בדקנו: לאן הולכות החבילות האבודות שלכם?

חבילות, המחשה | צילום: גטי אימג'ס

אין מי שלא נתקל בזה - משלוחים שנעלמו בדואר, מזוודה שנשכחה בנתב"ג וכסף שנפל ברחוב • מי מקבל את הפריטים שלנו שנמצאו או הוחזרו, ומה עושים בהם? • כתבה שנייה בסדרה

כמות הקניות באתרי האונליין עולה מדי יום, בעיקר בתקופה שבה המגיפה מתפשטת ואנשים מעדיפים לרכוש באמצעות המחשב בבית, ולא בחנות הומת אדם. גם העובדה שבהרבה מקרים המוצרים בחו"ל זולים יותר מאשר בארץ, גם אם כוללים את עלות המשלוח, גורמת לכמות החבילות שנשלחות לארץ לעלות בצורה חדה.

הזמנת משלוח היא דבר קל ונוח, אולם מה קורה כשהוא הולך לאיבוד - דבר שכמעט אין צרכן שלא חווה? החבילה שהזמנתם ולא הגיעה אליכם עוברת הרבה שלבים בדרך, ולפעמים השלב הסופי הוא המכירה הפומבית. מה דינם של פריטים שהולכים לאיבוד ואין להם דורש, ומה דינן של חבילות שלא מגיעות ליעדן?

דואר ישראל

בעבר הרחוק דואר ישראל היה עורך מכירה פומבית, שכללה חבילות שלא נמסרו לבעליהן מסיבות שונות, במסגרת מחלקת העלומות של דואר ישראל. כיום לדואר אסור למכור במסגרת מכירות פומביות, והפריטים שלא מגיעים ליעדם נמכרים לצד שלישי, שמוכר את הפריטים הלאה.

גורמים בדואר מסבירים שהחבילה מגיעה למרכז הסחר למיון, ומשם נשלחת ליחידת קצה - סניף דואר, סוכנות או מרכז מס. הלקוח מקבל שתי הודעות בקשת איסוף. אם יש מספר טלפון נייד מעודכן הוא מקבל מסרון, ואם לא, הוא מקבל פתק לתיבת הדואר. לאחר 14 ימי עבודה שבהם הפריט לא נדרש, שהנמען סירב לקבלו או שנמצא כי פרטי הנמען לא נכונים ולא ניתן לאתרו, חברת הדואר מבקשת אישור מהשולח שהוא מוותר על החבילה ומבקש שלא יחזירו אותה אליו, ואז היא מועברת למתקן אחסון של הדואר ולא תוחזר לשולח. אם לא מתקבל אישור, היא נשלחת בחזרה לשולח. במקרה שלא מופיעים פרטי השולח, החבילה מועברת למתקן אחסון של הדואר לשם בירור פרטיו באמצעות פתיחת החבילה. במקרה שבו הדואר נשלח מחו"ל ולא נדרש, הוא מועבר לטיפול נציגי המכס.

מתקן האחסון הייעודי של הדואר הוא הגוף היחיד בדואר שרשאי לפתוח חבילות לצורך איתור פרטים של השולח או של הנמען. אם פרטי השולח לא נמצאו לאחר הפתיחה, משהים את החבילה באחסון במשך כמה חודשים, ואם מתקבלת בקשה לפניות הציבור לאיתור החבילה לפי מספר או תכולה, היא מועברת למתקן האחסון לשם איתורה ונשלחת לנמען. אם לא מתקבלת פנייה עד תום תקופת ההמתנה, החבילה מועברת לבחינת ועדה שבודקת שאכן בוצעו ניסיונות לאיתור הנמען והשולח, ומחליטה אילו פריטים בחבילה יועברו להשמדה - כמו מזון או חומר פרסומי - ומה ניתן למכור.

