9 צפייה בגלריה
הרצף השלילי ייעצר?
הרצף השלילי ייעצר?
הרצף השלילי ייעצר?
(רדאד ג'בארה)
איך מנצחים רצף שלילי? מכבי חיפה תפגוש את מכבי תל אביב הערב (שני) ב-20:30 באצטדיון סמי עופר, לקרב צמרת חשוב מאין כמוהו עבור כל אחת מהקבוצות הללו. אם הצהובים יצליחו לחזור עם שלוש הנקודות מהצפון, הם יחזרו למאבק בצמרת - אבל אם החבורה של ברק בכר תנצח? הם יוציאו את מכבי תל אביב מהמרוץ לאליפות. אלא שזה לא יהיה פשוט, במיוחד אחרי שמכבי חיפה סגרה לאחרונה חמש שנים בלי ניצחון ליגה על היריבה הגדולה.
מכבי חיפה לא הצליחה לנצח את מכבי תל אביב ב-18 המשחקים האחרונים שהיו בין שתי הקבוצות בליגת העל. זהו הרצף השלילי הארוך ביותר של מכבי חיפה בלי ניצחון על יריבה אחת, במהלכו האלופה לקחה רק שש נקודות מהצהובים לאורך כל התקופה הזאת.
9 צפייה בגלריה
עוד פרק ביריבות הארוכה
עוד פרק ביריבות הארוכה
עוד פרק ביריבות הארוכה
(רדאד ג'בארה)
יתרה מזאת, למכבי חיפה היה רק ניצחון ליגה בודד על מכבי תל אביב ב-33 המפגשים האחרונים בין היריבות הללו. למעשה, מאז דצמבר 2012 ועד היום, הירוקים ניצחו את הצהובים רק פעם אחת בליגת העל. כמובן שבדרך היו להם עוד ניצחונות, בין אם זה באלוף האלופים או בגביע המדינה, אבל בליגה מכבי חיפה מתקשה לנצח את היריבה הזו ולהוריד את הקוף מהגב.
“זה רצף נדיר מאוד במכבי חיפה”, הודה ההיסטוריון החיפאי יצחק הברמן. “הרצף הזה נדיר בעיקר משום שמדובר ברצף שנמשך גם במשחקי הבית וגם במשחקי החוץ, ביריבות כל כך חזקה וגדולה בכדורגל הישראלי. זה שיא שלילי נדיר בכמויות המשחקים מבחינת מכבי חיפה, כי זו לא קבוצה שפוגשים פעם ב-15 שנה ואז אתה יכול לומר ‘לא ניצחנו אותם 15 שנה’. במקרה הזה, בכל עונה יש לפחות ארבעה מפגשים נגדם, ולכן זה רצף מטורף”.
9 צפייה בגלריה
צ'ירון שרי וגבי קניקובסקי
צ'ירון שרי וגבי קניקובסקי
צ'ירון שרי וגבי קניקובסקי
(רדאד ג'בארה)
מכבי חיפה חגגה בקיץ האחרון אליפות ראשונה אחרי עשור, במהלכו מכבי תל אביב הייתה בין הקבוצות החזקות במדינה, ולכן לדבריו האוהדים בחיפה מחכים לרגע בו האלופים הטריים גם ינצח את היריבה הזאת. “העובדה שמכרו את כל הכרטיסים חודש לפני המשחק, זה משהו שמדבר בעד עצמו וזאת תעודת כבוד למפגשים האלה. דבר כזה עוד לא היה בכדורגל הישראלי. היו פעמים שאזלו הכרטיסים יומיים לפני המשחק, חמישה ימים לפני, שבוע לפני, אבל חודש? אני עוד לא ראיתי דבר כזה”, ציין הברמן. “הקהל מרגיש כנראה שהגיע הזמן לשים סוף לרצף השלילי הזה”.
למכבי חיפה מעולם לא היה רצף כזה ארוך של משחקים בלי ניצחון. למעשה, בעשור האחרון המועדון הגיע לשני שיאים שליליים חדשים - מדצמבר 2012 עד אוקטובר 2016 מכבי חיפה לא ניצחה את מכבי תל אביב ב-14 משחקי ליגה רצופים, מה שהיה לנקודת שפל היסטורית. אלא שמאז אוקטובר 2016 ועד היום, הירוקים הגיעו לרצף שלילי חדש של 18 משחקים בלי ניצחון על מכבי תל אביב.
9 צפייה בגלריה
באים בהמוניהם. אוהדי מכבי חיפה לפני המשחק הקודם מול מכבי ת"א
באים בהמוניהם. אוהדי מכבי חיפה לפני המשחק הקודם מול מכבי ת"א
באים בהמוניהם. אוהדי מכבי חיפה לפני המשחק הקודם מול מכבי ת"א
(נעם מורנו)
דבר כזה מעולם לא קרה בתולדות המועדון וזו הקבוצה היחידה שיש לה רצף שלילי שכזה ללא ניצחונות. הרצף השלילי הזכור ביותר לאוהדי מכבי חיפה היה שבע השנים הרעות בדרבי בשנות ה-60, רצף שנפרש על פני 12 משחקי ליגה מול הקבוצה העירונית, בשנים בהן שתי הקבוצות נפגשו רק פעמיים בעונה. הרצף הזה הסתיים בשנת 1969, במחזור האחרון בקרית אליעזר, בו הירוקים ניצחו 0:1 משער של ארל'ה גרשגורן.
“אבא שלי תמיד סיפר שבמשך שנים היה רצף שלילי במשחקי הדרבי ושאף אחד לא הצליח לעצור אותו, עד שהוא הגיע כשחקן צעיר וניצח את הפועל”, סיפר בנו, ד"ר לאל גרשגורן, שעוסק בפסיכולוגיה של הספורט. “המצב הנוכחי מול מכבי תל אביב מזכיר לי את הרצף השלילי של לוס אנג'לס לייקרס נגד בוסטון סלטיקס לפני עשרות שנים, כי גם כאשר שחקנים אחרים הגיעו למשחק הזה במדי הלייקרס, הם לא הצליחו לנצח את היריבה הזו כי במובן מסוים הם תמיד הרגישה שישבה עליהם עננה כזאת שאומרת שאי אפשר לנצח את בוסטון. זה כמו האמירה ‘משחקים 90 דקות ובסוף גרמניה מנצחת’, אתה עולה לכל משחק מכריע נגדה עם התחושה הזאת של ‘הנה זה שוב קורה’, וזה באמת קורה. השחקנים מתחלפים, אבל התופעה חוזרת על עצמה, משהו משתרש אצלך וזה מעגל כזה שלא נגמר - אבל לא, זה לא חייב לקרות שוב. בסוף מגיע הרגע שהרצף נשבר. לפעמים זה לוקח גם עשור, אבל אז מגיע העידן החדש ששובר את השרשרת”.
9 צפייה בגלריה
שחקני מכבי חיפה מאוכזבים
שחקני מכבי חיפה מאוכזבים
שחקני מכבי חיפה מאוכזבים
(נעם מורנו)
ברק בכר דווקא הביא רוח של שינוי. במשחקים האחרונים בין הקבוצות, מכבי חיפה כבשה ולא פעם אפילו עלתה ליתרון על מכבי תל אביב, אבל זה עדיין לא הספיק לה כדי לנצח. אז איך שוברים את המחסום הפסיכולוגי הזה? “כבר עכשיו מתחילים לראות שהוא נסדק, אבל לפעמים זה לוקח זמן”, טוען ד"ר גרשגורן. “יש כמה דרכים להפסיק לעשן. אפשר להפחית בסיגריות, ואפשר לקום בוקר אחד ולהחליט ‘אני לא מעשן יותר’. לא תמיד זה מצליח לך, אבל רק ככה נגמר הסיפור, כשאתה מתחיל להבין שיש בעיה ומחליט להתמודד איתה עד הסוף”.
9 צפייה בגלריה
שחקני מכבי תל אביב שוב יחגגו?
שחקני מכבי תל אביב שוב יחגגו?
שחקני מכבי תל אביב שוב יחגגו?
(רדאד ג'בארה)
לדבריו, “מבחינת ברק בכר, כל משחק הוא סיפור בפני עצמו. כשאתה רץ לאליפות במהלך העונה לא מעניין אותך מה היה הרצף לפני כמה שנים. נכון, יש תפיסה מסוימת בקרב הרוב שאומר ‘יש לך בעיה איתם’, וזה כנראה נכון, אבל בסוף אתה צריך לשלוט בעולם שלך. יש תבנית מסוימת של רצף משחקים בעייתיים? תכניס את השחקנים לתבנית שאומרת ‘רק המשחק הזה חשוב, כל מה שהיה פעם לא רלוונטי לעונה הזאת’. אם אין לך שום שליטה על הגישה שלך לסיטואציה מאיימת, היא תפחיד אותך - אבל אם אתה מכניס את עצמך לתבנית חדשה ונכנס לפרופורציות, אז זה פחות ירתיע אותך להתמודד עם המצב הזה. כל שחקן פשוט צריך להגיד לעצמו 'אני בא למשחק הזה בדיוק כמו שבאתי למשחק בשבוע שעבר שבו היינו פייבוריטים וניצחנו'. זו עוד קבוצה בדרך שצריך לנצח, השם שלה לא רלוונטי. זו לא מכבי תל אביב, זו קבוצה איקס. צריך פשוט לנצח אותה ולהמשיך הלאה”.
