות
המפגש של ספיד עם גראנצ'ו נגמר בהתרסקות
נגןטורניר הצעירים בהשתתפות טיאגו מסי
מול אצטדיון מלא: טיאגו מסי במשחק על גביע
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */