"לבנות מהזיכרון חזון": יו"ר הכנסת הקריא בדמעות קדיש בבית הנבחרים הגרמני

הבונדסטאג התכנס במיוחד לציון יום הזיכרון הבינלאומי לשואה • בתום נאומו יו"ר הכנסת מיקי לוי אמר קדיש לזכר קורבנות השואה • לוי הוא הראשון בתפקידו שנאם בבית הנבחרים הגרמני, ובשפה העברית • מול מאות פוליטיקאים גרמנים הוא אמר: "לומדים מחדש עד כמה הדמוקרטיה שברירית"

קרדיט: ערוץ הכנסת

היסטוריה בבית הנבחרים בגרמניה: בתום נאומו ביום השואה הבינלאומי מול חברי הבונדסטאג, קרא יו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי, בקול חנוק מדמעות קדיש לזכר קורבנות השואה. מאות חברי בית הנבחרים הגרמני כיבדו את התפילה בקימה ומחאו כפיים בסיומה. הקדיש הוקרא מתוך סידור אשר שימש נער יהודי גרמני בחגיגות הבר מצווה שלו, ערב פרעות ליל הבדולח. הסידור הושאל ליו"ר על ידי "יד ושם".

יו"ר הכנסת מיקי לוי בבמת הבונדסטאג קורא קדיש בדמעות // באדיבות: ערוץ הכנסת

בכך היה ח"כ לוי ליו"ר הכנסת הראשון אשר נושא נאום מול מליאת הבונדסטאג. הנאום נישא בשפה העברית. לפניו נאמו נשיאת הבונדסטאג, בארבל באס, וניצולת השואה ד"ר אינגה אוברבוך.

בנאומו אמר יו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי: "אני עומד מולכם היום נרגש ומלא ענווה, גאה לייצג את המדינה היהודית והדמוקרטית היחידה בעולם – מדינת ישראל, בתפקידי כיושב ראש הכנסת, ליבה הפועם של הדמוקרטיה הישראלית. דווקא כאן, בבניין ההיסטורי הזה, בית הפרלמנט הגרמני, אפשר לתפוש – ולו במעט – את היכולת של בני האדם לנצל את הדמוקרטיה כדי להביסה. זהו מקום בו האנושות מתחה את גבולות הרוע, מקום בו אובדן הערכים הפך מסגרת דמוקרטית לעריצות גזענית ומפלה. עבותות הזיכרון כורכות יחד את העמים שלנו, הישראלי והגרמני. ולצד הזיכרון – התקומה".

יו"ר הכנסת בבונדסטאג, צילום: בועז ארז

יו"ר הכנסת הוסיף: "ב-80 שנה ושבעה ימים אלה הצלחנו - שתי האומות, לקום מתוך טראומה לאומית היסטורית ולהיבנות מחדש, באומץ ובנחישות. גרמניה מוכיחה - פעם אחר פעם – את מחויבותה המוסרית וההיסטורית לקיומה ולביטחונה של מדינת ישראל. דומני כי ככל שעשינו, מוטלת עלינו חובה לעשות עוד. לצידו של הזיכרון - אנו נתבעים גם לבנות מתוכו חזון. להידרש גם אל התקווה ולתכנן יחד עתיד הנשען על ערכים וחלומות משותפים".

בנאומו התייחס יו"ר הכנסת לחשיבות הנחלת הזיכרון לדורות הבאים וחיבור "כוחות ומוחות" בין הצעירים בישראל ובגרמניה, הדגיש את ההכרח לשמור על הדמוקרטיה ולהשקיע בה וציין את שיתופי הפעולה בין ישראל וגרמניה; "אין הדבר מובן מאליו לאור ההיסטוריה הקשה", אמר.

ח"כ לוי, נשיאת הפרלמנט הגרמני בארבל באס ונשיא המועצה הלאומית של אוסטריה וולפגנג סובוטקה, התכנסו בפתח הרייכסטאג שבברלין לצילום משותף, בסמוך לפסל ענק שהוקם במיוחד לציון יום השואה הבינלאומי, שמשמעותו: "אנחנו זוכרים".

יו"ר הכנסת נמצא בגרמניה בסדרת פגישות מדיניות עם צמרת הממשל. שיאו של הביקור היה היום, עת הפך לוי ליו"ר הכנסת הראשון שנואם במליאת הבונדסטאג, ובשפה העברית.

יו"ר הכנסת אמר בעת האירוע המרגש: "השואה היא צלקת בלתי ניתנת להסרה בהיסטוריה האנושית. הצילום המשותף הוא אבן דרך בשיתוף הפעולה בין הדמוקרטיות שלנו. אני מודה לכם מקרב לב על המחויבות שלכם לשמר את זיכרון השואה, ועל העבודה החשובה שלכם במלחמה באנטישמיות".

יו"ר הכנסת, מיקי לוי וניצולת השואה, צילום: צילום :בועז ארד סטילס ועמית אדלשטיין וידאו

אתמול, יו"ר הכנסת העניק לניצולת שואה שהוזמנה לנאום בבונדסטאג עץ שורשים מהודר שהוכן במיוחד עבורה ב-"אנו מוזיאון העם היהודי" ומכתב אישי מיו"ר הדירקטוריון של המוזיאון, אירינה נבזלין. הניצולה מאוד התרגשה מהמחווה וכך גם כל באי האירוע, שמספרים שלא נשארה עין אחת יבשה באולם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר