9 צפייה בגלריה
התקיפה של איסמעיל עאמר
התקיפה של איסמעיל עאמר
התקיפה של איסמעיל עאמר
(צילום מסך)
מידי שבוע בימי רביעי מונחת על השולחן של הדיינים בבית הדין של ההתאחדות לכדורגל ערימה של תיקים עם מקרי אלימות שונים מהמגרשים. כשהדלתות נפתחות והדיונים מתחילים, מופיעים מולם ראשי הקבוצות שעומדות לדין עם שלל טיעונים שונים שמנסים למזער את הנזק הכספי שעלול לבוא עליהם. אבל ככל שהעונה מתקדמת, משבוע לשבוע ישנה תחושה שהמקום הופך עמוס יותר ושהתיקים הללו גם מכילים תיאורים קשים יותר של אירועי אלימות.
למרות שהמקום הזה כבר ראה כמעט הכל, ביום רביעי הקרוב בית הדין המשמעתי צפוי לדון בכמה אירועים לא שגרתיים. איומים על שופטים, תקיפה של בעלי תפקידים, השלכת חפצים מסוכנים מהיציעים, ואפילו תגרה בין שחקנים ואנשי צוות במשחק העונה. האלימות בכדורגל הישראלי משתוללת בכל הגזרות.
9 צפייה בגלריה
איסמעיל עאמר
איסמעיל עאמר
איסמעיל עאמר
(שחר גרוס)
ביום שישי האחרון הותקף לעיני המצלמות מאמן הפועל ראשון לציון, אימסעיל עאמר, לכאורה על ידי אנשי א.ס אדומים אשדוד, בירידה לחדרי ההלבשה בתום המשחק. בעקבות זאת הוזעקו שוטרים לאצטדיון, אך התוקפים כבר עזבו את המקום, כך שהשוטרים גבו עדויות, היום המשטרה עצרה שני חשודים באירוע.
"מדובר לכאורה בבעלי תפקידים שקיבלו אישור להיכנס לאזור הדשא וחדרי ההלבשה מכוח התפקיד שלהם", טענו בהפועל ראשון לציון. "הם הגיעו לאיסמעיל, תקפו אותו באגרופים ונמלטו. מעולם לא ראינו דבר כזה בכדורגל". כל עוד ישנו הליך חקירה במשטרה, לא בטוח שבית הדין של ההתאחדות ידון בתיק השבוע, אבל המאמן היה מזועזע ובמשך כשעתיים לאחר המשחק עוד נותר באזור האצטדיון במקום ללכת הביתה בשקט.
מי שבטוח יופיעו בבית הדין הם אנשי הפועל אום אל פאחם, שיעמדו לדין על אירועים מהמשחק מול עירוני רמת השרון, בין היתר בגין התפרעות, תגרה ותקיפה. מוטי איוניר ומוחמד מחאג'נה, בעלי תפקיד במועדון, אף יופיעו בבית הדין בגלל שאיימו על השופטים לכאורה. "בעלי הקבוצה ביקשו מהשחקנים לרדת מכר הדשא ליווי צעקות ואמרו 'תתבייש לך, בושה וחרפה, הכרעת את המשחק. מכרת את המשחק. נדאג שלא תגיע הביתה'. המשחק הופסק לשלוש דקות, אבל הגיע לסיומו במועד החוקי", כתב השופט, דרור כהן, בדו"ח חריג בהחלט.
9 צפייה בגלריה
אנשי אום אל פאחם איימו על השופט. מוטי איוניר
אנשי אום אל פאחם איימו על השופט. מוטי איוניר
אנשי אום אל פאחם איימו על השופט. מוטי איוניר
(עמרי שטיין)
השופט ציין כי חש מאוים: "בסיום המשחק מוטי איוניר סינן לעברי 'אתה תראה בטלוויזיה הכל, אני אדאג לקרוע אותך בטלוויזיה'. ביציאה מהאצטדיון חיכו לנו מספר גורמים המזוהים עם הנהלת אום אל פאחם, ביניהם מחמוד מחאג'נה שאמר 'אתה קוקסינל, אני אדאג לפרק אותך ולא תגיע הביתה בשלום. זה הסוף שלך', בליווי קללות. הצוות יצא בליווי כוח אבטחה ומשטרה שהפריד בנינו לבין הנהלת אום אל פאחם". הקבוצה, אגב, ביקשה לדחות את הדיון מהשבוע שעבר והותר לה ייצוג משפטי בבית הדין, שם תישמע תגובתה לדיווח של השופט.
לאחרונה, אירועי האלימות בכדורגל הישראלי רק הולכים ומתעצמים. לא מדובר באירועים שהתרחשו הרחק מהעין הציבורית או רק בליגות הנמוכות, אלא ממש במיינסטרים ובלב ליבו של הכדורגל הישראלי. גם ברמות הגבוהות ביותר מתרחשים האירועים הכי נמוכים שיש. השבוע נציגי שתי הקבוצות המובילות בישראל, הפועל באר שבע ומכבי חיפה, יגיעו לדיון משמעתי עם כתבי אישום על תגרה ותקיפה, בעקבות האירועים שהתרחשו במשחק העונה במנהרה שמובילה לחדרי ההלבשה בטרנר.
9 צפייה בגלריה
רז מאיר ואריק בנאדו
רז מאיר ואריק בנאדו
רז מאיר ואריק בנאדו
(עומרי שטיין וראובן שוורץ)
באותו המשחק בבאר שבע, שחקן מכבי חיפה, רז מאיר, הורחק בכרטיס אדום בעקבות "עימות המוני בין שחקנים ואנשי צוות משתי הקבוצות", כך על פי דו"ח השופט, רועי ריינשרייבר, שציין כי השחקן קרא לאנשי באר שבע "כולכם קוקסינלים" ולכן הורחק. הוא אף דיווח כי בעלי תפקידים אחרים הגיעו למקום ויצרו מהומה, שגלשה אפילו לחדר ההלבשה של השופטים, כאשר מאמן הכושר, דרור שמשון, לכאורה התפרץ לעבר חדרם של השופטים והורחק גם הוא. ואם זה לא מספיק, אז אמש במשחק האחרון נגד הפועל ירושלים גם הבלם בוגדן פלאניץ' השתולל ורץ לעבר השופט, ניב שטייף, ויועמד לדין.
9 צפייה בגלריה
בוגדן פלאניץ' וניב שטייף
בוגדן פלאניץ' וניב שטייף
בוגדן פלאניץ' וניב שטייף
(עמרי שטיין)
לאחרונה יותר ויותר בעלי תפקידים מוחים על השיפוט ומרגישים בנוח לתקוף את השופטים באופן פומבי. בהתאחדות מחו על דבריו של גיל ברעם, מנכ"ל הפועל נוף הגליל, שאמר לשופט הרביעי כי לירן ליאני "מושחת". גורמים באיגוד השופטים ובהתאחדות אמרו: "אין בעיה עם ביקורת עניינית, אבל כאשר מנכ"ל של קבוצה טוען שהשופט מושחת לכאורה וכאשר שופטים אחרים מרגישים שהם מאוימים, יש פה בעיה. בעלי תפקידים בכדורגל הישראלי איבדו את הרסן ואנחנו על מדרון חלקלק. כל מי שמעורב בעסק הזה צריך לעשות חשבון נפש, בין אם זה מאמנים, שחקנים או בעלי תפקידים, כי זה עלול להוביל לאירועים הרבה יותר קיצוניים. אנחנו לא רוצים להיות כמו ביוון או בלגיה, שם זורקים רימונים לחצרות הבתים של השופטים ויש מעורבות של עולם תחתון, כך שנאלצים להביא שופטים זרים. אסור שזה יקרה".
לא רק השופטים נמצאים בסכנה, גם השחקנים והעובדים באזור הדשא, בגלל התפרעויות של אוהדים. זה קורה בכל מגרש בארץ על בסיס שבועי במשך תקופה ארוכה, אבל במחזורים האחרונים אוהדי הפועל באר שבע זרקו לעברו של שוער מכבי חיפה, ג'וש כהן, בקבוק של 1.5 ליטר שכמעט פגע בו. בנוסף, אוהדי הפועל תל אביב השליכו חפצים רבים בהם אפילו מתקן מפיות לעבר שוער נוף הגליל סטפן מרינוביץ'. לכולם ברור שאלה אירועים מסוכנים שבמקרים אחרים עלולים להוביל לפציעות חמורות.
9 צפייה בגלריה
סטפן מרינוביץ' עם מתקן המפיות שנזרק לכיוונו בבלומפילד
סטפן מרינוביץ' עם מתקן המפיות שנזרק לכיוונו בבלומפילד
סטפן מרינוביץ' עם מתקן המפיות שנזרק לכיוונו בבלומפילד
(ראובן שוורץ)
יש קבוצות שמגיעות על בסיס שבועי לבתי הדין, שם הדיינים כבר לא חוסכים בביקורת ומזהירים כי האסון בדרך. האמת שהם מתריעים כבר זמן רב על כך ולאחרונה הדיינים אפילו החזירו את עונשי סגירת היציעים, כלי הענישה האחרון שהם אמורים להשתמש בו כדי למנוע את התופעה, אבל לכולם ברור שזה כלי לא אפקטיבי משום שהאוהד המתפרע הולך וקונה כרטיס ליציע אחר. לא מן הנמנע שההתאחדות תעלה הילוך במאבק באלימות ותדרוש מבתי הדין לגזור על הקבוצות עונשים של הפחתת נקודות כבר השבוע.
"כל המדינה שלנו אלימה. כל החברה הישראלית עברה הקצנה, כל השיח אלים ורואים את זה בכל מקום, ברחובות, בכבישים, בתור בבנק וגם במגרשים. בספורט זה תמיד מוקצן, אבל כל החברה הישראלית במצב גרוע", אמרו גורמים בהתאחדות לכדורגל. "כבר מזמן היו צריכים להציב רשתות ביציעים, כאלה שלא מפריעות לראות את המשחק ומונעות השלכת חפצים לדשא, כמו כוסות, בקבוקים או חפצים מסוכנים הרבה יותר. צריך גם כלי ענישה רציניים יותר מול המתפרעים".
9 צפייה בגלריה
החפצים שהושלכו
החפצים שהושלכו
החפצים שהושלכו
(ראובן שוורץ)
בהתאחדות הוסיפו: "העונה הזאת, אם תגיע למועד הסיום החוקי שלה, היא עלולה להיגמר עם הרוג. הדיינים מציינים את זה בכל שבוע ומבהירים שהכתובת על הקיר. זה יכול להיות אוהד, בעל תפקיד, שופט, כדורגלן או עיתונאי. הכול מבעבע וזה נס שעדיין אף אחד לא נהרג, אם במשחק שקט יחסית נזרקים חפצים כדי לפגוע בשחקנים או בשופטים. כל מי שנמצא במגרשים רואה את זה בא. אנחנו לא בהיסטריה, יש תחושה שזה ממש מעבר לפינה ולצערנו יש בעלי תפקידים שגם הפכו לפירומנים. אנשים אומרים ועושים דברים, אבל לא חושבים על ההשלכות. רק כשמישהו ייפגע או ייהרג כולם יתחילו להכות על חטא, אבל זה כבר לא יעזור לאמא שהבן שלה לא חזר הביתה ממגרש הכדורגל".
בגלל העונשים של בית הדין, הקבוצות מנסות להילחם באוהדים המתפרעים בשנים האחרונות ולאחרונה אפילו הפועל תל אביב הרחיקה אוהדים שהתפרעו. "אם בעבר הנהלת הפועל תל אביב לא הייתה עושה מהלכים כאלה, אז העונה כבר הגיעו מים עד נפש ויש הבנה שהמצב הזה לא יכול להימשך", הבהירו בקבוצה. "המועדון הכריז מלחמה באופן רשמי במתפרעים ומשקיע הרבה מאמצים ומשאבים בשביל לאתר אותם. ההרחקות והתביעות הם חלק מהמלחמה הזו. הבעיה היא שגם אם אנחנו מרגישים לפעמים שיש עצירה מסוימת ואותם פורעי חוק מפסיקים לזרוק דברים, כשיש איזה מקרה במגרש שגורם להתלקחות בקרב הקהל, ישר מתחיל מטר חפצים. זה לא משהו שאופייני רק לבלומפילד, אלא לכל המגרשים בארץ ורואים שגם בעולם איבדו את הרסן - וצריך לעשות לזה סוף".
9 צפייה בגלריה
הדיינים ישראל שמעוני, גיורא לנדאו ונועם ליובין
הדיינים ישראל שמעוני, גיורא לנדאו ונועם ליובין
הדיינים ישראל שמעוני, גיורא לנדאו ונועם ליובין
(שחר גרוס)
אלא שזה לא יכול להיות רק באחריות הקבוצות. נכון לעכשיו אין נוכחות של משטרה באצטדיונים, אין אישור להשתמש במצלמות חכמות לזיהוי פנים כדי להגיע לאוהדים המתפרעים בתוך דקות, אין עדיין קנסות מנהליים לאוהדים המתפרעים, ואין התקנה של רשתות שיפרידו בין היציעים לדשא, כדי למנוע את השלכת חפצים כפי שרצו בקבוצות. "אין הרתעה. מתי יעשו משהו? כשיהיה רצח?", תהו גורמים בקבוצות מליגת העל. "בעלי הקבוצות עושים פעולות נגד האוהדים שלהם ונאלצים להוציא הון מכיסם, אבל ממשיכים לספוג קנסות. עם כל הכבוד אנחנו לא המשטרה ואנחנו לא אמורים לטפל בעבריינים".
גם שר התרבות והספורט, חילי טרופר, חושש ממה שעלול לקרות במגרשים. "אני מודאג מהאלימות", אמר השר וציין: "בזמן הקרוב נפרסם תכנית משותפת עם משרד המשפטים והמשרד לביטחון פנים שמטרתה מאבק חזק ובלתי מתפשר באלימות במגרשים. אנחנו בשלבים מתקדמים לגיבושה הסופי".
9 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
חילי טרופר
(מיכה בננו)
האירועים שמגיעים לבתי הדין הם רק חלק מתופעת האלימות שהולכת ומתרחבת בשטח. זה מתחיל ממשחקי הילדים והנוער, קורה גם בליגות הנמוכות, ומידי פעם זה מתפוצץ מול המצלמות בליגות המקצועניות. מעדויות של בעלי תפקידים ושחקנים, היו איומים ואירועי אלימות נוספים שהתרחשו במגרשים בשנה האחרונה, כולל בשתי הליגות הבכירות, אבל לא תמיד זה הובא לידיעת הציבור. לא פעם הוקפצו כוחות משטרה לאצטדיוני הכדורגל, אך הם הגיעו אחרי המהומה והאירועים הללו נסגרו בלי תלונה למשטרה או דיווח של השופט והמשקיף.
כמה פעמים שחקנים הותקפו ושתקו? כמה איומים שמעו השופטים ברחוב ולא אמרו כלום? כמה בעלי תפקידים היו מעורבים באלימות ואף אחד לא ידע? כמה אוהדים זרקו חפצים מסוכנים שכמעט פגעו בשחקן יריב וחזרו אחרי שבוע ליציע? כמה ניידות משטרה הוקפצו לבתים של בעלי תפקידים ואף אחד לא דיווח על כך? כמה מקרי אלימות נסגרו בשקט מחוץ לאצטדיון?
מה שבטוח זה, שביום רביעי הקרוב תונח עוד ערימת תיקים על השולחן בבית הדין של ההתאחדות לכדורגל. אלה יהיו אותם התיקים המוכרים. גם הפעם יגיעו לשם השחקנים ונציגי הקבוצות שיתגוננו, גם הפעם הדיינים יגידו שהאסון בדרך ויתנו עונשים שספק אם ישפיעו על המתפרעים - וכדור השלג ימשיך להתגלגל.