פחות מ-48 לפני הג'אמפ בול במינכן למשחק בין באיירן למכבי ת"א, הצהובים ניפקו את תצוגת ההתקפה הטובה ביותר שלהם העונה בניצחון המרשים 78:94 על ז'לגיריס בליטא. הציפייה הייתה שמכבי עם רצף 3 הניצחונות שלה באירופה, וכשהיא יודעת שעוד אחד מול יריבה ישירה על המקום השמיני והאחרון שמוביל לפלייאוף, ימשיך את התקופה הטובה. אבל ההפך הוא שקרה והיא הובסה/הובכה 70:52.
תכף נדבר על ה"מספרים ההיסטוריים", אבל קודם כיצד יש תנודות כאלה קיצוניות ביכולות בתקופת זמן כל כך קצרה? לזכותה של מכבי צריך להגיד ששני המשחקים נערכו בחוץ תוך זמן קצר והצריכו מאמץ לוגיסטי ובעיקר פיזי עבור שחקניה, ואסור להקל בכך. מצד שני, גם באיירן שיחקה לפני 48 שעות, ועוד מול ברצלונה במשחק בו הפסידה די ברגע האחרון.
4 צפייה בגלריה
סקוטי ווילבקין
סקוטי ווילבקין
מכבי החמיצה הזדמנות להגדיל את סיכוייה להתברג בשמינייה הראשונה. ווילבקין
(צילום: אלעד גולדשטיין, מכבי ת"א - עמוד האינסטגרם הרשמי)
4 צפייה בגלריה
יפתח זיו
יפתח זיו
ביום שני יש למכבי ת"א כבר משחק נוקאאוט בכפר בלום. זיו
(צילום: אלעד גולדשטיין, מכבי ת"א - עמוד האינסטגרם הרשמי )
לבאיירן אין יתרון על מכבי, אם בכלל, בסגל השחקנים, אבל אין בכלל ספק שיש לה יתרון אדיר על הקווים. אבי אבן כמובן לא אשם בהפסד, הוא בסך הכל נקרא לדגל בעקבות הידבקותו של יאניס ספרופולוס בקורונה, אך כשמהצד השני מתרוצץ לו אנדראה טרינקיירי, מאמן כדורסל עם המון ניסיון ביורוליג, שזאת גם המשרה היחידה שלו במועדון, קשה בכלל להשוות.
טרינקיירי ידע בדיוק מה נקודות התורפה של מכבי והיתרונות של קבוצתו, והכין תכנית משחק מושלמת עם כמה חלקים: קודם כל להוציא את קינן אוואנס מהמשחק. הרוקי של מכבי נותן עונה טובה עד כה, אבל במשחקים בהם הוא לא בעניינים זה משפיע ישירות על כל הקבוצה כי אז סקוטי ווילבקין צריך לקחת יותר על עצמו בין אם זה בניהול המשחק, ובין אם זה בייצור נקודות לעצמו ולאחרים. אוואנס שוטט אתמול על הפרקט וב-21 דקות סיים עם 0 נקודות ו-0 אסיסטים.
4 צפייה בגלריה
אבי אבן
אבי אבן
בסך הכל נקרא לדגל. אבן
(צילום: אלעד גולדשטיין, מכבי ת"א - עמוד האינסטגרם הרשמי )
בכלל, המשחק הקבוצתי של מכבי היווה נקודה מרכזית בתוכנית של האיטלקי. הוא ידע שאם האורחת תמסור באיזור ה-20 אסיסטים כפי שעשתה נגד ז'לגיריס ותקלע שוב מספר דו ספרתי של שלשות באחוזים טובים (מול ז'לגיריס - 14 שלשות ב-70 אחוזים), לבאיירן לא יהיה סיכוי לנצח. אז הוא הוריד דרסטית את הקצב - ובמשחק העומד, כפי שכבר ראינו העונה, לסגל הזה של מכבי עם סט התרגילים שלה, אין הרבה מה למכור ודי קל לעצור אותו. ועובדה שמכבי סיימה עם 52 נקודות (הכי מעט שלה ביורוליג אי פעם, והכי מעט במשחק אירופי עבור הצהובים מזה 53 שנים), 5 אסיסטים בלבד (הכי מעט מזה עשור) ו-3 שלשות ב-16 אחוזים.
דרך אגב, מי שמושפע ישירות מהמשחק הקבוצתי של מכבי הוא ג'יימס נאנלי, כפי שרמז בעצמו בראיון אחרי שקלע 32 נקודות ונבחר ל-MVP של המחזור בניצחון על ז'לגיריס בשלישי. אמש נאנלי צנח ל-4 נקודות בלבד, כשהוא זורק רק 5 פעמים מהשדה לעומת 14 פעמים בליטא. ווילבקין דרך אגב סיים עם 20 נקודות, בדיוק כמו מול ז'לגיריס, רק שבליטא הן נקלעו באחוזים טובים יותר (5 מ-7 לשלוש לעומת 2 מ-8 במינכן) והתלוו אליהן גם 6 אסיסיטים לעומת 2 בלבד אתמול.
4 צפייה בגלריה
אנדראה טנקיירי
אנדראה טנקיירי
הכין תכנית משחק מושלמת. טרינקיירי
(צילום: EPA)
על פניו, לפחות לפי כמות הנקודות שבאיירן קלעה (70), זה נראה שמכבי שיחקה משחק הגנתי לא רע, אבל כשצוללים למספרים ולעובדה שלגרמנים אין באמת איכות התקפית מרשימה, אפשר לראות שזה לא נכון. באיירן קלעה ב-52 אחוזים מהשדה, טוב מהממוצע העונתי שלה (51), צלפה 11 שלשות ב-40 אחוזים, מיעטה להחטיא מקו העונשין (92 אחוזים) וגם חילקה 15 אסיסטים, לא נתון מדהים אבל יותר מהממוצע שלה ערב המשחק (13.5). היא גם איבדה רק 11 כדורים לעומת 14 של מכבי (כמעט 7 יותר מהממוצע של הצהובים ברצף 3 הניצחונות שלהם לפני באיירן).
בשורה התחתונה מכבי החמיצה הזדמנות להגדיל את סיכוייה להתברג בשמינייה הראשונה, או לפחות להפוך אותם ליותר ממשיים. אבל עם כל הכבוד לאירופה, יש לאלופה הישראלית ביום שני, עם ספרופולוס חזרה על הקווים, משחק נוקאאוט בכפר בלום ברבע גמר גביע המדינה מול הפועל גליל עליון. על פי הצורה בה מכבי נראית העונה נגד קבוצות ישראליות, והמפגש הקודם במסגרת הליגה נגד הגליל באולם המיתולוגי, ניצחון צהוב הוא ממש לא דבר בטוח.