חלון ההעברות של חודש ינואר בליגת העל נסגר עם מבול של החתמות. זה הזמן לבחון כיצד הן ישפיעו על הקבוצות ועל הליגה.
כיאה לחלון ההעברות בישראל, רוב הקבוצות חיכו לשנייה האחרונה על מנת להתחזק לקראת הישורת הסופית של העונה ועשו זאת בעזרת לא מעט החתמות מעניינות.
2 צפייה בגלריה
ג'ורג'ה יובאנוביץ'
ג'ורג'ה יובאנוביץ'
ג'ורג'ה יובאנוביץ'
(צילום: עוז מועלם)
החלון התחלק לשני סוגים: הראשון של קבוצות שעשו הכנה לא טובה בקיץ וניסו לתקן בעזרת צירופם של שחקני הרכב שאמורים לתקן את הטעויות של החלק הראשון של העונה.
לעומתן קבוצות שלפחות כרגע עומדות בציפיות או מעל הציפיות של עצמן ורוצות להעמיק את הסגל לקראת רגעי ההכרעה של העונה שבד"כ נעשים יותר קשים.
אלה 10 העברות המשמעותיות ביותר שלי:

10. מתיה ליואיץ' (הפועל חיפה)

הקשר הסרבי חוזר לארץ לאחר תקופת גלות קצרה בליגה בדרום קוריאה. הוא שיחק בעבר כשתי עונות בבני יהודה ועזב לאחר הירידה בקיץ שעבר. למרות זאת הוא הותיר רושם לא רע בכדורגל הישראלי ואם יציג את היכולת גם במדי הפועל חיפה, הוא יכול להוריד לחץ מחנן ממן ולעזור לקבוצה לסיים היכן שהיא נמצאת בו כעת - המקום החמישי.

9. ז'וזואה סה (מכבי ת"א)

הבלם הפורטוגלי מגיע מלודוגורץ אלופת בולגריה ואמור להיכנס לנעליו של הרננדס שלא ממש הצליח בתפקיד בקבוצה. אין ספק שהחלק החלש במכבי ת"א העונה הוא ההגנה והבלם הפורטוגלי עם עבר עשיר במולדתו ושיחק גם בספרד, טורקיה ובלגיה אמור לשדרג את החלק האחורי ולעשותו חשוף פחות. יכול להיות שהגנה יציבה יותר תהיה בסופו של דבר ההבדל בין עונה רעה לעונה טובה אבל כנראה לא יותר מזה.

8. פביאן ספורקסלאדה (בני סכנין)

מבין הקבוצות שנלחמות על הפלייאוף בני סכנין עשתה את מספר ההחתמות הגדול ביותר כולל שלושה זרים. הבולט שבהם לפחות על פי הרזומה הוא המגן ההולנדי שחתם במקומו של המגן הסרבי צ'ירקוביץ ממנו לא היו מרוצים. ספורקסלאדה גדל באיאקס ושיחק במספר קבוצות קטנות בהולנד, קבוצתו האחרונה הייתה דינמו טביליסי מגיאורגיה במדיה שיחק שנתיים וזכה באליפות.
סכנין מנסה להתייצב בחלק ההגנתי במשחקים האחרונים לאחר שספגה לא מעט שערים בסיבוב השני. כישרון בחלק הקדמי יש לה ויהיה מעניין לראות אם המגן ההולנדי יהיה הפתרון האולטימטיבי.

2 צפייה בגלריה
גוסטבו מרמנטיני וטל בן חיים מתווכחים
גוסטבו מרמנטיני וטל בן חיים מתווכחים
גוסטבו מרמנטיני
(צילום: עוז מועלם)
7. אנדרה מרטינס (הפועל באר שבע)
הקשר הפורטוגלי הגיע מלגיה ורשה ודחק החוצה את האיטלקי דוד פטרוצ'י. מרטינס אמור להוסיף לקבוצה של רוני לוי יותר עוצמה ותחכום במרכז המגרש, מה שהיה חסר לקישור האפור של הקבוצה.
אמנם לא מדובר בתפקיד שממש רואים בו את ההבדל בסטטיסטיקה, אבל היכולת של הקשר האמצעי לשחרר לחץ, לאיים על השער מרחוק ולפתוח הגנות עם מסירות מפתח עשויה בסופו של דבר לעשות את ההבדל בין מאבק אליפות לירידה ביכולת איפשהו באמצע.

6. יובל אשכנזי (מכבי נתניה)

מכבי נתניה החתימה בחלון ההעברות הזה שלושה שחקנים, אחד בכל חלק של המגרש. אשכנזי היה אמנם הרכש הישראלי היחיד של הקבוצה אבל נדמה שהמשמעותי מכולם.
מכבי נתניה נבנתה כקבוצה צעירה ורעבה שהייתה חסרה את הדמות הבוגרת הזאת שתכוון את הקבוצה וכאן נכנס החלק של קשר הרכש ממכבי חיפה.
הקבוצה מעיר היהלומים פתחה לא טוב את העונה אבל עם מינויו של בני לם במקום אטפלד משהו טיפה השתנה והקבוצה החלה להשתחרר ואף נחשבת למועמדת בולטת לסיים בפלייאוף העליון.
מכבי נתניה מתאימה כמו כפפה ליד עבור יובל אשכנזי. מדובר בשחקן שעובד על המגרש, מאיים מרחוק, פותח את הגנות היריבה עם כדורי עומק חכמים. אם הקבוצה תהיה כמוהו, סיכוי גדולה שנתניה תסיים בשישייה הראשונה.

5. ג'ון אוגו (נוף הגליל)

הקשר שזכה בשלוש אליפויות עם הפועל באר שבע חוזר לקדנציה נוספת בארץ. אמנם הוא לא באותה יכולת ועם פציעות משמעותיות בברכיים, אבל אם יצליח להציג אפילו 50% מהיכולת שלו מבאר שבע נוף הגליל תישאר בליגה.
הקבוצה של שי ברדה עשתה את החיזוק הכי משמעותי בחלון העברות של ינואר וצירפה לא מעט שחקנים. לקבוצה שנאבקת על הירידה הכי חשוב זה חוליית הקישור, ולקשר הניגרי יש עדיין את העוצמות הדרושות על מנת להשאיר אותה בליגה.

4. ברייט אנובקארה (הפועל ירושלים)

קבוצת האוהדים מהבירה הכניסה בחודש ינואר את היד עמוק לכיס והחתימה שני שחקנים משמעותיים לחלק הקדמי - אדוארדו גררו ממכבי ת"א ואת החלוץ הניגרי ששוחרר מקובנטרי. יחד אם אגאדה הם יוצרים כנראה את החוד המהיר ביותר מבין קבוצות התחתית.
היות שאת אדוארדו גררו אנחנו מכירים, התמקדתי בחלוץ הניגרי שגדל בוולבס ואף היה אחד הכוכבים שלה בגיל צעיר אבל משהו השתבש, בעיקר בפן ההתנהגותי.
מאז שוחרר מהזאבים, שבשנים לאחר מכן התייצבו כאחת הקבוצות החזקות בפרמייר־ליג, הספיק אנובקארה להיות משוחרר מלא מעט קבוצות בליגות הנמוכות באנגליה, האחרונה שבהן היא קובנטרי.
אמנם אין לו בקריירה הרבה שערים, אבל ההבדל באיכות ובקושי בין הכדורגל האנגלי שם לא כבש הרבה לליגה הישראלית עשוי לעשות את ההבדל בקרבות ההישארות בליגה לטובת חניכיו של זיו אריה.

3. גוסטבו מרמנטיני (הפועל באר שבע)

הרבה ביקורות הועברו על סגנית המוליכה בשל העובדה כי היא קבוצה משעממת התקפית אבל חזקה מאוד הגנתית. בדיוק בגלל זה נלחמו במועדון מהדרום עד השעה האחרונה של חלון ההעברות על חיזוק של עוד שחקן יצירתי לצידו של רמזי ספורי.
הקשר שהגיע מהפועל חדרה נמצא בעיצומה של עונה מצוינת מבחינתו עם 5 שערים ו־3 בישולים.
הבעיה היא שלא בטוח שמה שמספיק לחדרה לאמצע טבלה יספיק גם לאליפות. ועדיין עוד שחקן יצירתי כזה שיוצר ומסיים מצבים יכול להיות בסופו של דבר ההבדל בין לעשות אליפות לבין מאבק עד המחזורים האחרונים של העונה.

2. מאוויס צ'יבוטה (מכבי חיפה)

"התוסף לדלק" כמו שקוראים לו, בשנה היה זה עומר אצילי שהגיע בחודש ינואר והזניק את הירוקים לאליפות לאחר עשור, העונה יכול להיות זה הקיצוני/חלוץ הקונגלוזי-ישראלי שיעשה זאת.
למרות שלא שיחק יותר מדי העונה, המספרים של צ'יבוטה מדברים בעד עצמם 3 שערים ו־8 בישולים ב־15 משחקים בליגה הבולגרית, מעורבות ב11 שערים בחצי עונה זה מכובד מאוד.
הירוקים טיפה קרטעו במחזורים האחרונים, אבל צ'יבוטה יכול להיות בדיוק זה שמוריד לחץ מאצילי וחזיזה וממלא את מקומם במשחקים בהם הם פחות טובים. בדיוק ככה זוכים בתארים - במספר שחקנים שמשתתפים בנטל.

1. ג'ורג'ה יובאנוביץ' (מכבי ת"א)

הצהובים אמנם צירפו בקושי שני שחקנים בחלון, אולם בסכום הכי גבוה מבין הקבוצות, כ־2 מיליון יורו. זה הסכום בו נרכש החלוץ הסרבי בעסקה הגדולה ביותר של חודש ינואר. האמת? הימור מעניין על הנייר. מצד אחד מדובר בחלוץ שמגיע בכושר ומפציץ בליגה הסרבית כ־11 שערים ב־15 משחקים, ומדובר בשחקן צעיר יחסית בן 23.
מצד שני לא מדובר בעמדה העיקרית בה הצהובים היו אמורים להתחזק. גם החלוץ הכי גדול בעולם צריך שיסדרו לו מצבים, והצהובים היו זקוקים לשחקני כנף שיסדרו מצבים באופן די בהול.
במבט שהוא כלפי העונה הבאה, הרכש הסרבי יכול להיות שובר שוויון בליגה שלנו. רוב הקבוצות בארץ לא מסתדרות עם חלוצי רחבה גדולים ופיזיים וזה מה שיש ליובאנוביץ'.
במחשבה נכונה זה הרכש שאמור להחזיר את הצהובים להתמודדות על התואר בעונה הבאה.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.