הזמן שלנו ביחד: הטרנד העיצובי שכובש את העולם

בין שתי ויטרינות, תכנון ועיצוב: קרן ניב טולדנו, וילונות TRAUB | צילום: איתי בנית

בשנים האחרונות ניכר יותר ויותר שימוש בחלל ייעודי בבית שמוקדש לפינת המשפחה • איך יוצרים מקום כזה, בצורה שתתאים לכל בני הבית ותתחשב בתחביביהם?

אתמול (שלישי) צוין יום המשפחה, וזה זמן מושלם מבחינתנו לדבר על הפינה המשפחתית בבית. זה נכון שפינות רבות הן בסוף משפחתיות ויוצרות ישיבה משותפת סביב האי במטבח, ליד שולחן האוכל או על הספה בסלון, אבל בשנים האחרונות ניכר יותר ויותר שימוש בחלל ייעודי בבית שמוקדש לפינת משפחה. הרעיון הוא לאפשר לבני המשפחה לבלות ביחד בילוי כיפי, חף מרשמיות, כזה שמאפשר להתקבץ וליהנות מהביחד.

למבצעים חמים לבית ולגן היכנסו לכאן 

זה המקום להוציא משחקי קלפים, לשחק "חי, צומח, דומם" או סתם לרבוץ מול סרט טוב, ולרדת ביחד על דלי או שניים של פופקורן. יש אמירה מאוד משמעותית בעובדה שמתכננים פינת משפחה. המסר הוא משמעותי למשפחה ככלל, וגם לכל אדם בה באופן אישי, והוא עוסק בחשיבות הקרבה והקשר האינטימי בין בני המשפחה. אם אתם מתכננים בית חדש, יש סיכוי סביר שהאדריכל שלכם ימליץ לכם לתכנן חדר משפחה, לרוב בין שתי קומות, או בשטח שמחבר בין חדרי השינה. אם אתם כבר גרים בבית ולא מתכננים לשפץ בקרוב, אפשר לתכנן ולבנות פינת משפחה באופן עצמאי לחלוטין.

סלון משני

אם הבית גדול במיוחד, ניתן לתכנן בו סלון רשמי שמשמש בעיקר לישיבה עם האורחים בערבי שישי או חג, ופינת סלון נוספת שהיא הפינה הפעילה, שמתפקדת כפינת משפחה בשגרה. אופן החלוקה הזה מוכר בארה"ב כ־Den, חדר טלוויזיה בלתי פורמלי שמשרת את המשפחה בשגרה.

עיצוב ורד בונפיגליולי, צבעי קיר נירלט, צילום: איתי בנית
עיצוב פלביה גרסיה, צבעי קיר נירלט, צילום: ליאור טייטלר
עיצוב פנים ספיר לוי מאורי, צילום: שירן כרמל

עשו זאת בעצמכם

המרבצים הם ההזדמנות לתכנן ולהקים פינת משפחה בסגנון ה־DIY. אמנם מעצבים רבים ישמחו לתכנן לכם פינה כזאת, וזה בסדר כשמדובר בחלק משיפוץ כולל, אבל אם נחה עליכם הרוח ומתחשק לכם לבנות פינה כזאת, מושבי המרבץ וקצת צבע יעשו את העבודה.

אחרי שבחרתם פינה למקם בה את הקן המשפחתי, תוכלו לרצף אותו בכריות מרבץ. יש כאלו בשפע בנחלת בנימין ובחנויות נוספות בדרום תל אביב. מדובר בכריות שנראות כמו כריות מושב, כך שכאשר יושבים עליהן לא שוקעים, אלא שהתחושה דומה יותר לספה. לצד כריות המרבץ הנמוכות

יש גם מוגבהות ששומרות על הקו הצורני, אבל הן קצת יותר דומות לספה מבחינת המראה והפרופורציה. הדבר השני שתצטרכו לעשות כדי לדגם את הפינה ולחדד את הקו העיצובי שלה זה לצבוע את הקיר, כדי שיהווה רקע מעניין יותר לכריות ולמראה כולו. זהו! יש לכם חלל משפחתי ואינטימי שיצרתם בעצמכם. רוצים להגדיל בשקל תשעים? לכו על זה, והוסיפו על הבסיס ספרייה, מסך טלוויזיה, ארונית משחקים או כל פריט נוסף שמתאים לאופי המשפחתי.

פינת משפחה מבוססת מרבץ בעליית הגג, תכנון ועיצוב שירלי דן, צילום: שי אדם
כריות מרבץ מוגבהות שומרות על הקו הצורני, צבע קיר נירלט, פריטי ריהוט ביתילי, צילום: תמוז רחמן
מקבץ כריות על רקע קיר נישה צהוב, תכנון: רוני פלדשטיין,

שומרים על אינטימיות

את המרתף, למי שתכנן אחד כזה, מקדישים לרוב לחדר כושר ביתי או לחדרים מיוחדים כמו חדר יין, משרד ביתי וגם פינת משפחה. אחד החוקים לבניית פינת משפחה שתעשה את העבודה הוא שמירה על אינטימיות, ולפעמים הגודל של המרתף עלול לפספס את המטרה. עם זאת, המרתף הוא שטח מעולה לניצול, ולכן מומלץ לתכנן את פינת המשפחה על חלק מוגדר בתוך החלל הגדול, ואולי אף לחלוק אותו עם פונקציות נוספות, למשל - שחצי מרתף יוקדש לחדר כושר, וחציו השני לפינת משפחה.

ניצול קומת המרתף לחדר כושר ופינת משפחה. דורית סלע, צילום: עודד סמדר
ספרייה נגישה, פינת יצירה ואזור מרבץ, שרית שני חי,, צילום: עמית גירון

קטנה ומעוצבת

ורסיה נוספת של פינת משפחה היא פינה אינטימית קטנה ומעוצבת, שמזמינה שיחה של אחד על אחד. פינה כזאת יכולה להיות ממוקמת במעבר בין שני רהיטים גדולים. כשתתחילו לחפש מקום מתאים לפינה, תגלו שיש לכם לא מעט אפשרויות. הטוב ביותר הוא לבחור וילון דקורטיבי ויפה למראה (גם אם אין מאחוריו חלון), שיהווה רקע לספסל מרופד או לספה זוגית נוסח לאב־סיט, עם שולחן קטן ושטיח.

בין שתי ויטרינות, תכנון ועיצוב: קרן ניב טולדנו, וילונות TRAUB, צילום: איתי בנית

שרים ביחד

אם אחד הילדים, או אתם בעצמכם, מנגנים, אפשר לשים את כלי הנגינה במרכז כמקור השראה לעיצוב ותכנון פינת המשפחה. אין כמו נגינה משפחתית, מלאה בצחוקים ובשירים יפים - זה שווה יותר מכל תוכנית טלוויזיה שתחשבו עליה.

אם אתם מנגנים, תכנון: רוני שני פלדשטיין עיצוב פנים,

גם לקטנים מגיע

יש פינות משפחה שממוקמות בחדר הילדים. זה לא תמיד נכון, ומתאים בעיקר בקונסטלציה של ארבע נפשות, ולא יותר. לחדר הילדים קיימות פונקציות ומטרות חשובות אחרות, ואין סיבה להשתלט עליו עם פינת המשפחה, אבל זאת אופציה במידה שאין מקום אחר. אם פינת המשפחה עוצבה בחדר הילדים, דאגו במקום טלוויזיה למקם בה מדפים נגישים לספרים ולמשחקי קופסה.

נגישות למדפי הספרים, תכנון: רוני שני פלדשטיין עיצוב פנים,
רגעים משפחתיים ספונטניים, עיצוב פנים: לירז בוקעי, מטבחי רגבה, צילום: שירן כרמל
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר