החותר הישראלי הגדול בהיסטוריה נגד האיגוד: "הם לא רואים אותי"

דני פרידמן, החותר הטוב בתולדות הענף בארץ, מנסה לחזור לסגל האולימפי הבכיר - ולא מבין מדוע ראשי האיגוד זורקים אותו לים: "רק רוצה שהם לא יהיו הגוף שנלחם בי" • גם מנכ"ל הוועד האולימפי, גילי לוסטיג, מחפש תשובות: "זה אבסורד, הוא מכניס להם כסף"

דני פרידמן, צילום: אודי ציטיאט

בשיחה הראשונה שלי עם דני פרידמן הוא הדגיש: "אני לא רוצה שמישהו יחשוב שאני בכיין כי אין לי כסף. כבר שברתי חסכונות ולקחתי הלוואות, אבל מאחוריי עומדים גופים כמו מרכז דניאל לחתירה וחברת סנו כנותנת חסות, שימשיכו לתמוך בי לקראת המשחקים האולימפיים בפריז 2024. אני רק רוצה שאיגוד החתירה, שאמור לעמוד לצידי במאבקים נגד כל מכשול, לא יהיה הגוף שנלחם בי. המאבק הוא על ההתנהלות שלהם מולי".

פרידמן נחשב בעיני רבים לטוב ביותר בתולדות החתירה הישראלית. הספורטאי בן ה־33, שעלה מאוקראינה בגיל שנה וחצי, חונך בבית שחשף אותו לכמה ענפי ספורט, אבל נשבה בקסם החתירה. אמנם הוא נכשל בניסיונו להעפיל למשחקי ריו 2016 וטוקיו 2020, אולם שום חותר ישראלי לפניו לא התקרב להישגיו בזירה הבינלאומית (נוסף על זכייה בתואר אלוף ישראל 13 פעמים ברציפות).

"באיגוד ניסו להכריח אותי שאגיד שאני לא רוצה את הזוגית", מספר פרידמן, "שאני רוצה אך ורק יחיד. אמרתי להם שאנחנו מחליטים יחד, שאני הולך ביחיד כי אין להם אופציה אחרת. הם רצו זוגית, זרמתי איתם. זרמתי עם כל מה שהם רצו - ובסוף הם נשארו שוב רק איתי, אז הפצרתי בהם שמחליטים יחד שהולכים על יחיד".

בעוד חמישה חודשים. נראה

לטענת פרידמן, בחודשים שעברו מאז הסתיימו תחרויות הקריטריון לטוקיו, אנשי האיגוד לא בדקו ולו פעם אחת את מצבו. הם הניחו שהוא מתכונן לאליפות העולם שהיתה אמורה להתקיים בשנחאי בנובמבר 2021, אולם החותר, שסבל מפציעה בכתף, מימן לעצמו מגורים בווינגייט וטיפולי פיזיותרפיה, ולמזלו, מאמן הכושר שלו אבי קובלסקי לא דרש תשלום על האימונים. לאיגוד לא נותר תקציב עבורו.

"הם הקפיאו את התקציב", טוען פרידמן, "במקום לאפשר לחותר הבכיר שלהם את מה שמגיע לכל ספורטאי ברמה שלו. ההנהלה הקודמת, שכללה את אילן בוכריס כיו"ר ואת אלי סאבו המנכ"ל, תמכה בי וסייעה לי בכל. ההנהלה החדשה שנבחרה אחרי טוקיו לא רואה אותי בכלל".

פרידמן. חותר למגע, צילום: אודי ציטיאט

לאחר שלא השיג את הכרטיס לטוקיו, באוקטובר אשתקד יצא פרידמן מהסגל האולימפי הבכיר, וגם בלון החמצן בדמות 3,000 שקלים חודשיים נסגר. האליפות בשנחאי היתה האפשרות שלו לחזור לסגל האולימפי. פרידמן, אובד עצות, פרסם פוסט בפייסבוק, שבו תקף את התנהלות האיגוד ותיאר את שעבר עליו בחודשים האחרונים.

השבוע התבשר שהושג תקציב עבורו עד חודש מאי 2022, אז תתקיים בבלגרד, סרביה, תחרות גביע העולם. אם יתברג בשמינייה הראשונה שם - יחזור לסגל האולימפי. לפרידמן למעשה נותרו ארבעה חודשים בלבד להתכונן לקרב הגדול בחייו - על חייו הספורטיביים.

