חוששת מחרם צרכנים: חברת אסם הודיעה הערב (ג') שהיא דוחה את עליות המחירים בשלושה חודשים והן יישקלו שוב לאחר חג הפסח. לטענתה, במהלך החודשים הללו "תתקיים בחינה מעמיקה של דרכים שונות למיתון ההתייקרויות של מוצרי הצריכה בישראל".
יו"ר אסם דן פרופר נפגש הערב עם שר האוצר אביגדור ליברמן לפגישה שבמהלכה הוצגו "הסיבות שהובילו את החברה להודיע על עליית המחירים". הדחייה של ההתייקרות סוכמה בתום הפגישה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
יצויין כי גם לפני כשלוש שנים דחתה אסם העלאת מחירים של 4.5% בנסיבות דומות, לאחר שהנהלת החברה ניהלה שיחות עם שר האוצר דאז, משה כחלון.
2 צפייה בגלריה
.
.
שקדי מרק של אסם
(צילום: מירב קריסטל)
אסם הודיעה לרשתות שתייקר את כל מוצריה למעט מטרנה ב-1 בפברואר. בין היתר יתייקרו פסטה אסם, טייסטרס צ'ויס, סלטי צבר, מוצרי טבעול, פתיתים, רטבים, במבה, ביסלי ומוצרי אסם רבים נוספים. רוב הרשתות צמצמו מבצעים על מוצרי אסם, אך עדיין לא העלו היום מחירים לצרכנים באופן רשמי. חלק אמרו שכיוון שיש להן מלאי ההתייקרות תקרה בפועל תוך שבוע.
כזכור, במכתב ששיגרה אסם רק אתמול טענה כי היא לא יכולה לעצור את עליות המחירים במציאות הנוכחית. מנכ"ל אסם, אבי בן אסייאג, כתב: "כאזרח ישראלי, כמוביל עסקי, וכפטריוט אני מזדהה עם הצורך לפעול ללא לאות לצמצום עליית המחירים ויוקר המחייה בישראל. נטל זה אינו יכול להיות מוטל באופן בלעדי על שכמה של התעשיה. לשם כך, אנו חייבים לחבור יחד - הממשלה, מנהיגות התעשיה וגורמים משקיים רלוונטיים, על מנת לחפש דרך משותפת, הבנויה על תרומה הדדית של כל הגורמים שיכולים לסייע יחד בהורדת יוקר המחיה ומיתון ההתייקרויות בישראל.
"רק עסקת חבילה שבה כל הגורמים הרלוונטיים נכנסים תחת האלונקה, תוכל לסייע לפתרון הבעיה. בשם אסם נסטלה, אני מתחייב כי ככל שתתקיים עסקת חבילה כזו, אסם נסטלה תתרום את חלקה, כדי שנוכל כולנו יחד להגן על רווחתו של הצרכן הישראלי, לחזק ולשמר את התעשייה בישראל".
2 צפייה בגלריה
(מכתב התגובה של אסם לשרים )
עוד כתב כי "נאמר שההחלטה להעלות את מחירי חלק ממוצרי החברה, התקבלה בלב כבד ולאחר שמיצינו את כל האפשרויות השונות להימנע ולמתן העלאה זו. נדגיש, כי נשמח להציג בפניכם ובפני הצוותים המקצועיים את הנתונים והעובדות שהביאונו להחלטה לא פשוטה זו.
"במהלך השנתיים האחרונות אנו עדים להתייקרות חסרת תקדים של עשרות אחוזים במחירי כלל חומרי הגלם, חומרי האריזה ומאות אחוזים בעלויות ההובלה. אכן, שערי החליפין האירו לנו פנים בתקופה זו, והשקל התחזק בשנים 2020 ו-2021 ביחס לדולר ולאירו, אך עובדה זו מרככת רק במעט את התייקרות חומרי הגלם, האריזה וההובלה. בסיכומו של דבר אנו עדים להתייקרות מצטברת בהיקף חסר תקדים בתשומות הייצור ועלויות ההפעלה".
בינתיים, ברשתות החברתיות התגברה הקריאה לחרם צרכנים על אסם ובפרט על פסטה אסם. זאת למרות שחברות נוספות הודיעו על התייקרויות.
במקביל, סנו שכבר העלתה מחירים, נבהלה מפניית שרי הכלכלה והאוצר לחברות בבקשה שלא יעלו מחירים וכן מחשש לסנטימנט ציבורי שלילי נגד החברה. היא הודיעה שתוזיל מוצרים. ברשתות השיווק טוענים שהיא לא תוזיל מוצרים אלא תעמיק מבצעים באופן שיוריד את המחיר האפקטיבי לצרכן. היבואניות דיפלומט ושסטוביץ שמשווקות את המוצרים טונה סטארקיסט ג'ייקובס וברילה בין היתר, עדיין לא חזרו בהן מהעלאות המחירים עליהן הכריזו.
בתוך כך, יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ אלכס קושניר, הגיש הערב הצעת חוק שנועדה לדבריו להגביר את התחרות בענף המזון. לפי ההצעה, כל ספק שמחזור המכירות שלו בישראל עולה על חצי מיליארד שקל בשנה, לא יוכל לתפוס יותר מ-15% משטח המדף של אותו המוצר, וכל הספקים הגדולים יחד לא יוכלו לתפוס יותר מ-50% משטח המדף. "נמשיך לפעול למציאת פתרונות לטווח המידי והארוך למשבר שנוצר פה לאחר שנים של אוזלת יד", אמר קושניר.