איתן יוחננוף: המחירים לא באמת עולים, זה נבלם
(צילום: אבי חי, סטס קופולו)

גל ההתייקרויות במשק, ובעיקר בענף המזון ממשיך להטריד את הצרכנים. הבוקר (רביעי) דנה בנושא ועדת הכלכלה בכנסת, בדיון בו השתתפו יצרנים, יבואנים ונציגי רשות התחרות. בסיום, אמר יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון, כי "יוקר המחייה באחריות הממשלה והמונופולים", וקרא לממשלה להציג תוכנית עבודה למאבק ביוקר המחייה תוך חודש ולדאוג לחיזוק ידי הרגולטורים".
ברשתות השיווק דווקא טוענים כי אין כרגע התייקרויות. "המחירים לא באמת עולים", אמר מנכ"ל יוחננוף, איתן יוחננוף, באולפן ynet. "נכון שיש באמת הרבה דיבור על זה והספקים רוצים להעלות, אבל בינתיים זה נבלם. אסם עובדתית הודיעה שהיא לא תעלה כרגע, ואותו דבר סנו, שמדברת על ירידת מחירים".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
איתן יוחננוף
איתן יוחננוף
איתן יוחננוף
(צילום: עמית שעל)
מצד שני, יבואניות כמו דיפלומט ושאטסוביץ' כן העלו מחירים. יוחננוף מסכים עם הטענה, אבל אומר שלצרכן יש אפשרויות לא לקנות את המותגים הגדולים, והכוח נמצא בידיים שלו. "יש המון אופציות על המדפים, לא חייבים לקנות מהמותג היקר, יש המון מותגים טובים, זולים על המדף. יש הפרשים מטורפים במוצרים. אם נלך לעולמות של טונות ברביעיות, זה מתחיל ב-15 שקלים ועד 25 שקלים לרביעייה. אנחנו ממש מצפים לראות את הצרכן כבר מגיע למקומות האלה שהוא באמת נותן ערך לכסף שלו ומחליט".
למה אתם לא מדברים על היבואנים ואומרים להם לא להעלות מחירים? "תהיו בטוחים שאנחנו עושים את זה, אבל הצרכן צריך לתת לנו את הכוח לזה, לא בדיבורים אלא במעשים. זה אומר שאם נוריד ספק מהמדף אז הצרכן לא ינטוש אותנו לטובת חנות אחרת, כי אז אנחנו לבד במלחמה הזאת. אני באמת קורא לצרכנים סוף סוף, אנחנו מעלים המון המון מוצרים חליפיים על המדף ואתם מוזמנים לעזור במלחמה ולהצטרף לתזוזה בתוך הקטגוריה".
אבל מבדיקה שערכנו לא כל המדפים שלכם מלאים באופציות אחרות. "אני מזמין לבוא ולראות בעיניים שכל קטגוריות המוצרים אצלנו מלאות. אני יכול להראות שיש פתרונות מטורפים. אני יכול להראות עכשיו פסטה שנמכרת 5 ב-10 ₪ ל-400 גרם יחידה. את יכולה לקנות כמעט 2 ק"ג פסטה ב-10 שקלים".
רשתות השיווק נהנו מאוד מתקופת הקורונה, כאשר הציבור בזבז את רוב כספו אצלם בזמן שחלק גדול מהמדינה היה סגור. בעקבות כך הרווחים של הרשתות זינקו בצורה משמעותית. בממשלה יש כאלה שיצאו נגד רשתות השיווק והעלאת המחירים אצלן. על כך אמר יוחננוף: "גם בממשלות הקודמות עשו אותו דבר, תמיד השתמשו בקושי הזה תמיד לזרוק אותו על האחר ולא לבוא ולהגיד בסוף 'זה אנחנו'. בסוף ממשלה היא זו שמנהלת את המדינה, ואני בכלל חושב שהפתרון של יוקר המחייה בישראל נמצא בצד השני – האוכלוסייה שלא מרוויחה מספיק בארץ צריכה להתחיל להרוויח יותר טוב וככה הבעיה תיפתר. לנסות להוזיל זה לא יעזור".
יש כאלה בממשלה שאפילו קראו לכם חזירים. "יש לנו לפרנס אלפי עובדים, אנחנו מעסיקים המונים ועסק צריך להרוויח, אם הוא לא ירוויח - הוא לא קיים. ולכן אם נסתכל עליי כקמעונאי הדוחות שלי שקופים, אנחנו חברה ציבורית, אפשר לראות את זה, אנחנו לא מרוויחים רווחים חזיריים".
3 צפייה בגלריה
שר האוצר אביגדור ליברמן בכנס הכלכלי של לשכת רואי חשבון באילת
שר האוצר אביגדור ליברמן בכנס הכלכלי של לשכת רואי חשבון באילת
ליברמן. בממשלה עקצו את רשתות השיווק
(צילום: ניב קנטור)

מנכ"ל משרד הכלכלה: "הוזלת מחיר החשמל - הקטנת הכנסות המדינה"

ד"ר רון מלכא, מנכ"ל משרד הכלכלה, התייחס גם הוא באולפן ynet לגל עליות המחירים: "יש סיבות אובייקטיביות לעליות מחירים בעולם. יש התייקרויות של חומרי גלם, של אנרגיה, של הובלות, של שכר עבודה. אז יש התייקרויות שגם מגיעות אלינו, למזלנו בעוצמה פחותה מאשר בשווקים המערביים המפותחים. מצד שני, פנינו לכל אותם יבואנים ויצרנים, שאנחנו יודעים שהיו להם ביצועים כספיים טובים וביקשנו מהם לדחות את העלאת המחירים כי זה לא הזמן לעשות את זה".
ישראל מתייקרת: מנכ"ל משרד הכלכלה בריאיון לאולפן
(צילום: אלכס גמבורג, סטס קופולו)


למה בעצם לא לפתוח עוד יותר את הייבוא, או לפחות להקל מבחינת הבירוקרטיה על היבואנים? "זו בהחלט נקודה שצריך לטפל בה, וכרגע שרת הכלכלה מובילה את הרפורמה הכי גדולה שנעשתה בעשרות השנים האחרונות במדינה בדיוק בתחום הזה - רפורמת הייבוא והתקינה - ואנחנו נערכים לקצב אדיר, לקראת יוני השנה, שבו בעצם נפתח את מדינת ישראל לייבוא רחב. נאפשר כניסה של מוצרים נוספים לארץ ללא בדיקה בכניסה, אלא רק על פי הצהרה של יבואן נאפשר שיווק, 80% מהסחורות והמוצרים שיגיעו בעצם נאפשר שיווק ישיר שלהם".
3 צפייה בגלריה
ד"ר רון מלכא מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה
ד"ר רון מלכא מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה
ד"ר רון מלכא מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
אולי הפתרון בכלל הוא פיקוח מחירים? "פיקוח מחירים זה משהו שאנחנו מבינים שיש לו תופעות לוואי והשלכות לא רצויות, וזה כלי שניתן לפעול על פיו, אבל אנחנו מעדיפים שלא בדרך כלל. ולכן אנחנו קודם כל ננסה לשחרר חסמים ולהגביר את התחרות בשוק חופשי. זה אתגר לא פשוט ולכן צריך לחזק את הגופים שאוכפים את התחרות".
ועדיין, יש מוצרים שהמחירים שלהם לא הגיוניים. "כל מוצר שנמצא שהמחיר שלו הוא מחיר לא סביר והוא לא תוצאה של שיווי משקל בתחרות משוכללת/משוקללת, תיבחן האפשרות לפקח עליו. אנחנו מבינים שיש לזה השלכות ובעיות, באנלוגיה - תרופה עם הרבה תופעות לוואי אבל זה לא אומר שתרופות עם תופעות לוואי קשות, לא נאלצים להשתמש בהן, אז כמובן שגם האופציה הזאת קיימת".
לא רק המוצרים ברשתות המזון מתייקרים, גם הדלק שעלה למחיר של 6.71 לליטר 95 אוקטן, והחשמל שהתייקר ביותר מ-5 אחוזים. השאלה היא האם הממשלה לא צריכה להתערב כאן. "לממשלה ולמדינה יש מקורות ויש שימושים ואנחנו רוצים להשתמש בכל המקורות שחלקם זה כמובן כל המיסים", אומר ד"ר מלכא. "אנחנו משתמשים בהם בצורה הכי ממוקדת והכי טובה כדי באמת לשפר את רווחת הצרכנים והאזרחים במדינה. ולכן, אם למשל מוזילים את מחיר החשמל, אז מקטינים את הכנסות המדינה אבל נותנים את זה בעצם לכולם, גם לאלו שכפי שציינת קודם, הביצועים הכספיים שלהם הם מאוד מאוד טובים. לעומת זאת, אם אנחנו לא נעשה את זה, אבל ניתן תמיכה ממוקדת רק לאלו שנפגעו וצריכים את זה, זה יהיה שימוש נכון ומושכל יותר בכספי ציבור. לכן בסוף אנחנו רואים את התמונה הכוללת".