התקציב יעמוד על 50 אלף שקלים, שמצד אחד מותירים את האיגוד עירום כלכלית, ומצד אחר, עבור ספורטאי ברמה של פרידמן לא מדובר בסכום משמעותי.

רם גולומביק, בעברו חותר הישגי ומי ששימש גם יו"ר איגוד החתירה, טוען להתנהלות שגויה באיגוד: "עם תקציב שנתי של 150 אלף שקלים אי אפשר לבוא לאיגוד בטענות. אפשר להגיד שהם לא מתנהלים ושיחזירו את המפתחות, כמו שאני עשיתי. האיגוד לא נגד דני, הם פשוט לא מסוגלים. אין להם אפילו כסף לשלם את משכורת המנכ"לית. כשבכיר במשרד הספורט אומר שלאיגוד החתירה אין זכות קיום, זו החלטה אם רוצים בכלל שיהיו כאן ענפים כאלה".

גולומביק מוסיף ומניח את כל הקלפים על השולחן: "האיגוד הוא מכשלה בספורט תחרותי, מכיוון שהוא מורכב משלושה וחצי מועדונים שמצהירים שאין להם כל עניין בתחרות. אין באיגוד שום חותר תחרותי זולת דני".

גילי לוסטיג, צילום: דני מרון

גילי לוסטיג, מנכ"ל הוועד האולימפי: "מה שקורה באיגוד זה אבסורד. הסדר הוא שהאיגוד משכנע אותנו להמשיך את התוכנית של דני, אלא שבמקרה הזה דני אורן (ראש היחידה לספורט הישגי; אב"ב) ואני אמרנו שנמשיך לתמוך בו ונאפשר מלגת חריגים עם מעטפת רפואית ומקצועית מלאה, אבל הם חייבים לאשר לו את התוכנית. פרידמן הוא החותר הכי טוב לאורך שנים, וברגע שהוא רוצה להמשיך להגשים את החלום שלו, אנחנו מאחוריו ורוצים לתת לו צ'אנס עד מאי, ואם לא זה - יש עוד אליפות עולם לאחר מכן, אבל הוא צריך להתחיל. האיגוד צריך לספק לו את כל התנאים המקצועיים, את שאר הדברים אנחנו ניקח. מעבר לזה, אם האיגוד יצטרך אקסטרות כדי לסייע לו - אנחנו שם כמו שהיינו כל השנים. לא ברור לי מה האינטרס שלהם. הוא היחיד שמכניס להם כסף לפי אמות המידה. זה בלתי נתפס".

"האיגוד תומך בדני פרידמן"

תגובת איגוד החתירה: "בחצי השנה האחרונה עבר האיגוד שינויים מנהליים ומקצועיים, שהסתיימו בתחילת החודש הנוכחי. כתוצאה מכך, הליך קבלת ההחלטות התעכב בנוגע לבקשתו של פרידמן לתמיכת האיגוד במימון ההוצאות הנדרשות להשגת הקריטריון בתחרות בבלגרד במאי 2022, ובבחינת התוכנית המקצועית שהעביר המאמן האיטלקי שלו. יצוין כי תחרות המטרה שאמורה להתקיים במאי 2022 הוכתבה על ידי הוועד האולימפי לצורך כניסה לסגל האולימפי וקבלת המעטפת המלאה הנדרשת לקראת פריז 2024, כפי שקיבל פרידמן עד לתחרות הקריטריון לטוקיו 2020. ההצעה שעלתה בנוגע למעבר לחתירה בסירה זוגית נבעה משיקולים מקצועיים של האיגוד נכון לקיץ 2021, והאפשרות הזאת נבחנה בפני החותרים הרלוונטיים.

"נוסף על כך, במהלך 2021 היה האיגוד באי־ודאות תקציבית, כשהיקף התמיכה לאחר שנת הקורונה לא היה סופי. נכון להיום, עדיין לא ידוע גובה התמיכה לשנת 2022, דבר שמקשה על האיגוד לגבש תקציב שנתי, כולל ההוצאות הנדרשות לתמיכה בפרידמן.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

"האיגוד הודיע בתחילת השבוע, לאחר ישיבת ההנהלה, כי הוא תומך בפרידמן תקציבית (במסגרת יכולתו) ומקצועית, ויעמוד לצידו בכל הנדרש מול הגורמים הרלוונטיים, קרי היחידה לספורט הישגי והוועד האולימפי, כדי לאפשר לו להצליח בתחרות המטרה לצורך כניסה לסגל האולימפי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר