אולימפיאדה, ואולי מכאן סוד עוצמתו של המותג, היא אירוע שלא יכול לאכזב. ברגע שלוקחים קבוצה גדולה של ספורטאי עילית – הטובים בעולם בתחומם ומבהירים להם עוד מיומם הראשון בענף – שיש תחרות אחת, המתקיימת פעם בארבע שנים, שהיא החשובה מכולן – מובטח לך אירוע איכותי מאוד עם ספורטאים שייתנו את גופם ונשמתם בעבור מדליית הזהב.
עוד על אולימפיאדת החורף:
האקסיומה הזו נכונה גם לאולימפיאדת החורף. גם אם מדובר בריכוז של ענפים שאינם פופולריים באקלים המזרח תיכוני הלוהט, האולימפיאדה היא הזדמנות עבורנו לצפות בספורטאים בשיאם ובתחרויות שמותחות את גבול היכולת האנושית לקצה הקיצוני שלה.
19 צפייה בגלריה
סקי
סקי
הכל מוכן. אולימפיאדת החורף - בייג'ינג 2022
(צילום: gettyimages)
נוכח המארחת השנויה במחלוקת והיעלמותה המטרידה של הטניסאית פנג שוואי, אולימפיאדת בייג'ינג גררה אחריה במידה רבה של צדק, גל של מחאות ואף החרמות דיפלומטיות מצד חלק מהמשלחות. עם זאת, לצד הטררם הפוליטי, צפוי לנו החל מיום שישי הקרוב – גם אירוע ספורטיבי אדיר. אם רק תתנו להם הזדמנות, תופתעו לגלות עד כמה גולשי סקי ומחליקים על הקרח מסוגלים לרגש ולהסעיר אותנו.
בהתחשב בכך שענפי החורף האולימפיים זוכים בישראל לפחות חשיפה אפילו מענפי הקיץ האולימפיים, הכנו עבורכם מדריך מפורט על הענפים והספורטאים הבולטים שיהפוך את הצפייה באולימפיאדה למובנת, נגישה והלוואי שגם מהנה יותר.
19 צפייה בגלריה
בייג'ינג 2022
בייג'ינג 2022
אולימפיאדת בייג'ינג גררה אחריה במידה רבה של צדק, גל של מחאות
(צילום: gettyimages)

סקי אלפיני

מה בתוכנית?
תחרויות הסקי האלפיני נחשבות באופן מסורתי לאחד מהמוקדים העיקריים של אולימפיאדת החורף. סקי אלפיני כולל למעשה את כל מקצי הסקי בהם המתחרים גולשים מטה במורד הר – במטרה לקבוע את הזמן המהיר ביותר.
תחרויות הסקי האלפיני באולימפיאדה מחולקות לחמישה מקצים:
דאונהיל: אם תרצו, הספרינט של אולימפיאדת החורף. במקצה הדאונהיל הסיפור הוא מהירות. הפניות במורד לא חדות במיוחד, הדגלים שביניהם הגולשים עוברים רחוקים מאוד זה מזה – והגולש צובר מהירות אדירה שיכולה להגיע ל-160 קמ"ש ולעיתים הוא אף מזנק באוויר למרחק שמגיע עד ל-60 מ'.
19 צפייה בגלריה
דאונהיל
דאונהיל
הספרינט של אולימפיאדת החורף. דאונהיל
(צילום: gettyimages)
סלאלום: מסלול טכני מאוד עם המון פניות חדות, הגולשים נדרשים לעבור בין דגלים רבים הקרובים מאוד זה לזה. מדובר במקצה אכזרי במיוחד שבו גולשים רבים נפסלים בגלל שהחמיצו מעבר בין דגלים. כל גולש צריך לעבור שני מסלולי סלאלום כשבסוף מחברים את הזמנים – ומי שקבע את הזמן המצטבר המהיר ביותר מוכתר למנצח.
סלאלום ענק: אם דאונהיל הוא מסלול המבוסס על כוח פיזי ומהירות – וסלאלום על טכניקה, הסלאלום הענק משלב בין שניהם. המסלול מהיר יותר מאשר בסלאלום והפניות מעט פחות חדות, מה שמאפשר לגולשים לצבור מהירות גבוהה יחסית, אבל הם עדיין נדרשים ליכולת טכנית גבוהה כדי לנווט בין הדגלים.
