מחקר: רמת הנוגדנים אצל תינוקות תלויה בדרך שבה התחסנה האם

על-פי מחקר שנערך בארה"ב, אצל תינוקות לאמהות שהתחסנו במלואן ניתן לזהות נוגדנים לנגיף אחרי שישה חודשים ב-57% מהמקרים, בעוד שאצל תינוקות שנולדו לאימהות שהחלימו מהנגיף, בדרך כלל אי אפשר • המשמעות: ייתכן שהנוגדנים שמספק החיסון מספקים הגנה גדולה יותר לתינוקות

מחקר חדש מלמד על רמת הנוגדנים של תינוקות, צילום: Jovanmandic/Getty Images

תינוקות שנולדו לאימהות שחוסנו נגד קורונה מוגנים משמעותית יותר נגד המחלה לעומת אלו שנולדו לאימהות שהחלימו באופן טבעי. למעשה אחרי 6 חודשים מעל מחצית (57%) מאלו שנולדו לאימהות שחוסנו שימרו בדמם את הנוגדנים למחלה מול 8 אחוזים בלבד בקרב פעוטות שנולדו לאימהות מחלימות.

כל מה שצריך לחורף במבצע

המחקר שנערך על ידי חוקרי בית החולים הכללי של מסצ'וסטס (MGH), ושפורסם בכתב העת המדעי הנחשב JAMA, עקב אחרי נשום הרות שחלו או חוסנו בחיסון של חברת פייזר, במהלך השבועות 20-32 של ההיריון.

החוקרים בדקו כיצד החיסון או ההבראה מהמחלה של האם, השפיע על רמת הנוגדנים בדמם של התינוקות שנולדו וזאת אחרי שהוכח כי הנוגדנים נגד הנגיף, בין נוגדנים שנוצרו כתוצאה מהחיסון, בין נוגדנים שהגוף מפתח באופן טבעי, עוברים אל העובר ברחם דרך השלייה.

הבחינה התבצעה על ידי לקיחת דם טבורי בעת הלידה, בדיקת הנוגדנים אצל הרך הנולד אחרי חודשיים וכן אחרי ששה חודשים. הנוגדן שנבדק היה אימונוגלובולין G, אחד הנוגדנים הנפוצים ביותר של המערך החיסוני של הגוף שגם יודע להיאבק בנגיף הקורונה כמו גם במחלות אחרות.

כאן הבדיקה הראתה כי אחרי חודשיים בקרב 98 אחוז מהתינוקות שנולדו לאימהות מחוסנות קרי ל48 מתוך 49 תינוקות, הייתה רמה ניתנת לזיהוי של הנוגדן.

אחרי שישה חודשים נבדקו 28 תינוקות לאימהות מחוסנות ובקרב 57 אחוזים מהם (קרי ל-16 מתוך 28) זוהה הנוגדן וזאת אל מול 8 אחוזים זיהוי של הנוגדן בקרב תינוקות שנולדו לאימהות שהחלימו בצורה טבעית מהנגיף (כלומר לאחד מתוך 12 שנבדקו).

החוקרת אנדריאה אדלו, אחת מהמחברות הבכירות של הפרסום, מומחית לרפואת האם והעובר בבית החולים MGH, שהיא גם המנהלת של מרכז וינסנט לביולוגיה של הרבייה, אומרת ביחס לתוצאות כי "התוצאות מראות שהחיסון מספק הגנה מתמשכת לא רק לאימהות עצמן אלא גם לתינוקות והנוגדנים ממשיכים להתבטא ולפעול עד שישה חודשים. זה חשוב כי רופאים וחוקרים רבים רצו לדעת כמה זמן נשארים בגוף הרך היילוד הנוגדנים שיוצרו אצל האם. עכשיו אנחנו יכולים לספק תשובה לשאלה זו ולתת תמריץ לאימהות רבות להתחסן כי החיסון שלהן מגן גם על הפעוטות וזאת במיוחד כעת שמופיעים עוד ועוד וריאנטים של המחלה כמו האומיקרון".

גם החוקרת ד"ר גלית אלטר, חברה בכירה במכון ראגון של האוניברסיטאות MGH, MIT והרווארד, וכותבת בכירה שותפה של המחקר אומרת כי "נשים הרות נמצאות בסיכון גבוה ביותר להיפגע בסיבוכים חמורים כתוצאה מהידבקות בנגיף הקורונה. כמו כן בהתחשב בכך שאנחנו עדיין לא פיתחנו חיסונים עבור תינוקות הרי שהמחקר שלנו נותן דחיפה משמעותית לאם להתחסן במהלך ההיריון כי היא לא מגנה רק על עצמה אלא גם על העובר והרך היילוד".

עם זאת החוקרים ציינו כי יש לערוך עוד מחקרים בתחום וזאת בגלל הכמות המעטה של הנשים והפעוטות שהשתתפו במחקר. כמו, מכיוון שטרם הושלם החיסון לתינוקות, עדיין לא ברור מה רמת הנוגדנים הנדרשת עבור גילים אלו. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר