האונייה אנסטסיה, שעל סיפונה 4,000 טון ברזל לבנייה, הפכה אמש (ג') לאוניית המטען הכללי הראשונה שעוגנת בנמל המפרץ בחיפה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שבוע אחרי שבית הדין הארצי לעבודה אסר על ההסתדרות לשבש את העבודה בנמלים ולמנוע מאוניות מטען כללי לעגון בנמל הפרטי החדש שמופעל בידי SPIG הסינית, נרשם התקדים.
1 צפייה בגלריה
אוניית מטען הברזל אנסטסיה בנמל המפרץ
אוניית מטען הברזל אנסטסיה בנמל המפרץ
אוניית מטען הברזל אנסטסיה בנמל המפרץ
(צילום: יניב כרמלי)
מחוץ לנמלי ישראל ממתינות הערב 67 אוניות לפריקה, רובן אוניות מטען כללי, ורובן ממתינות לעגון בנמל חיפה הוותיק או בנמל מספנות ישראל, בעקבות סכסוך העבודה המסלים והאטת קצב העבודה בנמל אשדוד. זמני ההמתנה הארוכים מייקרים את עלויות ההובלה, מקשים על מפעלים ופרויקטי תשתית לקבל מטענים בזמן והם אחד הגורמים לעליית יוקרה המחייה בארץ.
מנמל המפרץ נמסר כי "לאחר שהשלמנו את ההיערכות בנמל, התחלנו הערב לקלוט לפריקה אוניות מטען כללי במטרה לסייע בקיצור התור של האוניות במפרץ חיפה. בהתאם להסכם ולרישיון ההפעלה, נמל המפרץ מחויב לסייע למשק הישראלי וללקוחות הנמלים בפתרון המשבר".
בהיעדר מנופי פריקה מתאימים לטיפול באוניות מטען כללי בנמל המפרץ, הוא יעניק עדיפות לאוניות מטען עם מנופים משלהן. ניתן הביא לנמל בעת הצורך משאיות מנוף לטיפול באוניות שאינן מצוידות במנופים, בעלויות יקרות יותר.
ביהמ"ש אסר על שביתה בנמלים: צפו בעימות באולפן ynet
(צילום: שמוליק דודפור)
נמל חיפה הוותיק מנהל כעת מו"מ עם ההסתדרות על קליטת 50 עובדים זמניים נוספים, שייסעו לו להאיץ את קצב הפריקה של אוניות מטען כללי. את המו"מ מול הנמל מנהל אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אולם טרם הושגו בו הסכמות.
הנהלת נמל חיפה הציגה אמש לדירקטוריון תחזית לפיה יפרוק הנמל השנה יותר מכולות מאשר ב-2021, בנוסף לגידול בטיפול באוניות מטען כללי. בנמל יזרזו הפעלה של עגורנים חדשים למטען כללי ברציף קישון מערב בסיוע חברת נמלי ישראל (חנ"י), ויפתחו מחסני ברזל גם בלילה כדי לקלוט מטענים מאוניות בשעות שלא מגיעות משאיות לפריקה.