לא עוד אפלוליות ומאובקות: שש עליות גג שהפכו לחדרים קסומים

אל חלל עליית הגג צמודה מרפסת. תכנון: שרה ונירית פרנקל , פרנקל אדריכלים | צילום: איתי בנית

ממקום אחסון חשוך וסתמי הן שודרגו לחלל בלתי נפרד מהבית, ואפילו כזה שגרים ומבשלים בתוכו • כך תהפכו את עליות הגג לחלק היפה של הדירה

עליות הגג הן חלק בלתי נפרד מהבית שלנו, לפחות מבחינה מוניציפלית – אנחנו משלמים ארנונה על המטראז' הזה ונדמה שכדאי להשתמש בו כחלל מגורים ולא רק כמקום אחסון לדוודים ומזוודות מאובקות.

יש משהו רומנטי במבנה עליית הגג. השיפועים החדים יוצרים תקרה נמוכה, שגורמת לכך שבמקומות מסוימים לא ניתן לעמוד זקוף, אם בכלל. אחד האלמנטים שמכניסים אופי ומידה רבה של אסתטיקה הם חלונות עליית הגג - חלונות ייעודיים שמותקנים על הצלעות המשופעות של הגג, ויוצרים סקיילייט מרהיב שהופך את השמיים לסוג של תמונה ממוסגרת, ומהווה מקור אור יום טבעי ששוטף את החלל. יש בתים שבהם האור שחודר מחלון הסקיילייט בעליית הגג מגיע עד לקומת המרתף, אבל גם אם הוא נשאר להאיר רק את חלל העלייה - העבודה שלו נעשתה.

בגלל שאנחנו מצפים מעליית הגג להיות חשוכה, מסתורית ואולי אפילו קצת מפחידה (מי מאיתנו לא קרא בשקיקה את "פרחים בעליית הגג", שצרב בזיכרוננו את עליית הגג כמקום אפל ואכזר), עצם עיצובה כחלל ביתי ומזמין תמיד מפתיע אותנו (לטובה).

בחרנו שש עליות גג מעוצבות, מעוררות השראה ומעלות רעיונות עיצוביים ותכנוניים, למקרה שאתם בדיוק בונים, מתכוונים לשפץ בקרוב או סתם מתחשק לכם לעשות מתיחת פנים ביתית.

חלונות לגג רעפים מחדירים אור טבעי לחלל עליית הגג, VELUX דנמרק, חברת עליית גג, צילום: יח"צ
חלונות עליית הגג מהווים מקור אוורור חשוב, VELUX דנמרק, חברת עליית גג, צילום: יח"צ
פתח אוורור ומקור אור טבעי בחלל השירותים, VELUX דנמרק, חברת עליית גג, צילום: יח"צ

הורים על הגג שבתות וחגים

למה הוסבה עליית הגג: סוויטת הורים

שטח עליית הגג: 48 מ"ר

עליית גג שלא הייתה בשימוש, הפכה במהלך שיפוץ ליחידת הורים מנותקת משאר חדרי השינה בבית. הרצפה חופתה בפרקט עץ אלון, שמהווה רקע למיטה ולארונות הלבנים. אביזרי הטקסטיל המשלימים גם הם לבנים, ומדגישים עוד את תחושת הנינוחות.

הסבת עליית הגג לסוויטת הורים, לוותה באתגרים תכנוניים שדרשו התייחסות לעמודי תמך, תקרה משופעת, ודרישה של בעלי הבית ליצירת מחיצות פנים שיפרידו מבחינה פונקציונלית בין האזורים השונים, כך שכל אחד מבני הזוג יוכל לפעול בחלל מבלי להפריע לשני. התוצאה הסופית הולידה עליית גג מעוצבת, פונקציונלית ומזמינה.

עליית גג מיושנת הפכה לסוויטת הורים. תכנון ועיצוב: אודליה ברזילי, צילום: גלעד רדט
חלל הרחצה בעליית הגג חופה באריחים במראה שיש מגויד. תכנון ועיצוב: אודליה ברזילי, צילום: גלעד רדט
מבט נוסף אל חלל הרחצה שבעליית הגג. תכנון ועיצוב: אודליה ברזילי, צילום: גלעד רדט

יוצאים מהמחסן

למה הוסבה עליית הגג: סוויטת הורים

שטח עליית הגג: 42 מ"ר

עליית גג תפקדה כמחסן, אולם בעלי הבית רצו להגדיל את החללים הפרטיים. הפיכת המחסן בעליית הגג לסוויטת הורים, פינתה את חדר השינה של ההורים בקומה התחתונה, שהפך להיות חדר מרווח לשני ילדים. התכנון המקורי היה אמנם לפני הקורונה, אבל כבר אז בחרו בעלי הבית לשלב פינת עבודה ביתית בחלל החדש שתוכנן עבורם. המעצבות הגביהו מעט את הגג משום שהשיפוע היה נמוך מדי ולא שימושי. החלל כולל חדר רחצה גדול, ארונות ואזור מנוחה, לצד פינת העבודה שממוקמת במבואה שמחברת בין הסוויטה לבין יתר חללי הבית.

ממחסן לסוויטת הורים. עיצוב: אפרתמר, צילום: טל ניסים, באדיבות MODY
חלל הרחצה בעליית הגג. עיצוב: אפרתמר, צילום: טל ניסים, באדיבות MODY
מערכת פתרונות אחסון שהוטמעה בחלל עליית הגג. עיצוב: אפרתמר, צילום: טל ניסים, באדיבות MODY

אורחים בעליית הגג

למה הוסבה עליית הגג: חדר אורחים

שטח עליית הגג: 80 מ"ר

זאת דוגמה לבית שתוכנן מראש עם עליית גג שתתפקד כמקום פעיל ופונקציונלי בבית.

על אף השיפועים שלא מאפשרים לעמוד זקופים, החלל תוכנן כמרווח מאוד ונקי מבחינה עיצובית. הוא תוכנן כך במתכוון - אוורירי ואינו שופע רהיטים, דווקא כדי להעצים את הצורניות של מבנה עליית הגג. הכוונה הייתה לייצר במקום ממד רוחני, זני, מדיטטיבי. סקיילייט שמוקם באחת מצלעות מכניס אור טבעי, שחוצה את הבית כולו ומגיע עד למרתף. עליית הגג מתפקדת כחלל להתרגעות ומנוחה, וגם כחדר אורחים, כשאלו מגיעים.  

חלל עליית הגג תוכנן כחלל מרווח לאירוח, לנגינה וליוגה, תכנון: רוזן-ליננברג אדריכלים, צילום: עודד סמדר
סקיילייט שנקבע בגג מחדיר אור שעובר לאורך כל חללי הבית ומגיע עד למרתף, תכנון: רוזן-ליננברג אדריכלים, צילום: עודד סמדר

המדבר הנורדי

למה הוסבה עליית הגג: חדר לנערה מתבגרת

שטח עליית הגג: 30 מ"ר

הרצון של ההורים להפוך את עליית הגג לסוויטה לנערה המתבגרת שלהם, גרר שיפוץ של הבית כולו. פלטת הגוונים והחומרים בעלי זיקה מורגשת לסגנון העיצוב הנורדי (סקנדינבי) עם נגיעות מדבריות, שמחברות את הבחירות למידה של פשטות, מנומקת, חמימה ועוטפת. גווני חול ומוקה בהירים ושימוש בעץ ובטקסטיל, יוצרים חלל רך הן מבחינת המראה והן מבחינת התחושה הפיזית. עליית הגג מחולקת לחללי משנה על מנת ליצור סוויטה של ממש, והיא כוללת פינת ישיבה מזמינה, פינת לימודים, שירותים ומקלחון בחיפוי טרצו, עם כיור שמפריד ביניהם.

עליית הגג הפכה חלל לילדה מתבגרת. תכנון: שרה ונירית פרנקל, פרנקל אדריכלים, צילום: איתי בנית
אל חלל עליית הגג צמודה מרפסת. תכנון: שרה ונירית פרנקל , פרנקל אדריכלים, צילום: איתי בנית
אלמנטים בוטניים מכניסים מידה של רעננות לחלל, תכנון: שרה ונירית פרנקל, פרנקל אדריכלים, צילום: איתי בנית
כיור ומראה בסגנון כפרי השומר על אוורור, תכנון: שרה ונירית פרנקל , פרנקל אדריכלים, צילום: איתי בנית

מתבגרים בעליית הגג

למה הוסבה עליית הגג: סוויטה לנערה מתבגרת

שטח עליית הגג: 20 מ"ר

משפחה בת שש נפשות חזרה משהות ארוכה בחו"ל, ושיפצה את הבית הישן שאליו חזרה. עליית הגג תפקדה כמחסן, ובמהלך השיפוץ הפכה למיני סוויטה לבת הבכורה. הסוויטה מחולקת לאזור שינה ולאזור רביצה - סוג של סלון, תואם גיל.

בשל אילוצי גובה עליית הגג החליטה המעצבת להצמיד את ארונית הבגדים לשיפולי הגג, ולמקם את המיטה בחלק שבו התקרה גבוהה יותר, ובכך למקסם את ניצול השטח. הצבעוניות משלבת גווני שחור ולבן עם נגיעות ורודות, מרככות. פלטת חומרים התבססה על חומרים טבעיים בהם עץ, קש וברזל. משחקים צורניים בין צבעוניות קונטרסטית של שחור ולבן הדגישו עניין עיצובי ומקצב צעיר ותוסס.

עליית הגג תוכננה כלופט בו כל הפוקנציות חולקות חלל אחד. עיצוב פנים: קרן ניב טולדנו, צילום: איתי בנית
צבעוניות של שחור לבן ונגיעות בוורוד. עיצוב פנים קרן ניב טולדנו, צילום: איתי בנית

מחליפים חללים

למה הוסבה עליית הגג: קומת המגורים הראשית

שטח עליית הגג: כ-50 מ"ר

האדריכלית אילונה עשור יצאה מהקופסה, כשבחרה להפוך את היוצרות ולהחליף בין החללים - את עליית הגג היא הפכה לחלל המרכזי בו ממוקמים המטבח, הסלון ושירותי אורחים, ואת קומת הכניסה הקדישה למאסטר הורים, חללי רחצה ושלושה חדרי שינה.

עשור תפסה את עליית הגג כשטח לגיטימי להתנהלות משפחתית יומיומית ולא כתוספת שכדאי לנצל. עליית הגג כוללת בנוסף פינת עבודה רחבת ידיים שממוקמת מאחורי קיר הטלוויזיה. את התקרה היא ניסרה, ויצרה חלל כפול בסמוך לגרם המדרגות. המראה שהתקבל כתוצאה מכך היה מראה של גודל ומרחב, רחוק מהצפיפות שמאפיינת את עליות הגג המסורתיות. כשעולים במדרגות רואים את הנעשה בשתי הקומות.

חלל המטבח עלה מהקומה התחתונה אל עליית הגג, תכנון: אילונה עשור, צילום: אסף ספקטור
סלון מרווח בעליית הגג, תכנון: אילונה עשור, צילום: אסף ספקטור
חלונות לגג רעפים מחדירים אור טבעי לחלל עליית הגג, VELUX דנמרק, חברת עליית גג, צילום: יח"צ
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר