שתף קטע נבחר

כנס קיסריה בפריפריה: ההבטחות עודן ללא כיסוי

כנס קיסריה נערך מזה 18 שנה, והוא כבר התארח בנצרת בעבר, עם אותן ההבטחות השחוקות. ב-18 השנים האלה רק הוגברו האבטלה והעוני בקרב נשים, ערבים ועניים, הוחרפו הפערים הכלכליים חברתיים, והשחיתות התפשטה

הבטחה לשלב נשים ערביות וחרדים בשוק העבודה בישראל הפכה לכורח בל יגונה בכל כנס כלכלי המכבד את עצמו. כנס קיסריה להתווית מדיניות כלכלית ולאומית, המתקיים השנה בנצרת, אינו שונה בעניין זה.

 

 

עם פתיחת הכנס, העוסק הפעם "בשוק העבודה בישראל נוכח האתגרים בעתיד", הכריז שר האוצר, יובל שטייניץ: "מפורום קיסריה יוצאת הבשורה של חשיבות שילוב האוכלוסיה הערבית והחרדית בשוק העבודה במדינת ישראל". הוא הוסיף: "שילוב האוכלוסיה הערבית והחרדית הוא קריטי לעתידה של כלכלת ישראל, ואנו מתכוננים להשקיע רבות כדי לשנות את המגמה הקיימת". כמו כן חזר שטייניץ על המנטרה שצריך לבלום את "היקף העסקת העובדים הזרים הלא חוקיים בישראל".

 

אבל הבשורה על פי שטייניץ רחוקה מהמציאות של תושבות נצרת, העיר הערבית הגדולה בישראל, ש-83% מהן נמצאות מחוץ למעגל העבודה ואינן משתכרות כלל. די להן להתבונן באזורי התעשייה השוממים בעיר - שאינם אלא מקבץ של כמה מוסכים, בהעדרה המוחלט של תחבורה ציבורית, מבני ציבור, או כל סממן אחר של עיר, בהשוואה לנצרת עילית המרווחת, שנהנית מכמה אזורי תעשייה רציניים - כדי להבין את התמונה. חלקן הקטן מוצא עבודה תמורת 1,500 שקל עבור משרה מלאה כפקידות וזבניות, וגם על השכר הזעום הזה יש תחרות קשה.

 

לא מדובר במצב המאפיין את תקופת כהונתה של ממשלת נתניהו, אלא בהזנחה ובאפליה של עשרות שנים. מצב זה הוחמר ב-20 השנים האחרונות לנוכח המדיניות הכלכלית הניאו-ליברלית שאפשרה להעביר את כל המפעלים עתירי כח העבודה לארצות זולות.

 

עבודה בתנאי ניצול

כמעט כל ממשלה חדשה שעולה מצהירה על כוונתה "להשקיע רבות" כדי להכניס נשים ערביות לשוק העבודה, למען עתידה של מדינת ישראל. אלא שמעשים לחוד והצהרות לחוד. מעט העבודות הבלתי מקצועיות שנשארו לנשים הגרות בפריפריה, תושבות עיירות פיתוח, כפרים ערבים ושכונות עוני בערים הגדולות, נתפסו על ידי מאות אלפי מהגרי ומהגרות עבודה חוקיים למהדרין, שעובדים בתנאי ניצול מחפירים.

 

יבוא מהגרי ומהגרות העבודה החוקיים שבר את העבודה המאורגנת בענפי החקלאות והסיעוד, המעסיקים בעיקר נשים, כאשר העובדות המקומיות נשארו ללא כל אלטרנטיבה תעסוקתית. בעיני השלטון בישראל העניים הם חלק מהעבר, ואינם כלולים ב"אתגרים לעתיד", המכוונים למשיכת השקעות זרות ופיתוח תעשיית ההיי-טק.

 

כנס קיסריה נערך מזה 18 שנה, והוא כבר התארח בנצרת בעבר, עם אותן ההבטחות השחוקות. ב-18 השנים האלה הוגברו האבטלה והעוני בקרב נשים, ערבים ועניים, הפערים הכלכליים-חברתיים רק החריפו, והשחיתות פשתה בכל חלקה טובה. נראה ששטייניץ לא למד דבר מהעבר.

 

דרושה השקעה של מיליארדים בתשתיות

לו התכוון שר האוצר ברצינות לדבריו, היה עליו להשקיע מיליארדים בפיתוח תשתיות ואזורי תעשייה בכפרים ערבים, בעיירות פיתוח ובשכונות עוני, כדי לספק מקומות עבודה אמיתיים; היה עליו להשקיע במיליארדים כדי לפתח את בתי הספר המוזנחים ורוויי האלימות באזורים אלה, כדי לאפשר לכל אחד ואחת להגיע לחינוך גבוה, ולהשתלב בתעשיית ההיי-טק.

 

היה עליו לפטור נשים עובדות מתשלום עבור גני ילדים ומעונות, ולספק לילדים יום חינוך ארוך; היה עליו להפסיק לאלתר את יבוא מהגרי העבודה החוקיים, דבר שלא היה עולה אגורה אחת לממשלה. ובעיקר היה עליו לאמץ השקפת הגורסת, כי חוסנה של כלכלה נבנה על תעסוקה מלאה, זכות התארגנות מקצועית ושכר הולם לכל אזרח ואזרחית, ולא על הטבות למשקיעים והימורים בשוק ההון.

 

הכותבת היא חברה ב"קואליציית נשים למען תעסוקה הוגנת "
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר האוצר בפורום קיסריה
צילום: יוסי זמיר
מומלצים