"כמו BDS": עימות בין מפיקים ישראלים לאיגוד עובדי תעשיית הקולנוע והטלוויזיה

בטענה להפרת חוקי העבודה מצד המפיקים הישראלים, בארגון "אקט" פנו לענקיות הפקה בחו"ל, ובהן נטפליקס, בבקשה שלא ישתפו עימם פעולה • בתגובה, מפיקים בארץ משווים את המהלך לפעולות של תנועת החרם על ישראל וקוראים להתערבות השרים לפיד וטרופר: "שב'אקט' ינהלו את הסכסוך מולנו – לא בחוץ" • מנכ"ל אקט: "ההשוואה ל-BDS – חציית קו אדום"

איגוד המפיקים לקולנוע וטלוויזיה פנה לשר החוץ יאיר לפיד ולשר התרבות חילי טרופר, בדרישה שיתערבו בסכסוך העבודה עם ארגון העובדים "אקט", שמייצג את עובדי ועובדות תעשיית הקולנוע והטלוויזיה בישראל. הסיבה: לטענת המפיקים הישראלים, ב"אקט" פנו לענקיות הפקה בחו"ל, ובראשן נטפליקס, בבקשה שלא לעבוד איתם. ב"אקט" מכחישים את הטענה.

בפניות שנשלחו מ"אקט" לחברות הפקה בחו"ל נאמר כי המפיקים הישראליים מפירים את חוקי העבודה הנהוגים בישראל. "כארגון עובדים, כמובן שאיננו יכולים לשתוק על הפרות החוק והזכויות הללו. מאחר שהניסיונות שלנו להידבר עם המפיקים נכשלו, אנו פונים ישירות אליכם בבקשה שלא תתנו יד לפגיעה בזכויות העובדים".

כחלק מהמאבק, "אקט" הכריזו על השבתת ההפקות העתידיות בתעשייה. באיגוד המפיקים, הסובל מהשביתה, זועמים במיוחד על הפנייה לגופי שידור בחו"ל, קרנות זרות ומשקיעים זרים. בפנייה לשרים לפיד וטרופר כותבים המפיקים כי "בשעה שכולנו נאבקים על הפרנסה, באמצע ימי הקורונה, מנהלי ארגון 'אקט' סיכנו פרויקטים ישראלים, שמהם מתפרנסים מאות מאנשי התעשייה. מדובר בהתנהלות מקוממת, חסרת תקדים ובעיקר - קיצונית. היא שקולה לפעילות ארגוני ה-BDS בזירה הבינלאומית, שמטרתם לקעקע גופים ישראליים, למנוע פרנסה ופעילות כלכלית של חברות ישראליות. האם בשם הרצון להיאבק על מה שלתפיסתם נראה מוצדק, מוכנים אנשי 'אקט' לגדוע את הענף שעליו כולנו יושבים?".

"ב'אקט' פוגעים באנשים שהם מייצגים"

חיים שריר, מוותיקי המפיקים בישראל, אמר ל"ישראל היום" כי פניית "אקט" לחברות הזרות אינה לגיטימית. "שינהלו את הסכסוך מולנו – לא בחוץ", תקף. "כמו שאם אני רב עם אשתי היא לא תקרא לשכן, כך גם הם צריכים לנהל את הוויכוח פה. גם כך קשה להביא הפקות לישראל בגלל המתיחות הביטחונית הקבועה והחשש מפריצת עימות צבאי. חברות ביטוח בעולם מסרבות לבטח הפקות בישראל, וצריך הסדרים מיוחדים כדי להתגבר על זה. על כל זה הם מוסיפים את החלק שלהם, מפחידים חברות הפקה ופוגעים בראש ובראשונה באנשים שהם מייצגים משום שחברות לא יבואו לפה".

מפיק בכיר אחר הוסיף כי "הפקה גרמנית שהייתה אמורה לשכור עובדים ישראלים, העדיפה להביא עובדים מגרמניה בגלל שאיתמר אביטן (יו"ר 'אקט', א"כ) הפגין עם רמקולים מול הפקה גרמנית אחרת בישראל, והם נבהלו. זו פגיעה בתעשייה שמכניסה מאות מיליונים. לא רק העובדים הישירים על הסט נפגעים, אלא גם מעגלים שניים ושלישיים של ספקי שירותים. זה מעבר לסכסוך עבודה. כל פרויקט שמצטלם פה הוא שגריר של ישראל, כמו שאת ניו יורק מכירים מטלוויזיה אמריקנית. המהלך שלהם הוא פגיעה תדמיתית בישראל. זה כמו BDS –  גורם ישראלי מתוך התעשייה שמזיק לתעשייה".

"אין סיבה להשלים עם ניצול עובדים"

מנכ"ל "אקט" איתמר אביטן דחה את דברי המפיקים. "איגוד המפיקים איבד את העשתונות ופצח בהסתה חמורה שמשווה ל-BDS צלמים ותאורנים ששירתו ביחידות קרביות ועושים מילואים", אמר בתגובה לטענות. "זה קו אדום שנחצה ואנו דורשים מכל המפיקים שיש בהם יושר והגינות לגנות את אובדן העשתונות וההסתה הזו.

"אכן פנינו לחברות הפקה בחו"ל כאשר הייתה הפרה של חוקי העבודה, כמו העסקת עובדים שעות נוספות לאלה שמתיר החוק. כמו שאתה לא מצפה מאיתנו להשלים עם פגיעות מיניות או אלימות בסטים, כך אין סיבה להשלים עם ניצול עובדים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר