ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הכריז אתמול (רביעי) על סופן של הגבלות הקורונה. כשתוקפן של התקנות יפוג, הבריטים יוכלו להסיר את המסכות בחללים סגורים ולחזור לעבוד מהמשרד. את הסיסמה הזו שמענו לא מעט בשנה האחרונה, והנה הממשל של ג'ונסון מציע את המדיניות שלו ל"חיים לצד הקורונה". על התקווה של הספרדים והחשש באוסטריה - N12 עם דיווחים משלושה מוקדים שונים באירופה.

וריאנט האומיקרון שבר את שיאי התחלואה בבריטניה. בתחילת דצמבר הציג ג'ונסון תוכנית חירום שכללה הנחיות לעבודה מהבית והצגת תעודות חיסון לקורונה - אך זו הייתה התוכנית האלטרנטיבית של הממשל המקומי. כשלונדון ראתה שכמות האשפוזים ומספר המתים לא עולים באותו הקצב של מספר המאומתים, ג'ונסון החליט לשחרר ולהסיר את ההגבלות.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ואשתו קארי (צילום: רויטרס)
מסיר את כל ההגבלות. ראש ממשלת בריטניה ג'ונסון | צילום: רויטרס

ההתחייבות של היושב ברחוב דאונינג 10 להימנע מסגרים ולחיות עם הנגיף מנוגדת לחלוטין לגישת "אפס הסובלנות" לקורונה שמונהגת בימים אלו בסין או בהונג קונג, או להגבלות המחמירות שעדיין תקפות במדינות שונות באירופה. "מדינות רבות ברחבי היבשת ספגו סגר נוסף החורף, אבל הממשלה שלנו נקטה בדרך אחרת", אמר ג'ונסון למחוקקים, והסביר שהממשלה קיבלה את ההחלטה הקשה בשל הירידה במספר החולים בטיפול נמרץ. "המדענים שלנו מאמינים שסביר להניח שגל האומיקרון הגיע לשיאו ברמה הציבורית", הוסיף ג'ונסון. "בזכות מבצע הבוסטר יוצא הדופן, יחד עם האופן שבו הציבור הגיב ונשמע לצעדים, אנו יכולים לחזור ולחיות על פי התוכנית המקורית".

נגיף הקורונה בבריטניה - יוני 2021 (צילום: NIKLAS HALLE'N, AFP)
תחזור לשגרה מוחלטת? בריטניה בימי קורונה | צילום: NIKLAS HALLE'N, AFP

בכך הבהיר ראש הממשלה הבריטי שאף הגבלה בתוכנית החירום האלטרנטיבית לא תיאכף באנגליה אחרי 26 בינואר. מסכות, לצורך העניין, לא יאכפו מבחינה חוקית בשום מקום- וגם לא יבדקו את תוקפן של תעודות החיסונים. הממשלה אף ציינה שהיא גם לא תמליץ עוד לאנשים לעבוד מהבית. לצד זאת, כמה חוקרים מקומיים ביקרו את ההתנהלות של ג'ונסון והזהירו שהתחלואה עדיין עלולה לזנק שוב אם התושבים יחזרו להתנהל כרגיל. "אין לנו שום ערובה שהתחלואה תמשיך לרדת כפי שקורה כרגע", אמר לרויטרס ד"ר לורנס יאנג, חוקר נגיפים מאוניברסיטת ווריק. לדבריו, עדיף לנקוט בגישה הדרגתית יותר בהתחשב בכך שמספר הנדבקים עדיין גבוה: "אני לא חושב שיש לנו מקום לשאננות כרגע, אבל אני כן מבין את הצרכים הכלכליים והרצון לחזור לשגרה".

בספרד התחלואה ממשיכה לרדת, באוסטריה עורכים הגרלות

מספר הנדבקים בספרד דעך אמש יום שני ברציפות, זאת לאחר 11 שבועות של עלייה תלולה ושבירת שיא במספר המאומתים. הנתון הזה מעלה תקווה בקרב רשויות הבריאות במדינה, שלדבריהן ההתפשטות התזזיתית של האומיקרון החלה להירגע. "חשוב לראות אם הירידה אכן מתגבשת בימים הקרובים", הסבירה שרת הבריאות הספרדית קרולינה דריאס. "אם זה יקרה, זה מצביע על כך שעברנו את שיא הגל - או שלפחות אנחנו קרובים אליו מאוד".

גם בספרד דיווחו כי למרות העלייה במספר הנדבקים מאז נובמבר, מספר המתים והמאושפזים בבתי החולים נותר נמוך בהרבה יחסית למה שראתה המדינה בגלים הקודמים. הרשויות במדינה עוד הוסיפו כי הם מצליחים להתגבר על האומיקרון הודות לשיעור ההתחסנות הגבוה של הציבור - כ-80% מאוכלוסיית המדינה, המונה כ-47 מיליון איש, מחוסנת.

רצים במדריד, ספרד, אחרי ההקלות בהסגר (צילום: reuters)
גם בספרד נרשמה ירידה בתחלואה ומקווים שהשיא מאחוריהם | צילום: reuters

ממשלת אוסטריה השמרנית הודיעה אתמול (רביעי) על הגרלה בקרב הציבור הרחב שמטרתה לעודד התחסנות לקורונה. זאת, כמה שעות לפני שהפרלמנט המקומי צפוי להעביר הצעת חוק לאכיפת ההתחסנות הלאומית. קרוב ל-72% מאוכלוסיית אוסטריה מחוסנת, נתון שנחשב שיעור נמוך ביותר באירופה המערבית. מספר הנדבקים היומי זינק לשיא חדש השבוע, והממשלה הודיעה שהיא רוצה להימנע מסגר נוסף, אחרי הסגר שהוטל בחודש שעבר.

סגר באוסטריה (צילום: reuters)
עם שיעור התחסנות נמוך ועלייה בתחלואה - אוסטריה תחיל חובת חיסונים | צילום: reuters

אז איך בדיוק מנסה הממשלה לתמרץ את האוסטרים להתחסן? באמצעות הגרלה של שוברים. הקנצלר קארל ניהאמר אמר במסיבת עיתונאים לצד מנהיגי האופוזיציה כי הוא מקדם תגמול כספי למתחסנים. לכל מתחסן יוענק כרטיס עבור כל מנת חיסון שקיבל - עד שלושה כרטיסים בסך הכול (בהתאם לשלוש מנות החיסון). מבין מי שקיבל כבר זריקת בוסטר, אמר ניהאמר כי כל כרטיס עשירי יזכה בשובר מתנה של 500 אירו. בין אם התושבים יראו את ההגרלה בעין יפה או שלא, הפרלמנט בווינה צפוי להעביר הצעת חוק שתהפוך את החיסונים לחובה לכל המבוגרים באוסטריה - עם קנסות שנעים בין 600 ועד 3,600 אירו למי שיתנגד לקבל אותם. בכך, אוסטריה תהיה המדינה הראשונה באיחוד האירופי שתציג "מנדט חיסונים" נגד קורונה לכל המבוגרים, בצעד שצפוי להיכנס לתוקף ב-1 בפברואר.