19 צפייה בגלריה
סלאלום ענק
סלאלום ענק
הגולשים נדרשים ליכולת טכנית גבוהה כדי לנווט בין הדגלים. סלאלום ענק
(צילום: gettyimages)
Super G (סופר סלאלום ענק): מסלול מהיר בהרבה ממסלולי הסלאלום והסלאלום הענק, אך עדיין איטי יותר מדאונהיל וכולל את הצד הטכני של מעבר בין דגלים. הגולשים אינם מורשים לבצע מקצה אימון במסלול – ובמקום זאת בבוקר של התחרות הם מקבלים שעה וחצי לצפות בו – ואחר כך בתחרות עצמה הם מסתמכים על הזיכרון.
משולב (קומביינד): הגולשים מתחרים במקצה דאונהיל ובמקצה סלאלום – ובסיום מחברים את התוצאות. בעל הזמן המצטבר המהיר ביותר זוכה במדליית הזהב.
אחרי מי שווה לעקוב?
עיקר העניין באולימפיאדת בייג'ינג יהיה סביב התחרות לנשים – והקרב האפי שצפוי בין מיקאלה שיפרין האמריקאית, רק בת 26 וכבר אחת מגולשות הסקי האלפיני הגדולות בהיסטוריה לפטרה ולובה הסלובקית שאמנם טרם זכתה במדליה אולימפית אבל עשתה עונה מצוינת בסבב גביע העולם.
שיפרין מחזיקה כבר בשתי מדליות זהב אולימפיות מסוצ'י ומפיונגצ'אנג – ונראית כבעלת סיכוי מצוין להמשיך את הרצף המוזהב גם בבייג'ינג. היא נחשבת למומחית למקצי הסלאלום. במהלך הקריירה שלה היא השיגה 47 ניצחונות במרוצי סלאלום ושש פעמים תפסה את המקום הראשון השנתי בדירוג המצטבר בסבב במקצה הזה. תוסיפו לכך מדליות זהב אולימפיות בסלאלום וסלאלום ענק, ארבע אליפויות עולם בסלאלום ואחת בסלאלום ענק – ותבינו שעוד לא נתפר הדגל שירתיע את הגולשת המחוננת הזו.
19 צפייה בגלריה
מיקאלה שיפרין
מיקאלה שיפרין
אחת מגולשות הסקי האלפיני הגדולות בהיסטוריה. שיפרין
(צילום: gettyimages)
עם זאת ולמרות הרקורד הבאמת מדהים שלה, את שתי העונות הקודמות (העונה הנוכחית עדיין מתנהלת) שיפרין לא סיימה ראשונה באף קטגוריה – כולל הסלאלום האהוב עליה. האחראיות העיקריות לכך הן ולובה הסלובקית וקתרינה לינסברגר האוסטרית. אך בעוד האחרונה חווה עונה לא מוצלחת במיוחד, ולובה נראית פשוט נהדר והבטיחה את הזכייה בתואר הסלאלום עוד לפני סיום העונה. הקרבות בין ולובה ושיפרין בבייג'ינג, בעיקר במקצי הסלאלום, צפוי להיות מרגעי השיא של האולימפיאדה. עוד שמות ששווה לשים לב אליהן הן סופיה גוגיה האיטלקייה, ככל הנראה גולשת הדאונהיל הטובה בעולם כיום ולארה גוט ברהמי השווייצרית שהייתה הכוכבת הגדולה של אליפות העולם בשנה שעברה עם ניצחונות במקצי הסלאלום הענק וה-Super G. אסתר לדצ'קה הצ'כית שחוללה באולימפיאדת פיונגצ'אנג את אחת ההפתעות הגדולות בתולדות המשחקים האולימפיים – כשניצחה במקצה ה-Super G למרות שההתמחות שלה היא בכלל בסנואובורד, תהיה גם בפיונגצ'אנג ותנסה לחולל סנסציה נוספת, כשהפעם כבר הרבה יותר עיניים יופנו לכיוון שלה.
אצל הגברים השם הגדול הוא דווקא מי שלא יהיה שם – הגולש האוסטרי האדיר מרסל הירשר שזכה בשתי מדליות זהב בפיונגצ'אנג, פרש והותיר אחריו חלל גדול. בהיעדרו השם החם הוא מרקו אודרמט השווייצרי שמוביל את טבלת גביע העולם בפער ניכר. אלכסנדר אמודט קלידה הנורבגי שנחשב למצטיין במקצי הדאונהיל וה-Super G ינסה לזכות במדליות אולימפיות ראשונות עבורו במקצים הללו.
הזווית הישראלית
האחים נעה (זכתה במדליות כסף וארד באולימפיאדת החורף לנוער) וברנבש סולוש יצגו את ישראל בתחרות.
אתר מארח ותאריכים
מרכז הסקי הלאומי הלאומי ביאנצ'ינג, 19-6 בפברואר.
19 צפייה בגלריה
ברנבש סולוש
ברנבש סולוש
הנציג הישראלי. סולוש
(צילום: AFP)

ביאתלון

מה בתוכנית?
ביאתלון הוא אחד מהענפים המאתגרים ביותר באולימפיאדת החורף – וזה שממנו יצא ככל הנראה גדול ספורטאי החורף בהיסטוריה, אולה איינר ביורנדלן הנורבגי שזכה ב-13 מדליות אולימפיות, שמונה מתוכן מזהב. ענף הביאתלון משלב בין גלישת סקי למרחקים (קרוס קאנטרי) לירי ברובה. הביאתלטים נדרשים למעשה לעבור מסלול באורכים משתנים בהתאם למקצה – ובמהלכם גם לעצור בתחנות ירי ולפגוע במטרה. כל החטאה עולה לו בסיבוב עונשין או בתוספת זמן. העובדה שהירי מבוצע בזמן מאמץ ובדופק גבוה הופכת את המשימה לקשה אף יותר.
תחרויות הביאתלון מתחלקות למספר מקצים כשבכל אחד מהם מוענקים מדליות:
ספרינט (10 ק"מ לגברים, 7.5 ק"מ לנשים): המקצה האישי הקצר ביותר. הגולשים מוזנקים בזה אחר זה בהפרשים של חצי דקה ונדרשים למבצע מטווח בשכיבה ומטווח בעמידה. כל החטאה עולה להם בסיבוב עונשין בן 150 מ'. המנצח הוא מי שמסיים את המסלול בזמן הקצר ביותר.
19 צפייה בגלריה
ביאתלון
ביאתלון
הגולשים בספרינט מוזנקים בזה אחר זה בהפרשים של חצי דקה ונדרשים למבצע מטווח בשכיבה ובעמידה
(צילום: gettyimages)
אישי (20 ק"מ לגברים, 15 ק"מ לנשים) – מקצה דומה במהותו לספרינט רק ארוך יותר ועם ארבעה מטווחים (שניים בעמידה ושניים בשכיבה). הבדל חשוב הוא שהעונש על החטאה הוא תוספת של דקה לתוצאה ולא סיבוב עונשין. גם כאן הביאתלטים מוזנקים בהפרשים של חצי דקה והמנצח הוא מי שקובע את הזמן המהיר ביותר.
רדיפה (12.5 ק"מ לגברים, 10 ק"מ לנשים): סדר ההזנקה במקצה הרדיפה נקבע על פי הדירוג של הביאתלטים במקצה הספרינט. המנצח בספרינט מוזנק ראשון – ושאר הביאתלטים מוזנקים בהתאם להפרש הזמן שלהם מהמנצח בספרינט (לדוגמא ביאתלט שסיים את הספרינט 20 שניות אחרי המנצח, יוזנק למקצה הרדיפה 20 שניות אחרי הביאתלט הראשון). במהלך המסלול ישנם ארבעה מטווחי ירי. העונש על החטאה הוא סיבוב עונשין – והמנצח בתחרות הוא מי שחוצה ראשון את קו הסיום.
19 צפייה בגלריה
ביאתלון
ביאתלון
המנצח בספרינט מוזנק ראשון – ושאר הביאתלטים מוזנקים בהתאם להפרש הזמן שלהם. מקצה הרדיפה
(צילום: gettyimages)
זינוק המוני (15 ק"מ לגברים, 12.5 ק"מ לנשים): המקצה היחיד שבו כל הביאתלטים מוזנקים בו זמנית. במהלך המסלול עוברים הביאתלטים ארבעה מטווחי ירי – ונענשים בהקפה על כל החטאה. המנצח הוא הביאתלט שחוצה ראשון את קו הסיום.
מקצי שליחים (7.5 ק"מ X 4 לגברים, 6 ק"מ X 4 לנשים, 6 ק"מ X 4 מעורב): כל ביאתלט גולש למרחק מסוים ומבצע שני מטווחים. חלק הירי הוא מעט מקל יותר מבשאר המקצים, לכל קלע יש שלושה כדורים רזרביים ורק אם לאחר שניצל את חמשת הכדורים הרגילים והכדורים הרזרביים, הוא לא מצליח לפגוע בכל המטרות – הוא נשלח להקפת עונשין.
אחרי מי שווה לעקוב?
מרטין פורקאד הצרפתי שהיה במשך שנים הביאתלט הטוב בעולם, פרש עם חמש מדליות זהב אולימפיות – והשאיר את התחרות לגברים פתוחה יותר.
השמות החמים בענף כיום מגיעים מנורבגיה, מעצמת ספורט החורף החזקה בעולם. יוהאנס ת'ינגנס בו מסומן כאחד הפייבוריטים במקצה האישי בו ניצח לפני ארבע שנים בבייג'ינג, אבל הוא צפוי לקרבות קשים מול בן ארצו הצעיר (24) שטורלה הולם לאגרייד שריסק את אליפות העולם האחרונה עם ארבע מדליות זהב – אבל סובל מחוסר יציבות בעונה האחרונה. צרפת מתרגלת לעידן הפוסט-פורקאד עם שני ביאתלטים מעולים קוונטין פילו מאילה ואמיליאן ז'קלין שקבעו תוצאות מצוינות בגביע העולם השנה. רוסיה, או אם להיות מדויק הוועד האולימפי של רוסיה, תשלח משלחת ביאתלון חזקה לבייג'ינג כשהשמות הבולטים מתוכה הם אלכסנדר לוגינוב, אלוף עולם לשעבר בספרינט אך בעל עבר מפוקפק של שימוש בחומרים אסורים ואדוארד לאטיפוב שביצע הסבה מקרוס קאנטרי. גם שוודיה תנסה לתפוס מקום על הפודיום בעיקר הודות לביאתלט המשובח סבסטיאן סמואלסון – שעשוי גם לספק עניין במסיבות העיתונאים לאחר התחרויות בגלל גישתו התקיפה נגד הספורטאים הרוסיים אותם הוא מרבה להאשים בשימוש בחומרים אסורים.
19 צפייה בגלריה
יוהאנס ת'ינגנס
יוהאנס ת'ינגנס
מסומן כאחד הפייבוריטים במקצה האישי בו ניצח לפני ארבע שנים בבייג'ינג. ת'ינגנס
(צילום: gettyimages)
אצל הנשים הספורטאית הבולטת העונה היא מרתה אולסבו רויסלנד הנורבגית – שאחרי 11 מדליות זהב באליפויות העולם, תרצה מאוד לזכות סוף סוף במדליה אולימפית ראשונה. היא תתמודד בין השאר מול בת ארצה טיריל אקהוף, הביאתלטית הכי מעוטרת בשדה המתחרות עם חמש מדליות אולימפיות. שווה לשים לב גם לאחיות השוודיות האנה ואלווירה אוברג.
הזווית הישראלית
אין.
אתר התחרות ותאריכים
מרכז הביאתלון הלאומי בז'אנג'יאקו, 19-5 בפברואר.

החלקה אמנותית

מה בתוכנית?
קפיצות מרהיבות, סיבובים מסחררים והופעות דרמטיות סוחטות רגש – כל אלו הם מנת חלקו של ההחלקה האמנותית, הענף הכי אסתטי ואמנותי – ואחד משיאיו של משחקי החורף האולימפיים. הענף התובעני הזה הוליד מספר לא מבוטל של אגדות אולימפיות וגם את אחת מהשערוריות הספורטיביות המפורסמות בהיסטוריה: סיפור התקיפה של המחליקה ננסי קריגן בידי מקורבים ליריבתה הגדולה טוניה הארדינג.
המחליקים מבצעים במהלך התחרות שני תרגילים אמנותיים – הראשון קצר ובו שלל מרכיבי חובה והשני ארוך וחופשי יותר. המחליקים זוכים בניקוד על כל אלמנט שהם מבצעים וגם על מרכיבי ההחלקה: הופעה, מיומנות, כוריאוגרפיה, מעברים ואינטרפרטציה.
לא כל המחליקים אגב זוכים לבצע את שני התרגילים, אחרי התרגיל הקצר – מנופים מספר מחליקים בעלי הניקוד הגרוע ביותר והם לא ממשיכים לתרגיל החופשי. בסיום התחרות מחברים את הניקוד מהתרגיל הקצר והחופשי ובעל הניקוד הגבוה ביותר מוכתר כמנצח.
19 צפייה בגלריה
המחליקים מבצעים במהלך התחרות שני תרגילים אמנותיים
המחליקים מבצעים במהלך התחרות שני תרגילים אמנותיים
המחליקים מבצעים במהלך התחרות שני תרגילים אמנותיים
(צילום: רויטרס)
תחרות ההחלקה האמנותית מחולקת למספר קטגוריות:
- יחידים ויחידות
- זוגות (גבר ואישה)
- ריקוד על הקרח (מבוצע בזוגות של גבר ואישה): כאן הדגש הוא על יותר אלמנטים של ריקוד, תנועות רגליים וחיבור עם המוזיקה.
- תחרות קבוצתית: תחרות בין מדינות שבה מתחרים בכל קטגוריות ההחלקה והמדינה עם הניקוד המצטבר הגבוה ביותר מנצחת.
אחרי מי שווה לעקוב?
עיקר העניין בבייג'ינג יהיה סביב תחרויות היחידים. אצל הנשים, פס הייצור הרוסי עובד במרץ. כל כך במרץ עד שאלינה זגיטובה ויבגניה מדבדבה, שזכו במדליות הזהב והכסף בפיונגצ'אנג כלל לא נבחרו להשתתף באולימפיאדה הנוכחית. את מקומן יתפסו שלוש מחליקות אדירות, וכלל לא מופרך כי הפודיום בתחרות האישית לנשים יהיה כל-רוסי, סליחה: כל-ועד-אולימפי-רוסי.
19 צפייה בגלריה
קאמילה ואלייבה
קאמילה ואלייבה
הפכה לאישה הראשונה בהיסטוריה שזוכה לציון של מעל ל-90 בתרגיל הקצר. ואלייבה
(צילום: gettyimages)
בחוד החנית של השלישייה הרוסית ניצבת קמילה ואלייבה, סנסציית החלקה בת 15 שמחזיקה כיום בשלושת שיאי העולם בהחלקה – והיא בסך הכול האישה הרביעית בהיסטוריה שמצליחה לבצע בתחרות קוואד (קפיצה עם ארבעה סיבובים באוויר).
ואלייבה סיפקה הופעה מסחררת באליפות אירופה האחרונה, זכתה בזהב, הפכה לאישה הראשונה בהיסטוריה שזוכה לציון של מעל ל-90 בתרגיל הקצר, ומיצבה את עצמה כפייבוריטית למדליית הזהב בבייג'ינג.
היריבות העיקרית של ואלייבה הן בנות ארצה וחברותיה למועדון ההחלקה המצליח "סמבו 70" אלכסנדרה טרוסובה (17), שבעצמה חתומה על ביצוע של קוואד ואנה שברקובה (17), אלופת העולם המכהנת.
