בימים אלו מתקיים ברחבי הארץ בפעם השביעית "מבצע ג'וחא" לזכרו של רס"ן יוחאי "ג'וחא" קלנגל, מפקד הפלוגה המסייעת של גדוד צבר בחטיבת גבעתי, שנפל באירוע בהר דב שבגבול הצפון ב-2015 כשאש נ"ט של מחבלי חיזבאללה נפתחה לעבר השיירה בה נסע. יחד איתו נפל גם סמל ראשון דור חיים ניני ז"ל.

במסגרת המבצע מחלקים בני המשפחה, החברים ומתנדבים רבים מזון ושתייה לחיילים וחיילות כדי להמשיך מסורת של "ג'וחא". כשהיה רואה חייל מבואס הוא היה קונה בעצמו או שולח את החייל לקנות קולה ובמבה, כדי לשפר את מצב רוחו.

"על פניו זה אולי יכול להיראות כמו גימיק חביב", אמר ל-mako יעקב שה לבן, ממארגני המבצע, "אבל הוא מעביר מסר עמוק. ג'וחא ידע לצד המשימתיות גם לראות את הבנאדם ולהקדיש לו את הרגע הזה – וזה מה שאנחנו רוצים שמפקדים, חיילים וכמובן גם אזרחים ייקחו מהסיפור. אנחנו מבקשים מכולם להיות ג'וחא ליום אחד".

מבצע ג'וחא 7 (צילום: באדיבות מארגני מבצע ג'וחא)
חלוקת מזון ושתייה במסגרת המבצע | צילום: באדיבות מארגני מבצע ג'וחא

לצד התגובות החמות ששולחים חיילים רבים, בלטה השנה תופעה של חיילים שמשתפים שהמבצע וסיפורו של יוחאי נתן להם השראה לפעול בתוך היחידות שלהם. "קיבלנו הודעות מלוחמים ומפקדים ששיתפו שהם אימצו את המנהג של יוחאי, ובכל פעם שהם מרגישים שיש חבר או פקוד שצריך עידוד – הם ישר מביאים לו במבה וקולה", משתף אשד שגיא מנוער יונתן ברמת הגולן, מארגני המבצע.

כך למשל סיפרה צוערת בבה"ד 1 בהודעה ששלחה למארגנים: "בתור מפקדים וקצינים לעתיד בחרתי לקחת את ערכי המבצע ולהנחילם בפלוגה, להעלות מודעות לתשומת לב לחיילים שלנו, גם עד לפרט האחרון של חיוך בבוקר".

חייל מפלוגה אחרת בצה"ל שלח הודעה בה סיפר: "לקחתי על עצמי יוזמה בפלוגה ובכל פעם שאני רואה חייל שקצת עצוב או בבאסה אני קונה לו קולה ובמבה לזכר יוחאי".

המראגנים הוסיפו וסיפרו כי במהלך סוף השבוע התמלאו תחנות מרכזיות ברחבי הארץ בעמדות 'מבצע ג'וחא' לחיילים ששבו הביתה מהבסיס, שהתקבל בפוסטים רבים של חיילים שסיפרו שהמחווה "עשתה להם את השבת". כך גם היה היום (ראשון) עם החזרות לבסיסים.

יום השיא של המבצע צפוי מחר (שני, 10.1) והמארגנים מזמינים את כל מי שמעוניין להשתתף, להעלות לרשתות החברתיות תמונות מחלוקת מזון ושתייה לחיילים בצירוף ההאשטאג #מבצע_גוחא.

יוחאי שהיה בן 25 בנופלו הותיר אחריו את טלי אשתו ואת אלינור ביתו הבכורה, ולאחר שנפל נולדה ליאב ביתו השנייה. לזכרו הוקמו יוזמות חברתיות משמעותיות בהן עמותות "עוף קדימה", "החברים של ג'וחא" ועוד. מארגני המבצע סיפרו כי בני המשפחה מעורבים וכי ישמחו להעביר להם מסרים מחיילים ואזרחים שלוקחים בו חלק.

מבצע ג'וחא 7 (צילום: באדיבות מארגני מבצע ג'וחא)
חלוקת מזון ושתייה במסגרת המבצע | צילום: באדיבות מארגני מבצע ג'וחא
מבצע ג'וחא 7 (צילום: באדיבות מארגני מבצע ג'וחא)
חלוקת מזון ושתייה במסגרת המבצע | צילום: באדיבות מארגני מבצע ג'וחא