בשבועות האחרונים הרימו חברי ועדת הכספים את ידיהם והצביעו פה אחד, ארבע פעמים, על העברה כוללת של 20 מיליארד שקל. לחברי הכנסת לא היה מושג על מה הם מצביעים. מה שנאמר להם היה רק כי אלה "העברות תקציביות למערכת הביטחון".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
נרות זיכרון בהר מירון
נרות זיכרון בהר מירון
עבור המשפחות, מדובר בלא מעט כסף. עבור המדינה, פחות. נרות זיכרון בהר מירון
(צילום: רויטרס)
בדיוק בימים האלה, שבהם מקימים ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת כל פרשת הצוללות, אף חבר כנסת לא ביקש בכל זאת כמה וכמה הסברים על העברות סודיות של 20 מיליארד שקל? ובמשרדי האוצר והביטחון לא מצאו אפילו לנכון לפחות להבהיר שהכסף הזה לא מיועד, למשל, להעלאות שכר וגמלאות בצבא בימים האלה של גירעון תקציבי עצום שנגרם בשל משבר הקורונה?
נלך מעט אחורה: בחודש דצמבר האחרון בוצעו עוד העברות תקציביות רבות כמעט לכל משרדי הממשלה, בהיקפים של יותר מ-10 מיליארד שקל. הסיבה: לא היה כאן תקציב מאושר במשך שנתיים. לחברי הכנסת היו בערך חמש דקות לאישור העברה של כל 100 מיליון שקל. איש לא הציג שאלות "נודניקיות". האוצר הודיע, הידיים הורמו וההעברה בוצעה.
2 צפייה בגלריה
בני גנץ, נפתלי בנט ואביגדור ליברמן
בני גנץ, נפתלי בנט ואביגדור ליברמן
20 מיליארד שקל בלי לדעת בעבור מה. בני גנץ, נפתלי בנט ואביגדור ליברמן
(צילום: אבי מועלם; מארק ישראל סלם; קובי קוואנקס)
נלך עוד יותר אחורה: בקיץ 2020 החליטה הממשלה הקודמת "לחלק מההליקופטר" 6.5 מיליארד שקל לישראלים, בעיצומו של משבר הקורונה, במסגרת "מענק לכל אזרח". הקבלנים קיבלו. מנהלי הבנקים קיבלו, בעלי חברות קיבלו וגם חברי כנסת, שופטים ויצואנים עתירי ממון. הממשלה והכנסת אישרו את הבזבוז הזה ללא שום ערעור. מה אלה כבר 6.5 מיליארד שקל מתוך 200 מיליארד שקל שהושמו ב"ישראבלוף" המכונה "קופסאות הקורונה"?

פיצוי יינתן, הקצבאות יילקחו

נחזור לימינו אלה. רק בשבוע שעבר סוכם סופית מתווה הסיוע ל-45 משפחות הרוגי האסון הכבד בהר מירון, אסון אזרחי מהחמורים שידעה המדינה. העלות של הפיצוי לכל משפחה שאיבדה קרוב תעמוד על חצי מיליון שקל. אולם, בהמשך נודע ל-ynet כי סכום זה יוביל לביטול כמעט כל הקצבאות מביטוח לאומי, לרבות הבטחת הכנסה, מזונות וכדומה, לאותן משפחות שאסון כה כבד פקד אותן.
מלבד כמה חברי כנסת חרדים שנזעקו לקרוא את דבר הקיזוז, כמעט אף שר או חבר כנסת (שאינו חרדי) לא תבע לשנות מיד את הכלל האומלל. וכאשר עלו הסתייגויות חברי הכנסת החרדים לדיון, התנגד משרד האוצר לתיקון החוק, פן יהווה תקדים לתשלומי פיצויים אחרים בעתיד.
מאות פצועים ועשרות נכים הם תוצאת שורת המחדלים החמורה הנחשפת עתה בוועדת החקירה הממלכתית לאסון הר מירון, אך לפי שעה אפילו לא הוצע על ידי המדינה לסייע למשפחות באירוע שהוגדר, כמה אירוני, כ"אסון לאומי". ובכלל, גם המקדמות למשפחות ההרוגים יהיו רק "על תנאי" לתקופה מוגבלת והכספים יוחזרו למדינה ברגע שיתבררו תביעות לפיצויים של המשפחות ויימצאו אחראים שיצטרכו לשאת בהוצאות.

העדויות בוועדת החקירה לאסון מירון
(צילום: לע"מ)

הפעם, בחוסר רגישות מופגן, המדינה לא הכניסה את היד לכיס. אין כאן מענקים הזויים לכל אזרח, אין מיליארדים לא ברורים לביטחון, אין הוצאות תקציביות ל-28 שרים שישה סגני שרים, חלקם מיותרים לגמרי, ול-21 חברי כנסת "נורבגים", ממשלה מנופחת שעולה כמיליארד שקל למשלמי המיסים.
הפעם לא מדובר בבזבוז כספים חלילה, אלא בסיוע שמדינה מתוקנת נדרשת להעניק לאזרחיה שנפגעו באסון כבד שרשויות המדינה יכולות היו למנוע. ודווקא במקרה הזה, משרד האוצר מגלה קשיחות, קמצנות וחשש מאסון עתידי חלילה, שגם בו לא יקוצצו אולי קצבאות הביטוח הלאומי.
בדקנו בכמה כסף מדובר: סך העלות התקציבית של הקצבאות שיבוטלו תעמוד על מיליון עד שני מיליון שקל. למשפחות קשות יום, שהן נהרג באסון אב המשפחה, מדובר בהרבה מאוד כסף, כמה אלפי או עשרות אלפי שקלים בשנה. ומול כל המיליארדים שנשפכים מתקציב המדינה למטרות עלומות וגם גלויות - זה סכום שאינו בטל ב-60, אלא בטל ב-60 מיליון. עצוב שכך נוהגת ממשלה בישראל.