אחת לתקופה מסוימת מועבר כל החומר המיועד למכירה למכרז, והזוכה רשאי למכור את החפצים. בקניון ארנה, למשל, היתה חנות שפעלה עד אוקטובר 2021 והציעה מגוון של מוצרים שנרכשו במכרז מהדואר, בשיעור הנחה ניכר.

גורמים בדואר הסבירו לנו שמדובר במאגר רוכשים שזכו בהליך מכרזי, ופרטי החברים בו אינם פומביים. אחת לפרק זמן מסוים מתפרסם מכרז בעיתונים - לרוב בעמודי המודעות בעיתונות הכלכלית - ושם יש פרטים על המכרז ותנאי סף שמתפרסמים באתר. מדובר במכירת כמות גדולה ולעולם לא בפריטים בודדים, ואין רשימת תכולה מאחר שמדובר במטען גדול. במכרז האחרון שפורסם באוגוסט 2021, הזוכים נכנסו למאגר חברות שיכולות להגיש הצעות מחיר בעתיד. במקום לצאת למכרז פומבי בכל כמה חודשים, הדואר מציע לחברות שזכו במכרז להגיש הצעות ולזכות גם בסבב הבא.

מרכז מיון דואר, צילום: דוברות דואר ישראל

מכס

ומה לגבי המוצרים אשר מוחרמים במכס? ברשות המסים מסרו לנו כי ברוב המקרים הם מושמדים, ולרוב מדובר בתפיסות של סיגריות, טבק ואלכוהול. לגבי מוצרים שלא היה להם דורש, בעבר היתה למכס התקשרות למכירה שהסתיימה, וכרגע נערכים לבחירת ספק חדש.

מזוודות שאבדו או נשכחו בנתב"ג ואינן נדרשות - לא נמכרות, ולרוב הן מושמדות על ידי חברות הנותנות שירות קרקע בפיקוח המכס. לגבי השאלה אם הן באחריות המכס, נמסר לנו כי העניין נמצא כרגע בבדיקה משפטית.

אוטובוסים ורכבת ישראל

לאור כמות הנוסעים באוטובוסים, הסיכוי לשכוח שם חפצים הוא גדול מאוד. רבים מהלקוחות המאבדים כבודה מגיעים למחלקת האבידות של חברת האוטובוסים, אבל מה בנוגע לחפצים שלא נדרשו?

מאגד נמסר: "חפצים שנשארים באוטובוסים נשמרים עבור בעליהם למשך ארבעה חודשים, כנדרש על פי הדין. החפצים הללו נרשמים ומתועדים במערכת המחשוב של אגד עם הימצאם. בחלוף הזמן שבו אין דורש לאבידה, אגד פועלת ביחס לאבידות כמתבקש על פי אופיין: תורמת חלק לגופים שונים, ובהתייחס לטלפונים ולמחשבים ניידים ולציוד ממוחשב שעשוי לכלול חומרים אישיים או רגישים, אלה מועברים לגריטה".

מחברת דן נמסר: "אם אין דורש, לאחר ארבעה חודשים הפריטים נתרמים. במקרים של כסף מזומן או מוצרים יקרי ערך, בכפוף ל'חוק השבת אבידה', לאחר פרק זמן זה מוצא האבידה זכאי לקבלה".
ברכבת ישראל מסבירים כי דברי ערך כמו טלפונים, מחשבים ניידים, תעודות וכרטיסי אשראי מועברים לאחר 60 יום למשטרה. פריטי לבוש מועברים לעמותות ללא כוונת רווח.

משטרה

מה קורה עם חפצים שהגיעו למשטרה, לאחר שהמוצא הישר העבירם לנציגי אכיפת החוק? ממשטרת ישראל נמסר: "באשר לדין חפצים שהגיעו למשטרה, אלו נשמרים במחלקת אבידות ומציאות. אם לא בוצעה פנייה של בעל החפץ לדרוש את הפריט, קיים נוהל סדור בנוגע לסילוקו על ידי מכירה פומבית (פריט שערכו הכספי יותר מ־100 שקלים) או השמדתו".

באתר משטרת ישראל ניתן למצוא פרטים נוספים על אודות ההליך שעוברים פריטים אבודים: "למציאה יקרת ערך שערכה עולה על 2,500 שקלים, למעט בעלי חיים וכסף ישראלי במזומנים, על ראש משרד האבידות לסמן במערכת הממוחשבת את הפריט בסטטוס 'נשלח לפרסום ברשומות', ואז יתבצע פרסום אוטומטי באתר האינטרנט המשטרתי".

עוד מציינים באתר כי אם לאחר שישה חודשים מהפרסום טרם אותרו הבעלים, הפריט יטופל כמציאה (החזרה למוצא, מכירה פומבית או השמדה), בעוד אם מדובר בכסף מזומן - זמן ההמתנה הוא חודשיים. מי שרוצים להגיע למכירות הפומביות הללו (לא ניתן להשתתף בהן אונליין), יכולים לעקוב אחר הפרסומים בעיתונים. אין תאריך מסוים שבו המכירה נקבעת, וההחלטה תלויה בכמות המציאות שמצטברת. כך, למשל, המכירה הפומבית האחרונה היתה ב־23 בדצמבר 2021, וטרם נקבעה המכירה הבאה. המכירות מתקיימות בכל פעם במקום אחר.

חברות שילוח פרטיות

יניב קוטר, בעלי DealTas, חברת שילוח המתמחה במתן כתובת אמריקנית לצרכנים הרוכשים פריטים מאתרים אמריקניים, מפרט מה הנוהל לחבילה לא נדרשת: "יש מקרים שבהם חבילה מגיעה אלינו למחסן הלוגיסטי בבוסטון, היא לא נדרשת במשך 90 יום ואנחנו לא מצליחים ליצור קשר עם השולח, אז אנחנו מעבירים את החבילה בחזרה לחברת השליחויות דוגמת פדקס או UPS, כדי להחזיר אותה ללקוח. אנחנו מקבלים מוצר שהלקוח קנה כדי לשלוח אותו הלאה, והוא לא שלנו בשום מצב, גם אם אף אחד לא דורש אותו. במקרה שהחבילה שוחררה מהמכס, הגיעה לחברת ההפצה ולא הצליחו ליצור קשר עם הלקוח - אנחנו מנסים לאתר אותו יחד עם חברת בר הפצה. ב־99% מהמקרים אנחנו מצליחים בכך. אם לא הצלחנו, אחרי שלושה חודשים החבילה מוחזרת לארה"ב על חשבוננו".

סיגריות, טבק ואלכוהול - מושמדים. מכס (למצולמים אין קשר לכתבה), צילום: קוקו

נמלים

מכולות שמגיעות לנמל חיפה או לנמל אשדוד ואין להן דורש, אינן קשורות לנמלים והן עוברות לאחריות המכס. במקרים רבים כשמדובר בסב"ן, סחורה בלתי נדרשת/נתבעת, שנמצאת בנמל יותר מ־90 יום בהובלה ימית, 45 יום בהובלה אווירית ו־12 חודשים במחסן, אם היא לא נדרשה על ידי הבעלים - היא נמכרת.

אם קיים חשד שהסחורה היא דבר האבֵד (מוצר המתכלה במהלך הזמן), ניתן למוכרה בכל עת שייראה לגובה המכס. הסחורות נמכרות באמצעות מכרז, והמכס אינו מחויב להודיע לבעל המטען על הוצאתו למכירה כסב"ן. בתשלום שמתקבל משתמשים לכיסוי עלויות המכס והנמל, ואת היתרה לאחר ניכוי ההוצאות מחזירים לבעלים.

• הדרך הכי טובה לחסוך כסף: הכירו את המכירות הכי שוות - כתבה ראשונה בסדרה

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר