חוזרים לבדיקות PCR: כמעט חודש לאחר שמנעו ממרבית האוכלוסייה להיבדק ב-PCR, משרד הבריאות עדכן הערב (שני) את קופות החולים שהחל ממחר בני 30 ומעלה יוכלו להיבדק ב-PCR בקופות בחולים. השינוי במתווה הבדיקות בא לאחר לא מעט תלונות על יעילות בדיקות האנטיגן, ובעקבות ירידה בעומסים במתחמי הבדיקות ובמעבדות הקורונה.

סיקור שוטף ב-N12:

על פי המתווה הקודם, רק בני 60 ומעלה ואוכלוסיות בסיכון יכלו להיבדק ב-PCR. בשלושת השבועות האחרונים לא אפשרו לקבוצות הגיל האחרות להיבדק ב-PCR, אלא שהחל ממחר המתווה ישתנה שוב ויאפשרו כמעט לכולם להיבדק ב-PCR.

תורים במתחם בדיקות בירושלים (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
תורים במתחם בדיקות בירושלים | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

אמש פרסמנו לראשונה כי מתחמי בדיקות ה-PCR של פיקוד העורף שמפעילה חברת שיבא טרגט ייסגרו בגלל הפסקת התקצוב שלהן. שיבא טרגט, חברת מסחרית בבעלות משותפת של בית החולים שיבא, שהייתה המפעילה של כמעט כל מתחמי בדיקות ה-PCR של פיקוד העורף, הודיעה לחשב הכללי של משרד הבריאות: "החל ממחר לא יגיעו צוותים לשטח ותופסק כל פעילותנו".

גורם בכיר במשרד הבריאות הבהיר אמש בשיחה עם N12 כי לא ניתן לבלום את העלייה במספר החולים קשה, וכתוצאה מכך מערכת הבריאות נערכת לצמצום של טיפולים וניתוחים לא דחופים בשלושת השבועות הקרובים.

"יהיו עוד שבועיים עד שלושה שבועות קשים בבתי החולים", אמר הגורם הבכיר. "אני מעריך שלא נעבור את 1,300 החולים קשה, אבל למען האמת גם אם המספר יהיה גבוה יותר - אין לנו כרגע כלים אמיתיים לעצור את העלייה הזו, ולכן גם אין לנו קו אדום. הדרך היחידה להתמודד עם העלייה בחולים קשה תהיה לצמצם את הניתוחים והטיפולים שאינם דחופים בבתי החולים, למרות המשמעות הקשה עבור המטופלים - כי אין ברירה".

נתוני משרד הבריאות שהתפרסמו הבוקר מלמדים על בלימה ואף על ירידה בחלק מנתוני התחלואה בקורונה. 946 ישראלים מאושפזים במצב קשה בבתי החולים, מהם 213 מונשמים - ירידה קלה לעומת אתמול. עם זאת, כרבע מהבדיקות שבוצעו נמצאו חיוביות.

כ-57 אלף חולי קורונה מאומתים אותרו במהלך היממה האחרונה, אך מספר הבדיקות היה נמוך משמעותית מהימים האחרונים - כ-277 אלף - וייתכן שזה מסביר את הירידה. גם מקדם ההדבקה מוסיף לרדת וניצב היום על 1.05. מספר החולים הפעילים הוא יותר מ-483 אלף ומספר המבודדים הוא יותר מ-162 אלף. מתחילת המגפה נפטרו 8,556 בני אדם.