פריצת דרך: כור גרעיני ניסיוני שבר שיאים בהפקת אנרגיה

תחנת כוח בבריטניה, המשתמשת בטכנולוגיית היתוך, הצליחה להפיק 59 מגה-ג'אול בתוך שתי דקות, יותר מכפול מהשיא הקודם • משמעות ההישג יכולה להיות מהפכה בייצור חשמל נקי

הכור הגרעיני הניסוני באוקספורדשייר בבריטניה, צילום: הסוכנו תהבריטית לאנרגיה אטומית

פריצת דרך אדירה מסתמנת בתחום האנרגיה הגרעינית: ניסוי בהפקת חשמל בתחנת כוח גרעינית ניסיונית באוקספורדשייר שבבריטניה הצליח להביא להפקה של יותר מפי שתיים משיא ייצור החשמל בתחנת כוח גרעינית עד כה.

פריצת הדרך הגיעה לאחר יותר משני עשורים של ניסויים ושכלול המערכות במרכז קולהאם לאנרגיית היתוך ומדענים כינו את הניסוי "אבן דרך משמעותית" בדרך להפיכת אנרגיה גרעינית המופקת בהיתוך לאנרגיה נקייה, זולה וזמינה בקלות.

"התוצאות חסרות התקדים הללו הם צעד ענקי קדימה בכיבוש אחד האתגרים המדעיים וההנדסיים הגדולים ביותר שעומדים בפני האנושות" אמר לגרדיאן הבריטי פרופסור איאן צ'פמן, ראש של הארגון לאנרגיה גרעינית בבריטניה. "ברור שאנו צריכים לנקוט בצעדים משמעותיים בתחום האנרגיה על מנת להתמודד עם שינויי האקלים, ולאנרגיית היתוך יש פוטנציאל כל כך גדול", הסביר המדען.

המדענים הצליחו להגיע לייצור של 59 מגה-ג'אול בתוך שתי דקות, כמות השווה לאנרגיה הנפלטת מפיצוץ של 14 קילוגרמים של טי.אן.טי, יותר מכפול מכמות האנרגיה שהצליחו לייצר מכור היתוך בעבר. הכור שמשמש את תחנת הכוח הנביונית מעוצב בצורה של בייגל והוא מכיל פלזמות, או גזים שעברו יוניזציה, שמגיעים לחום של 150 מיליון מעלות צלזיוס, טמפרטורה החמה פי עשר ממרכז השמש.

היתוך גרעיני יכול להוות מקור אדיר לחשמל זול ונקי, ולסייע לגמול את האנושות משימוש במקורות אנרגיה מזהמים כמו דלקי מאובנים. דלקים מסוג זה גורמים לזיהום רב ומאיצים את ההתחממות הגלובלית. בוועידת האקלים העולמית, סוכם על צמצום השימוש בפחמים ובסובסידיות בלתי יעילות של פחמים ודלקי מאובנים. ייצור חשמל נקי יכול להוביל לצמצום המיוחל ויחולל מהפכה של ממש בתחומים רבים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר