ייחודיות, מודעות והשפעה: איך נקבעים הטרנדים?

מגמת ה-ECO היא מהבולטות ביותר, הן בשל החשיבות האמיתית שלה בנוגע לעתיד כדור הארץ והן בשל העובדה שהיא נוגעת בכל תחומי חיינו | צילום: Getty Images

הטרנדים הם עניין כמעט מדעי, ובמקרים מסוימים מדע של ממש • אנחנו אלו שיוצרים את המגמה בעצם התנהגותנו וההתייחסות שלנו לדברים, אבל על מה הם מבוססים? • והכי חשוב - מה צופנת לנו השנה הבאה? • כתבה שנייה בסדרה

טרנד הוא תולדה של תהליכים ושינויים חברתיים, פוליטיים, וגאוגרפיים שאנחנו עוברים כחברה גלובלית ומקומית, והם משפיעים על האופן שבו אנחנו צורכים, גרים, נוהגים, מתלבשים, בוחרים ובקיצור - חיים. אנחנו מושפעים מהטרנדים בכל תחומי החיים, וזה קורה גם כמובן גם בתחומי עיצוב הבית. ישנם שלושה סוגי טרנדים עיקריים: FAD, MEGA-TREND ו-SUB-TREND.

FAD הוא סוג של שיגעון קצר מועד סביב משהו שהגיע פתאום, גרם להתמכר אליו, ובאותה המהירות גם נעלם. ה-FAD מצליח במהירות משום שאנשי שיווק טובים עמדו מאחריו ודחפו אותו, והצליחו בזכות הסערה שיצרו לגרוף קופה לכיסם ולכיס הלקוח שלהם. הסתלקותו מהשוק גם היא מתרחשת באותה המהירות, בדיוק מאותה הסיבה. הטרנד הזה אינו תולדה של תהליך חברתי או שינוי אקלימי, אין לו בסיס איתן שמנמק את היווצרותו, ולכן אחרי שכבש בסערה הוא נעלם. 

• למבצעים חמים לבית ולגן היכנסו לכאן 

מכירים את שלטי העץ עם מילות נושא כמו "KITCHEN",  "LOVE", "DREAM"? הן דוגמה נהדרת לטרנד שדעך. לפני כשנתיים לא היה בית שלא שילב את המילים האלו כיצירת אמנות, והיום הן הפכו לשלטים מעלי אבק שהביקוש אליהם התרסק, כי חוץ מיופי וסחף עדרי אחרי כולם, לא היה דבר בטרנד הזה.

טרנד שנכנס במלוא העוצמה ודעך באותה המהירות. שלטים עם מילות קונספט, צילום: גטי אימג'ס

MEGA-TREND הן מגמות-העל שמלוות את העולם במשך שנים רבות, ולפעמים גם עשורים. הן מהוות מטריה או כותרת ראשית להרבה מאוד מגמות-משנה שמתפתחות תחתיהן. מגמות-המשנה הן למעשה הסוג שלישי של המגמות, שמיד נרחיב אודותיו.

מגמת האקו היא ממגמות-העל הבולטות ביותר, הן בשל החשיבות האמיתית שלה בנוגע לעתיד כדור הארץ והן בשל העובדה שהיא נוגעת בכל תחומי חיינו. בשני העשורים האחרונים היא תפסה תאוצה באופן משמעותי, והיא תמשיך להעמיק נוכחות בעשורים הבאים.

מגמת ה-ECO היא מהבולטות ביותר, הן בשל החשיבות האמיתית שלה בנוגע לעתיד כדור הארץ והן בשל העובדה שהיא נוגעת בכל תחומי חיינו, צילום: Getty Images

SUB-TRENDS הן מגמות-המשנה, תולדה של מגמות-העל, או ליתר דיוק - מגמות-המשנה מתרגמות את הרעיון של מגמות-העל הלכה למעשה. אם התחלנו עם ה-ECO כדוגמה למגמת-על, נמשיך עם הדוגמה גם למגמות-המשנה: העיצוב הפך לירוק יותר. אין כמעט חברה שלא מתייחסת לסביבה ירוקה כחלק מתהליך הייצור. חברות הקרמיקה מתגאות באריחים שמיוצרים מפחת של אריחים אחרים, מותגי ריהוט מציבים בלב חלונות הראווה שלהם מערכות ישיבה ופריטים נוספים שיוצרו מבקבוקי פלסטיק ממוחזרים, מעצבי טקסטיל מייצרים עורות טבעוניים מבוססים על פסולת של עלי תירס ואננס, ועוד ועוד.

