האם אלו התפילין הזעירות בעולם?

בית מכירות פומביות מציע למכירה סט תפילין שקטן מקוטר מטבע של שקל • בדקנו מהם התפילין הקטנים ביותר שנמצאו עד כה, והאם אכן מדובר בתשמיש קדושה ששובר את השיא של כל הזמנים

אדם מתפלל בכותל (תמונת ארכיון, למצולם אין קשר לידיעה), צילום: אורן בן חקון

הנחת תפילין היא חלק משגרת הבוקר הרגילה של גברים יהודים רבים, וגם של נשים, אבל כמה הייתם מוכנים לשלם עבור התפילין הקטנות בעולם?

בבית המכירות הפומביות "תפארת" מציעים בימים אלו למכירה תפילין זעירות ייחודיות, שנטען שהן בעלות "בתי התפילין הקטנים ביותר בעולם". לדברי בית המכירות, רוחב בית התפילין של ראש הוא כ-6 מ"מ בלבד. יחד עם התיתורא, שהיא הריבוע שמקיף את תחתית בית התפילין, רוחב התפילין הוא כ-15 מ"מ בלבד. המעברתא, שהיא המקום שבו עוברת הרצועה של התפילין, מוסיפה עוד 5 מ"מ, כך שרוחב התפילין של ראש כולו אינו עולה על 20 מ"מ. בית התפילין של יד גדול במעט, ורוחבו כ-10 מ"מ, ויחד עם התיתורא והמעברתא, רוחב התפילין של יד הוא מעט יותר מ-20 מ"מ (קטן יותר מקוטר מטבע של שקל אחד). לשם השוואה, רוחב בתי התפילין המקובלים כיום בשוק תשמישי הקדושה נע סביב 40 מ"מ.

התפילין הקטנטנות,

לטענת בית המכירות, קלף הפרשיות שבתוך בתי התפילין יוצר במלאכת אמנות נדירה ובטכניקה מיוחדת שאינה ידועה בימינו. מדובר בקלף דקיק ביותר, שמאפשר כתיבה בכתב כמעט מיקרוגראפי, וזאת כדי ליצור פרשיות זעירות שיוכלו להיכנס בגוף בתי התפילין הזעירים. רצועות התפילין המקוריות עדיין כרוכות בתפילין האלו, כאשר קשר רצועות התפילין של ראש הוא לפי שיטת הגאונים הידועה גם כשיטת הרא"ש, שיטה שבה נהגו כבר מימות הראשונים וכך נהגו גם בגולת תימן.

התפילין שמורות בשקית קטיפה כחולה, שמאוחרת בהרבה לתפילין עצמן. על השקית רקומות אותיות בעברית ובלועזית - ראשי התיבות של שם הבעלים האחרון.

במהלך הדורות נעשה שימוש בתפילין זעירות מסיבות שונות. הנוהגים לפי שיטת האר"י, למשל, שהמליץ להניח שני זוגות תפילין בו זמנית, בחרו לרכוש תפילין זעירות, שאותן ניתן להניח יחד עם זוג תפילין נוסף. המקובל יצחק כדורי זצ"ל, למשל, הניח תפילין זעירות כאלו, שגודלן, לפי ההערכה, היה כ-10 מ"מ בלבד. בנוסף, תפילין זעירות משמשות גם אנשים שנמצאים רבות בדרכים ורוצים לחסוך מקום בתיק. תפילין זעירות שימשו יהודים גם בתקופות של רדיפות דתיות, שכן קל יותר להסתיר אותן.

כך, למשל, במערות המסתור של לוחמי בר כוכבא נמצאו תפילין בנות אלפיים שנה שרוחבן הוא כ-20 מ"מ בלבד. תפילין זעירות כאלו שרדו גם את נוראות השואה. ב"גנזך קידוש השם", מכון לתיעוד וחקר השואה, מחזיקים בתפילין מיניאטוריות, זעירות עוד יותר ברוחב של 10 מ"מ על 10 מ"מ. תפילין אלו נמצאו במהלך תקופת השואה כשהן קשורות לראשו ולזרועו של יהודי שנרצח בידי הנאצים. מוצא התפילין הקפיד להניח אותן למרות הסכנה והן נמסרו בידי נכדו למכון ההנצחה. על אף התלאות שעברו, התפילין הזעירות נמצאו כשרות למהדרין.

"לעולם לא נדע אם התפילין המיניאטוריים שלפנינו נעשו מכורח נסיבות", אומרים בבית המכירות, "מחמת רדיפות ונוגשים, אינקוויזיציה וסערות תבל שחווה העם היהודי בתפוצותיו, או נעשו כך בקוטנן המיוחד, מטעמים אחרים".

פרופ' זֹהר עמר, שחקר את נושא התפילין הזעירות במסורת ישראל בכלל ובמסורת יהודי תימן בפרט, ומדד עשרות רבות של זוגות תפילין שגודלן הממוצע הוא כ-20 מ"מ, מציין שתפילין זעירות בגודל דומה נמצאות גם ברשותו של אדם בשם אמידיאו ספגנולטו מאיטליה.

מחירו התחלתי של זוג התפילין הזעיר הוא 800 דולר, אך אם אתם מתכננים לרכוש אותן לטובת הנחתם, שימו לב: כשרות התפילין לא נבדקה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר