אחרי ההשבתה הגורפת של הספורט העולמי בתקופת ההלם הראשוני מהקורונה, המציאות בה חיינו זמן רב בה משחקים נערכו מול יציעים ריקים ואולימפיאדת טוקיו נטולת האווירה מהקהל, התקווה והאמונה בכל מקום בגלובוס הייתה שזה כבר מאחורינו. שהספורט סבל מספיק, ועכשיו הוא יחזור לשגרה מסוימת בצל המגפה כמו כל שאר תחומי החיים.
אבל זן האומיקרון טרף את הקלפים. מה שהתחיל בליגה האנגלית ובספורט האמריקאי התפרץ לכל עבר, ואנחנו שוב עומדים בפני סימני שאלה גדולים בנוגע לקיום תחרויות ומשחקים כסדרם בעתיד הקרוב.
6 צפייה בגלריה
לאו מסי
לאו מסי
לאו מסי. גם הוא נדבק בקורונה
(צילום: גטי אימג'ס)
בטווח המיידי, הדאגה הגדולה נוגעת ליורוליג, ולא רק בגלל מצב ההדבקות הנוכחי, אלא בגלל ההיסטוריה שמוכיחה שהליגה עלולה להידרדר עד לביטול מוחלט, כפי שקרה כבר בעבר כלומר, דחיית כמעט כל משחקי המחזור הקרוב מהווה אות אזהרה רציני. ביטול עונת 2019/20 בשיאה גרר את היורוליג וקבוצותיה להפסדים כלכליים עצומים, וזה בדיוק התסריט שחוששים ממנו במפעל.
הנהלת היורוליג התכנסה השבוע לישיבת חירום, בה הוחלט על מתווה חדש לפיו הבידוד של השחקנים והמאמנים המאומתים יקוצר משבועיים לשבוע כדי למנוע הצטברות של משחקים דחויים, אבל לאחר אותה החלטה קרו שני דברים משמעותיים: עלייה ניכרת בתחלואה בקרב הקבוצות המשתתפות (המינימום לקיום משחק הוא 8 שחקנים כשירים בסגל), והתמודדות עם חוקים מקומיים – לדוגמה, ליורוליג יש פרוטוקול קורונה משלה, אבל בספרד המגבלות שונות, וכל שחקני באסקוניה (שהייתה אמורה לשחק הערב מול מכבי ת"א) נאלצו להיכנס לבידוד בגלל גילוי מאומתים בקבוצה. רק המשחק בין מילאנו לזניט אמור להתקיים מחר במסגרת המחזור ה-19, אך לא מן הנמנע שגם הוא יידחה.
6 צפייה בגלריה
מכבי תל אביב
מכבי תל אביב
היורוליג בבעיה
(צילום: עוז מועלם)
הבעיה היא שביורוליג לא ניתן לנקוט באותם צעדים כמו ב-NBA, למשל. הליגה הטובה בעולם עברה חודש של מצב חירום אמיתי, כשכמויות אדירות של שחקנים נדבקו או נחשפו למאומתים ונאלצו להיכנס לבידוד ממושך, אך האפשרות להחתים שחקנים חופשיים או מליגת הפיתוח על חוזה זמני כדי שימלאו סגלים, כמו גם התאמת ההגבלות וקיצור תקופות הבידוד, שמרו על הגחלת.
כוכבים רבים נעדרו ולעתים קבוצות היו על הפרקט עם חמישיות אלמוניות, אבל הליגה לא הופסקה ובדצמבר נדחו רק 11 משחקים שכבר שובצו מחדש. נראה שב-NBA עברו את הסערה, ואפילו סרבן החיסונים, קיירי ארווינג, חזר לסגל ברוקלין ויוכל להשתתף במשחקים במדינות בהן אין איסור כניסה לאולמות לבלתי מחוסנים. ההשלכות: ביורוליג נפגעו די חזק מהפתרון של האמריקאים והקבוצות לא הצליחו למצוא שחקני חיזוק ראויים בגלל שאלו העדיפו לחתום על חוזי החירום.
6 צפייה בגלריה
קיירי ארווינג
קיירי ארווינג
קיירי ארווינג. חזר לפעילות
(צילום: AFP)

מסי, רונאלדו וגולשת הסקי

ישנן עוד שתי זירות עולמיות חשובות שצריך לדבר עליהן: אולימפיאדת החורף שתיפתח ב-4 בפברואר בבייג'ינג, והכדורגל האירופי. בבייג'ינג תיכננו מראש משחקים בצל המגפה, עם קהל מקומי בלבד ובועה קפדנית שתגביל מאוד את התנועה של הספורטאים, אבל האתגרים של האומיקרון הפכו את המצב למורכב יותר. אין חשש כרגע לביטול או דחיית האירוע, כשבסין מדווחים על מספר קטן של מקרי אומיקרון במדינה בעקבות הטלת מגבלות כמו מעקב על תנועת האזרחים וסגרים ייעודיים.
6 צפייה בגלריה
אולימפיאדת החורף בבייג'ינג
אולימפיאדת החורף בבייג'ינג
אולימפיאדת החורף בבייג'ינג
(צילום: גטי אימג'ס)
עם זאת, ההכנות הן אלו שנפגעו: ליגת ההוקי קרח המקצוענית, ה-NHL, הודיעה כי לא תאפשר הפעם יציאת שחקני נבחרות לטורניר האולימפי (מה שעורר זעם רב בקרב השחקנים); תחרויות קריטריון רבות מתקיימות ללא קהל; ומיקיילה שיפרין, גולשת הסקי האמריקאית הנפלאה ואחת מספורטאיות החורף הבולטות בעולם, היא דוגמה למי שחלתה (וכבר החלימה) בדיוק בשיא האימונים.
מבחינת הכדורגל, ראינו בחודש החולף גל של דחיות משחקים בפרמייר-ליג, וגם חצי גמר גביע הליגה בין ארסנל לליברפול שהיה אמור להתקיים הערב זז למועד אחר. האנגלים הולכים בין הטיפות, קיבלו אישור מיוחד מאופ"א לקיים משחקי השלמה בימים של משחקי נוקאאוט, ומקווים שעברו את הגרוע ביותר. אבל כעת שאר הליגות חוזרות מפגרת החורף ומגלות יותר ויותר מאומתים, מה שעלול ליצור התפרצות.
6 צפייה בגלריה
יורגן קלופ
יורגן קלופ
יורגן קלופ. המשחק של ליברפול נדחה
(צילום: AFP)
לאו מסי נדבק בחופשת המולדת בארגנטינה וחזר לצרפת במטוס פרטי רק אחרי שקיבל תוצאה שלילית אתמול, וגם ג'יג'ו דונארומה ומספר שחקנים נוספים מפריז סן-ז'רמן מאומתים. בבאיירן מינכן דיווחו אתמול על ההידבקות של אלפונסו דייויס (אחד מתשעה מאומתים במועדון), אחרי חודשים שבהם הקבוצה עמדה במוקד בגרמניה בגלל סירובם של מספר שחקנים להתחסן. ג'ושוע קימיך מבאיירן, שדיבר בפומבי על הסירוב, התחסן רק אחרי לחץ כבד של המועדון, אבל זה היה מאוחר מדי והוא נדבק. הקורונה גרמה לו לנזק בריאה שיעכב את חזרתו למגרשים, ולאחרונה הוא הביע חרטה על עמדתו בנוגע לחיסונים ואמר כי הוא מצטער שלא קיבל את הזריקה קודם לכן. עוד שם גדול שנדבק - כזה מהעבר - הוא רונאלדו הברזילאי, שסובל מסימפטומים קלים.
באיטליה, כנראה בגלל הטראומה האיומה מימי ראשית המחלה, אין מקום למתלבטים. ראשי הליגה שינו את החוקים לקראת החזרה היום למגרשים, וקבעו כי רק שחקנים שקיבלו לפחות חיסון אחד יוכלו להיכנס לחדר ההלבשה בשלוש הליגות הבכירות. שמותיהם של הבלתי מחוסנים לא נחשפו, אך התקשורת האיטלקית דיווחה כי בליגה הראשונה מדובר בכעשרה שחקנים בלבד שלא קיבלו אף זריקה. אחד מהם, בלם רומא כריס סמולינג, הסכים להתחסן אתמול בעקבות ההחלטה.
6 צפייה בגלריה
ג'ושוע קימיך
ג'ושוע קימיך
ג'ושוע קימיך. החליט להתחסן
(צילום: רויטרס)

ובישראל: טפטוף מאומתים מדאיג

ומה קורה בישראל? אלן אוז'בולט ואוהד לויטה מהפועל חיפה התגלו אתמול כמאומתים והצטרפו לחברם לקבוצה איזוצ'וקו אנתוני, לדן איינבינדר ועידן ורד מהפועל ת"א וללואיס הרננדס ממכבי ת"א. בליגת העל החליטו בשל כך להדק את ההגבלות, וביקשו מהשחקנים להימנע מהתקהלויות והשתתפות באירועים המוניים, במטרה למנוע הידרדרות במצב שתוביל לדחיית משחקים. בכדורסל נדחה השבוע משחק בליגת העל בגלל גילוי ארבעה מאומתים בהפועל חיפה, ועוד אחד בליגה הלאומית, כמו גם משחק בליגת הכדורעף. טפטוף שעלול לבשר על ההמשך.
האומיקרון הגיע גם לנבחרת ישראל בכדוריד, שיצאה אתמול לרומניה לטורניר מוקדמות גביע העולם שיתקיים בסוף השבוע. אחרי משחק הכנה בצפון מקדוניה לפני מספר ימים התגלו שלושה מאומתים - דן טפר, שניר נציה ונדב ניזרי - שנאלצו להישאר בבידוד בסקופיה. בבדיקות שנערכו אתמול לא נמצאו חיוביים נוספים, ובנבחרת ימשיכו בבדיקות תכופות כדי לוודא את בריאות השחקנים.
זו עומדת להיות תקופה קשה בכל העולם. והספורט ייבחן באורך הרוח שלו ובמידת היכולת ללכת על חבל דק, לשמור על בריאות השחקנים והציבור בזמן שהוא מנסה להמשיך כרגיל.