"בשורה משמעותית": בוטלה הגבלת רישיון הנהיגה של חייבים בהוצאה לפועל

הכנסת אישרה סופית את החוק שמבטל את הסמכות להגבלת הרישיון – גם לחייבים במזונות שמצויים בהליכי גירושים • עו"ד בורנשטיין, מומחית לדיני הוצאה לפועל: "מדובר בכלי גבייה שפגע מאוד בחייבים, אך ראוי היה למצוא פתרון אחר שיסייע להם"

גובה הוצאה לפועל, צילום אילוסטרציה: Getty Images

טלטלה בתחום ההוצאה לפועל: כשלושה חודשים מאז שפרסם גדעון סער, שר המשפטים, את תזכיר החוק - אושר אתמול (שלישי) סופית בכנסת החוק שמבטל את הסמכות להגבלת רישיון הנהיגה של חייבים בהוצאה לפועל, ובכללם את החייבים במזונות שמצויים בהליכי גירושים.

עד כה ניתן היה להגביל את חידוש רישיון הנהיגה למי שנפתח נגדו תיק בהוצאה לפועל או שהיה חייב מזונות במסגרת גירושים, עקב חוב של יותר מ-2,500 שקלים בתוך שישה חודשים מיום מסירת האזהרה, ועקב חוב בסכום של יותר מ-500 שקלים בתוך שנה ממסירת האזהרה לחייבים.

בשל המשמעות הקשה של ההגבלה, הרשמים בהוצאה לפועל לא היו מאשרים אותה מיידית עד היום - אלא רק לאחר שהוכח כי הזוכה בתיק ההוצאה לפועל נקט, טרם ההגבלות, בהליכי גבייה חלופיים.

בפוסט שהעלה שר המשפטים, גדעון סער, נכתב כי "בימינו חופש התנועה, ולעיתים גם היכולת להתפרנס בכבוד, קשורים לרישיון הנהיגה. אין להגבלה זו זיקה לגביית החוב ולנכסים שיכולים לשמש לפירעון החוב. כלי גבייה מסוג זה לא קיים ברוב מדינות המערב, ואני שמח לספר שעכשיו הוא בוטל גם בישראל".

"הזוכים עלולים להפוך מחר לחייבים". עו"ד בורנשטיין, צילום: רובי אהרון

למעשה, בהחלטת הכנסת יש השפעה על עשרות אלפי אזרחים בישראל. "מדובר בהחלט בבשורה משמעותית בתיקי הוצאה לפועל", אמרה עו"ד שלי בורנשטיין, מומחית לדיני הוצאה לפועל וחדלות פירעון, "מבחינת הזוכים, מדובר היה בכלי גבייה משמעותי שהגיח לעולם במקום פקודת המאסר שקדמה להגבלות בהוצאה לפועל. נדמה כי ראוי היה לבטל ההגבלה על חידוש רישיון הנהיגה, בכפוף לקביעת כלי גבייה אחר בהוצאה לפועל, טרם ביטול הגבלה זו.

"מהצד השני, אכן היה מדובר בכלי גבייה שפגע בחייבים עד מאוד, בפרט לאחר ביטול הליך חייב מוגבל באמצעים (איחוד תיקים) ועוד. מכאן, שראוי היה למצוא פתרון אחר המסייע לחייבים מחד, ומסייע לזוכים - שעלולים להפוך מחר לחייבים - מאידך".

מנהל רשות האכיפה והגבייה עו"ד אורי ולרשטיין, אמר כי "רשות האכיפה והגבייה הייתה שותפה לכתיבת ולקידום החוק לביטול ההגבלות על רישיון הנהיגה של חייבים, כסנקציה שאינה מתאימה עוד למציאות בת זמננו, והיא רואה חשיבות בשימוש בכלי גבייה יעילים ומידתיים, המאפשרים לחייבים להתנהל נורמטיבית ולהתפרנס למחייתם, לצד החזר חובותיהם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר