נפתלי בנט בישיבת הממשלה: "נציג צעדים להקלה על יוקר המחייה"
(צילום: לע"מ)
ראש הממשלה התייחס בפתח ישיבת הממשלה הבוקר (יום א') לעליות המחירים האחרונות, והודיע כי "בימים הקרובים נציג לציבור שורה של צעדים שייעודם להקל על יוקר המחייה בארץ". בנט נפגש בשעה זו עם שר האוצר אביגדור ליברמן, וגורמי המקצוע באוצר, בעניין הטיפול ביוקר המחייה.
עוד אמר בנט: "אני מקווה שבקרוב כבר תהיה בשורה, בעיקר במחירי המזון. אלה דברים שיהיה להם אפקט מיידי. כבר נעשו כמה צעדי בלימה, מול רשתות השיווק והיבואנים, ואני רוצה לשבח את שר האוצר ואת שרת הכלכלה על כך".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
ראש הממשלה, נפתלי בנט
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
בנט הוסיף כי "עליית המחירים העולמית אמנם מכה בישראל באופן מתון יחסית למדינות אחרות, אבל אנחנו מרגישים אותה היטב, כי היא יושבת על מחירים גבוהים מאוד מלכתחילה. אני שמח לראות שהציבור מבין את החשיבות של צרכנות נבונה וביקורתית. אבל במקביל, אנחנו כממשלה כבר פותחים חסמים, ומגבירים את התחרות.
"בסוף מה שמוריד מחירים ומשפר שירות זה תמיד אותו הדבר - תחרות, תחרות, תחרות. פה אני רוצה לפנות למשרדי הממשלה - צריך להקל על רגולציה ולפתוח את המשק לתחרות. אל תפחדו! תהיו נועזים. תקן שטוב לגרמנים או לשבדים, כנראה מספיק טוב גם לישראלים. לפער של 150% במחיר של משחת שיניים, למשל, אין הצדקה. אני זוכר שאני כשר כלכלה הורדתי את מחיר הגבינה הצהובה. איך? פתחתי את שוק הגבינות לייבוא ולתחרות, נכנסה גבינה צהובה מפולין והורידה גם את המחיר של הגבינות הישראליות.
"אנחנו צריכים לראות את המצב כהזדמנות. הזדמנות לטפל בכשלים מבניים, ארוכי טווח, שהביאו לעשור של התייקרויות. יש לממשלה הזאת הזדמנות יוצאת דופן להקטין את ההשפעה של לוביסטים ובעלי עניין, ולפעול לטובת הציבור, לטובת כלל אזרחי ישראל. כך נעשה".
בסוף השבוע נודע כי באוצר צפויים להודיע במהלך הימים הקרובים על צעדים יחסית סמליים כמו הפחתת מכסי בשר ועוף ו"סבסוד" חלק מהתייקרות החשמל באופן זמני. הצעדים טרם נקבעו, אולם לפי שעה נראה כי מדובר בהפחתת מכסים נוספים על שורה של מוצרים, ובראשם בשר ומוצרי עוף מיובאים, והשני הוא סבסוד מצד המדינה והפחתת ייקור החשמל שעליו הודיעה חברת החשמל רק בשבוע האחרון, משיעור של 5.7% לשיעור של 2% עד 4% - באופן זמני בלבד.
ברקע, צריך להבין כי על בכירים בממשלה קיים לחץ רב לבצע צעדים "המיטיבים עם העם" בשל ההתייקרויות האחרונות ואלה הצפויות עדיין. אלה מופעלים בעיקר מכיוון מפלגות "יש עתיד" שבראשות יאיר לפיד, החושש לקיום הממשלה עד שייכנס לתפקידו, וכן ממפלגת "ימינה", שבראשה עומד כידוע ראש הממשלה, שמצבו בסקרים אינו מזהיר.
"על אינפלציה של פחות מ-3% אחוזים לא מפצים בשום מדינה. אפילו על 5%-7% לא מפצים בינתיים בשום מקום. רק אצלנו יש דרישות כאלה", אמר אתמול ל-ynet בכיר באוצר. עם זאת, הודו באוצר שיוקר המחייה בישראל גבוה מאוד, "אבל זה נמשך כבר 20 שנה ולא ניתן לפיתרון מהיר".
ליברמן צייץ במהלך הסופ"ש: "השבוע בלמנו את ההתייקרויות במזון, במוצרי הצריכה ובתחבורה הציבורית, אבל זה לא נגמר. בנוסף לרפורמה ביבוא, הרפורמה בחקלאות ומהלכים נוספים עליהם כבר הודענו, בימים הקרובים נסיים לגבש צעדים נוספים להוזלת המחייה בישראל".