האישה שמצילה בנות שנפגעו מינית

על רקע הטלטלה של פגיעות מיניות בציבור החרדי, מתגברות הפניות לעמותת "שירת הלב" הדואגת לבנות שיצאו מהמגזר החרדי לשיקום ובית חם *בשבועות האחרונים טיפלה הורביץ במספר רב של נערות: "אני לא רוצה לקרוא עליהן בעיתון מחר" *הצטרפו לגיוס ההמונים של העמותה

יעל הורוביץ, מנהלת עמותת "שירת הלב"

בשיתוף עמותת שירת הלב

אי אפשר להתעלם מהטלטלה שעוברת על המגזר החרדי בימים אלה. הטלפון של יעל הורביץ מנהלת עמותת "שירת הלב" לא מפסיק לצלצל. עשרות פניות מתקבלות מדי יום. הורביץ מוצאת את עצמה עוזרת לצעירות חרדיות מסביב לשעון. עבור חלקן היא שוכרת דירות, עבור אחרות מוצאות פתרונות זמניים בבתים מארחים. "אפשר להתעסק רק בחושך, אנחנו בוחרות להתעסק באור ולעזור לכמה שיותר בנות שנפגעו לצאת מהמשבר", משתפת הורביץ.

מנותקות מהבית, מתגלגלות בין חברות, ישנות בגינות ציבורית, חדרי מדרגות, ובכל מקום שיכול לשמש עבורן מקום להעביר בו את הלילה והן יעשו כמעט הכול כדי למצוא מקום להעביר בו את הלילה הקר. הבנות נמצאות במצוקה נפשית גדולה ומאוד. החיים ברחוב חושפים אותן לשימוש בסמים, זנות ואובדנות.

לרוב הן מגיעות לרחוב בעקבות אלימות במשפחה, פגיעות מיניות, חוסר התאמה למערכת הנוקשה בהן הן נמצאות או משבר אמונה, והן פשוט לבד ללא שום סביבה תומכת.

"החברה החרדית רואה בהן אנשים מסוג ד'. רבות מושלכות מהבית כדי שלא 'יקלקלו' את האחים הצעירים שלהן או ימיטו חרפה על המשפחה. הרחוב הופך עבורן בית, והן מגיעות אליו בתמימות של תינוקות שלא מכירים את העולם ונכנסות למצבים מסוכנים".

את עמותת "שירת הלב" הקימה הורביץ לפני כחמש שנים ועד כה סייעה לבנות רבות לצאת מהרחוב. היציאה מהרחוב היא תהליך המצריך ליווי אישי ועוטף. הבנות מקבלות מיטה חמה ומצטרפות לבית שהן הופכות להיות חלק ממנו. תהליך השיקום מלווה ע"י אנשי מקצוע הנותן להן מעטפת טיפולית רחבה וכלים לחיים עצמאיים.

הורביץ לא תכננה ככה את חייה. אישה חרדית מירושלים, שערב אחד צלצל הטלפון שלה ועל הקו הייתה נערה שביקשה בדמעות מקום לישון בו. היא לא הייתה מסוגלת לעמוד מנגד ומאז היא מקדישה את חייה לבנות "השקופות" האלה שלהן היא משמשת כאם.

"השם "שירת הלב", מגיע מהעובדה שלכל אחת יש את הייחודיות שלה, את השיר שלה ואת הדרך שלה, אנחנו מתייחסים לכל אחת כיחידה בעולמה", מסבירה הורביץ.

כיום הורביץ שוכרת דירות עבור הבנות ברחבי ירושלים, בית שמש ובפתח תקווה והפניות לא מפסיקות להגיע אליה. "הראש שלי לא מפסיק לחשוב מה יעלה בגורלן של אותן בנות שעדיין לא מצאנו להן קורת גג", משתפת בדאגה הורביץ, "מצבן של הבנות הנפשי מתדרדר ברחוב ובכל יום שעובר, אני מקווה שלא נקרא עליהן בעיתון".

בזכותך נציל עוד נערה שנפגעה והיא תזכה לשיקום ולבית חם >>> 

"יעל הצילה לי את החיים. התגלגלתי ברחובות במשך חודשים, כל כמה ימים הייתי מוצאת חברה אחרת לישון אצלה, עד שכבר לא היו לי יותר חברות והתחלתי לישון על ספסלים בגינות", משתפת בכנות רבקה, "אני לא רוצה לחשוב איפה הייתי עכשיו אם לא הייתי מגיעה לדירה של יעל. יעל עזרה לי לשקם את החיים שלי. היום לומדת משפטים ועובדת בעבודה מסודרת".

אצל רעות המצב קצת אחרת: "איבדתי את החברה הכי טובה שלי, רק כי לא היה לי בית", מספרת רעות בדמעות, "אם יעל הייתה מגיעה אליה בזמן, היא הייתה יושבת איתנו עכשיו. אני מתחננת בפני כל מי שיכול לעזור. אל תישארו אדישים".

הורביץ לא חושבת לעצור לרגע. "אני מקבלת עשרות פניות מדי יום, אין לי לב לסרב לבנות שזקוקות למיטה ולבית חם. אני פונה ללב של עם ישראל, אנחנו עם רחמן. עזרו לי לסייע לעוד עשרות בנות הנמצאות ברחוב".

בזכותך נציל עוד נערה שנפגעה והיא תזכה לשיקום ולבית חם >>> 

בשיתוף עמותת שירת הלב

כדאי להכיר