9 צפייה בגלריה
ברק בכר
ברק בכר
ברק בכר
(רדאד ג'בארה)
מבחינת מכבי תל אביב, רצף משחקי הליגה ללא הפסד הארוך ביותר היה נגד הפועל באר שבע, עם 21 משחקים בהם היא לא הפסידה לאדומים, מחודש מרץ 1991 ועד ספטמבר 2002. מכבי תל אביב מתקרבת שוב לשבירת השיא הזה, אך דווקא העונה נדמה כי מכבי חיפה היא קבוצה הרבה יותר חזקה.
לברק בכר יש סגל שחקנים איכותי, בראשו עומד עומר אצילי. בשנה האחרונה, מאז שהצטרף למכבי חיפה, אצילי כבש בכל המסגרות 23 שערים ובישל עוד 19. זו הייתה השנה הטובה ביותר בקריירה שלו ואין ספק כי הוא יכול להיות זה שיעשה את ההבדל, אחרי שהיה גם בצד השני בשנים האחרונות.
9 צפייה בגלריה
עומר אצילי. יעשה את ההבדל?
עומר אצילי. יעשה את ההבדל?
עומר אצילי. יעשה את ההבדל?
(עמרי שטיין)
"עד לפני שנתיים-שלוש, נעשו טעויות במכבי חיפה בליהוק השחקנים - ועכשיו, המשוואה השתנתה", אמר המאמן מרקו בלבול, ששיחק בשתי הקבוצות וכמובן אימן את הירוקים. "מכבי תל אביב שחררה שחקנים בולטים, בעוד שמכבי חיפה צירפה אליה שחקנים מעולים כמו דולב חזיזה, ג'וש כהן, צ'ירון שרי ועומר אצילי, שביחד יוצרים תמהיל מצוין. מכבי חיפה פוגעת בינגו ברכש ופערי האיכות נוטים עכשיו לטובתה. זה תלכיד שרץ ביחד כבר שתי עונות ורואים שהכל עובד אצלה באוטומציה, בעוד שאצל מכבי תל אביב זה לא ממש קורה בגלל שהרבה שחקנים התחלפו בסגל בשנה האחרונה. לכן יש למכבי חיפה הזדמנות לקטוע את הרצף השלילי הזה. יש לה את הכלים ויש לה את היכולת”.
9 צפייה בגלריה
מרקו בלבול
מרקו בלבול
מרקו בלבול
(שחר גרוס)
המשחק הזה הוא משחק חשוב מבחינת הירוקים, בלי קשר לרצף השלילי מהשנים האחרונות. 10 נקודות מפרידות בין שתי הקבוצות בטבלה, כך שמכבי חיפה יכולה להרחיק את הצהובים ממנה, לפתוח פער גדול יותר על פניהם ולהישאר רק עם הפועל באר שבע במאבק על הכתר. ההיסטוריה מלמדת כי פער של 13 נקודות בצמרת הוא כמעט בלתי ניתן למחיקה. מנגד, הפסד באצטדיון סמי עופר עלול יהיה להוביל לכך שהקבוצה של ברק בכר תחזיר את האורחים למאבק בצמרת והרצף השלילי יימשך.
ותיקי האוהדים של מכבי חיפה בוודאי זוכרים איך לפני הרצף השלילי הזה, היו להם ימים יפים מול מכבי תל אביב. משנת 2006 עד שנת 2012, מכבי תל אביב ניצחה את הירוקים רק פעם אחת ב-19 משחקים רצופים בליגת העל. ניצחון חיפאי יכול לא רק לקטוע את הרצף השלילי, הוא יכול אפילו להתחיל רצף חיובי חדש ושנים של שליטה בכדורגל הישראלי. הכל מתנקז לערב מרתק וחשוב באצטדיון סמי עופר, שנסגר חודש מראש לכבוד האירוע. אף אחד לא רוצה להחמיץ עוד פרק ביריבות הזאת.