אצל הגברים הכוכב היפני יוזורו האניו יחפש זכייה שלישית ברציפות במדליית הזהב האולימפית, אבל הוא לא יגיע כפייבוריט הפעם. מי שנראה כבעל הסיכויים הגבוהים ביותר לזכות בזהב הוא נייתן צ'ן האמריקאי שהוכתר לאלוף העולם בפעם השלישית בשנה שעברה. שני מחליקים יפנים מעולים נוספים שצפויים להיאבק בצמרת הם שומה אונו ויומה קאגייאמה. רוסיה, כאמור מעצמה אדירה בנשים, ספגה מכה קשה בגברים כשמיכאיל קולידה, המחליק הבכיר במדינה, ייעדר בגלל מחלת הקורונה. אלוף אירופה המכהן מארק קונדראטיוק ואנדריי מוזלייב, אלוף עולם לנוער בעבר, ינסו להיכנס לנעליים הגדולות שלו.
בקטגוריות האחרות שווה לצפות בהופעה של הזוג הצרפתי המצוין בריקוד על הקרח גבריאלה פפאדאקיס וגיום סיזרון. השניים זכו כבר ארבע פעמים באליפות העולם ורוצים מאוד גם את הזהב האולימפי. ויקטוריה סיניצינה וניקיטה קטסלאפוב הרוסיים צפויים להיות היריבים העיקריים שלהם.
הזווית הישראלית
אלכסיי ביצ'נקו הוותיק (33) שזכה בעבר במדליית כסף באליפות אירופה וייצג את ישראל בשתי אולימפיאדות – ישתתף בתחרות ליחידים. בזוגות, יבגני קרסנופולסקי שהתחרה אף הוא בשתי אולימפיאדות, ישתף פעולה הפעם עם בת זוג חדשה, היילי קופס, עולה מארה"ב המקיימת אורח חיים דתי.
19 צפייה בגלריה
אלכסיי ביצ'נקו
אלכסיי ביצ'נקו
ישתתף בתחרות ליחידים. ביצ'נקו
(צילום: gettyimages)
אתר התחרות ותאריכים
אצטדיון הקפיטל בבייג'ינג, 20-4 בפברואר.

החלקה מהירה

מה בתוכנית?
החלקה מהירה הוא ספורט המחולק לשני ענפים – החלקה מהירה והחלקה מהירה במסלול קצר, שניהם שונים מהותית זה מזה.
19 צפייה בגלריה
המחליקים לא מתחרים ישירות זה מול זה אלא נגד השעון
המחליקים לא מתחרים ישירות זה מול זה אלא נגד השעון
המחליקים לא מתחרים ישירות זה מול זה אלא נגד השעון
(צילום: gettyimages)
בהחלקה מהירה, המחליקים מתחרים במסלול מעגלי בן 400 מ' אותו הם מקיפים מספר פעמים בהתאם לאורך המקצה. המחליקים אמנם מתחרים בזוגות (למעט במקצה הזינוק ההמוני – כפי שיפורט בהמשך), אבל הם לא מתחרים ישירות זה מול זה אלא נגד השעון. אחרי שכל הזוגות מסיימים – המחליק שקבע את הזמן המהיר ביותר מוכתר כמנצח.
בהחלקה מהירה במסלול קצר המתכונת מזכירה תחרויות ריצה, מספר מחליקים מתחרים יחד כשהראשונים ממשיכים לשלב הבא, עד לגמר שבו מוכתר המנצח. מדובר בענף מלא באקשן ואכזרי מאוד – שבו לעיתים התנגשויות בין מחליקים חורצות גורלות. המקרה הזכור ביותר היה באולימפיאדת סולט לייק סיטי ב-2002 אז סטיבן בראדבורי, מחליק אוסטרלי אלמוני, זכה במדליית הזהב אחרי שכל יתר יריביו התנגשו זה בזה.
תחרויות ההחלקה המהירה מחולקות למספר מקצים:
החלקה מהירה (מסלול ארוך):
500 מ'
1,000 מ'
1,500 מ'
3,000 מ' (רק לנשים)
5,000 מ'
10,000 מ' (רק לגברים)
19 צפייה בגלריה
זינוק המוני
זינוק המוני
מתחרים 12 מחליקים במקביל במרחק של 6,400 מ' (16 סיבובים). מקצה הזינוק ההמוני
(צילום: gettyimages)
זינוק המוני: מקצה שבו מתחרים 12 מחליקים במקביל במרחק של 6,400 מ' (16 סיבובים). שלושת הראשונים בתום 16 סיבובים זוכים ב-60, 40 ו-20 נקודות בהתאמה. בנוסף נקודות ניתנות בשלושה סיבובים ספציפיים (4, 8 ו-12) שהם סיבובי הספרינטים, שלושת הראשונים בכל אחד מהסיבובים הללו זוכים ב-5, 3 ו-1 נקודות בהתאמה. המנצח הוא מי שצבר הכי הרבה נקודות (כך שבכל מקרה שלושת הראשונים שחוצים את קו הסיום הם המדליסטים, שכן הנקודות שניתנות להם רק על ההישג הזה – מספיקות כדי להבטיח את הדירוג שלהם). במקרה של שוויון בנקודות בין מחליקים מתחת למקום השלישי, הדירוג מוכרע לפי הזמן שלהם.
רדיפה קבוצתית: תחרות שליחים עם שלושה מחליקים לכל נבחרת.
החלקה מהירה (מסלול קצר):
500 מ'
1,000 מ'
1,500 מ'
5,000 מ' שליחים לגברים, 3,000 מ' שליחים לנשים, 2,000 מ' שליחים מעורב
אחרי מי שווה לעקוב?
ענף ההחלקה המהירה במסלול ארוך נמצא בשליטה הולנדית. בפיונגצ'אנג המחליקים ההולנדים זכו ב-16 מתוך 42 המדליות שחולקו וארבע שנים קודם בסוצ'י המקרה היה קיצוני אף יותר כשקטפו 23 מתוך 36 מדליות.
גם בבייג'ינג צפויים המחליקים ההולנדים לתת את הטון במסלול הארוך. אולימפיאדת בייג'ינג תהיה אולי ההזדמנות האחרונה לצפות בשניים מגדולי המחליקים בהיסטוריה: סוון קרמר שיופיע באולימפיאדה בפעם החמישית – וזכה עד כה בארבע מדליות זהב ואיירין ווסט, בעלת חמש מדליות זהב אולימפיות ו-11 מדליות בסך הכול. לצד האגדות הללו הולנד תשלח מחליקים מעולים אחרים דוגמת קיילד נואיס שזכה בשתי מדליות זהב בפיונגצ'אנג ותומאס קרול אצל הגברים ואנטואנט דה יונג אצל הנשים. מי שינסה לערער את ההגמוניה ההולנדית הוא המחליק השוודי נילס ואן דר פול המחזיק בשיאי העולם במרחקים הארוכים (5,000 ו-10,000 מ').
בהחלקה מהירה במסלול הקצר, הולנד לא נחשבה בעבר כמעצמה, אבל כיום היא מציגה את אחת המחליקות החזקות בעולם - סוזאן שולטינג שרשמה הישג מטורף באליפות העולם האחרונה כשזכתה בכל חמש מדליות הזהב שחולקו לנשים.
דרום קוריאה תציג מלבד נבחרת שליחות מעולה גם את המחליקה המעולה צ'וי מין ג'ונג. בעוד אריאנה פונטנה האיטלקייה הנחשבת לספרינטרית מעולה וזכתה לפחות במדליה אחת בכל אחת מארבע האולימפיאדות הקודמות שלה – תחפש להמשיך את הרצף.
19 צפייה בגלריה
סוזאן שולטינג
סוזאן שולטינג
מציגה את אחת המחליקות החזקות בעולם. שולטינג
(צילום: gettyimages)
אצל הגברים, צפויים קרבות מסקרנים בין האחים ההונגרים שאוהאנג ושאולין-שאנדור ליו לבין המחליקים הסיניים וו דאג'ינג ורן זיוויי.
הזווית הישראלית
ולדיסלב ביקנוב (32) שזכה במדליות רבות באליפות אירופה, יתחרה באולימפיאדה בפעם השלישית בענף המסלול הקצר וישתתף במקצים ל-500, 1,000 ו-1,500 מ'.
אתרי התחרות ותאריכים
מסלול קצר - אצטדיון הקפיטל בבייג'ינג – 16-5 בפברואר.
מסלול ארוך – מרכז ההחלקה המהירה הלאומי – 5 – 19 בפברואר.
19 צפייה בגלריה
זכה במדליות רבות באליפות אירופה. ביקנוב
זכה במדליות רבות באליפות אירופה. ביקנוב
זכה במדליות רבות באליפות אירופה. ביקנוב
(צילום: AFP)

יתר הענפים בקצרה

מזחלות: מספר גולשים דוחפים מזחלת ואז גולשים בתוכה במורד מסלול פתלתל במהירות אדירה שיכולה להגיע ל-150 קמ"ש. התחרויות לגברים נערכות בזוגות או ברביעיות ולנשים ביחידות או בזוגות.
לוז' (Luge): תחרות מזחלות שבה גולשים במזחלת קטנה המגיעה למהירות גבוהה מאוד. התחרויות יערכו ביחידים, זוגות ומקצה שליחים.
סקלטון: תחרות במזחלת אישית שבה הגולש שוכב על בטנו כשראשו מופנה קדימה.
19 צפייה בגלריה
סקלטון
סקלטון
תחרות במזחלת אישית שבה הגולש שוכב על בטנו כשראשו מופנה קדימה. סקלטון
(צילום: gettyimages)
סקי קרוס-קאנטרי: גלישת סקי למרחקים ארוכים. ענף מפרך המצריך יכולות פיזיות עצומות וכוח סיבולת אדיר. המקצה הארוך ביותר בבייג'ינג יהיה 50 ק"מ לגברים – תחרות שתסתיים אחרי יותר משעתיים של גלישה.
קפיצות סקי: תחרות שבה הקופצים גולשים במורד מקפצה, מרחפים באוויר לזמן ממושך ומנסים להגיע רחוק ככל האפשר. התוצאה שלהם נקבעת גם על פי מרחק הקפיצה וגם על פי ציון שהשופטים מעניקים על איכות הקפיצה. בעבר הענף נחשב לכזה שמעודד רזון, אך כיום ספורטאים מחויבים להופיע במשקל מינימום, אחרת הם נענשים.
נורדי משולב (Nordic Combined): אחד הענפים האולימפיים הבודדים שעדיין פתוח לגברים בלבד. זהו ענף המשלב בין שני הענפים של הסקי הנורדי: קרוס קאנטרי וקפיצות סקי.
19 צפייה בגלריה
התמונות, כפי שהבנתם, מדהימות מכל הענפים באולימפיאדת החורף
התמונות, כפי שהבנתם, מדהימות מכל הענפים באולימפיאדת החורף
התמונות, כפי שהבנתם, מדהימות מכל הענפים באולימפיאדת החורף
(צילום: רויטרס)
קרלינג (Curling): לצופה מהצד הענף הזה מוכר אולי כ"ספורט המוזר הזה עם המטאטאים על הקרח" אך בפועל מדובר במעין "שחמט על הקרח", משחק אסטרטגי קבוצתי מורכב ומרתק.
סקי פריסטייל: האגף האקסטרימי של הסקי. כאן לא מדובר במרוצים, אלא בתחרויות ביצועים עם סלטות, ברגים וכל הג'אז הזה. חריג בענף הזה הוא הסקי-קרוס מקצוע המשלב אלמנטים מהפריסטייל אך עדיין מדובר במרוץ עם זמנים.
סנואובורד: התחרויות על משטח הסנואובורד מתחלקות לתחרויות פריסטייל של ביצועים ולתחרויות סלאלום בדומה לסקי האלפיני.
19 צפייה בגלריה
יכול היה להיות אחד מהשיאים של המשחקים האולימפיים. הוקי קרח
יכול היה להיות אחד מהשיאים של המשחקים האולימפיים. הוקי קרח
יכול היה להיות אחד מהשיאים של המשחקים האולימפיים. הוקי קרח
(צילום: רויטרס)
הוקי קרח: טורניר ההוקי קרח יכול היה להיות אחד מהשיאים של המשחקים האולימפיים, אך בהיעדר שחקני הליגה הטובה בעולם, ה-NHL, שהנהלת הליגה אסרה עליהם להשתתף באולימפיאדה, הוא צפוי להיות הרבה פחות אטרקטיבי.
פורסם לראשונה: 08:36, 03.02.22