מגמת ה-ECO תמשיך להעמיק נוכחות בעשורים הבאים. שטיח עשוי מבקבוקי פלסטיק ממוחזרים, טולמנ'ס דוט, צילום: יח"צ
מגמת ה-ECO כוללת גם את המותגים הבינלאומיים - צנצנת מזכוכית ממוחזרת, ZARA HOME, צילום: יח"צ חו"ל

חקלאות אורבנית באה לפתור את קניית היתר של ירקות וצמחי תבלין, שדורשים גם הם שינוע, אריזת פלסטיק ומקום פיזי על המדף בסופר. מעבר לכך, הם ארוזים בכמויות גדולות בהרבה מה שאנחנו צורכים. מכירים את זה שרצינו לעשות חביתת ירק, השתמשנו רק בגבעול פטרוזיליה ושני עלי בזיליקום והשאר נרקב במקרר? החקלאות האורבנית פותרת את את זה, כשמראה שניתן לגדל שיח עגבניות שרי וגינת תבלין עשירה גם בדירת 50 מ"ר בלב הכרך. איך זה קשור לעיצוב? טוב שתהיתם! מעצבי מוצר שהפנימו את העובדה שיותר ויותר מאיתנו מגדלים פטרוזיליה על אדן החלון, פיתחו ועיצבו עציצים ובתי גידול נוספים שמעניקים פתרונות השקיה חסכוניים.

אדנית ייעודית עם מנגנון השקיה חכם לגידול צמחי תבלין, clickandGrow, ביתילי, צילום: יח"צ
מבנה האדנית מקרוב, clickandGrow, ביתילי, צילום: יח"צ

הכנסת הירוק הביתה אפשרית לא רק באמצעות חקלאות אורבנית, אלא גם באמצעות גינון ורטיקאלי. קירות ירוקים מקשטים את חללי המגורים והמשרדים, ומהווים בכך פילטר טבעי כשיוצרים מרקם אקלים נקי ובריא יותר. עליית הגינה על הקיר מאפשרת גם חיסכון בקרקע, משאב שנמצא במחסור תמידי, והפנייתה לייעודים אחרים, כמו פארקים ושטחים ציבוריים גדולים יותר במגדלי מגורים. הקירות הירוקים ידועים בתרומתם לסביבה ירוקה יותר ולהפחתת החור באוזון, אך הם הפכו להיות חלק בלתי נפרד מעיצוב החלל.

הכנסת הירוק הביתה באמצעות גינון ורטיקאלי, עיצוב: שלומית גליקס, בוגרת סטודיו ברברה ברזין, צילום: איתי בנית
חלק בלתי נפרד מעיצוב החלל - הקירות הירוקים, עיצוב: שלומית גליקס, בוגרת סטודיו ברברה ברזין, צילום: איתי בנית

רכישת תוצרת מקומית היא מגמת משנה שהולכת ומתפתחת גם היא, ככל שמתפתחת המודעות שלנו לסביבה ירוקה. באופן הזה אנחנו מצמצמים שינוע שגורם לזיהום אוויר, וקונים קצת פחות בשל תג המחיר הגבוה, שמוצמד לרוב ליצירה שאינה המונית, מה שכפועל יוצא גורם להפחתה בשימוש בחומרי גלם. רכישה של תוצרת מקומית מאפשרת להמחיש עניין חשוב נוסף בעולם הטרנדים, והוא שליחת שורשים ממגמה אחת לאחרת. קצת כמו קורי עכביש, גם המגמות שזורות זו בזו.

עליית המודעות שלנו לתוצרת ויצירה מקומית, שהפכה למגמה של ממש שרק הולכת ומכה שורשים, קשורה גם לשימוש בחומרים ובפתרונות ברי קיימא, מגמת-משנה שהזכרנו בראשית הדוגמאות של המגמה הירוקה, והיא קשורה גם למגמה נוספת של פיתוח האינדווידואל והפרסונליזציה. פריטים מעוצבים בידי מעצבים מקומיים אינם מתועשים, לא מיוצרים בקו ייצור המוני ולרוב יהיו "וואן אוף א קיינד" או סדרות מוגבלות. פריט שמעוצב בידי מעצב מקומי יהיה בעל מטען גדול ומעניין יותר - הוא יציג את האמונות של היוצר עצמו, את הסיפור שלו, את החוויה שלו בדרך לעיצוב הספציפי, ובמקרים רבים אף תזדמן אפשרות להכיר את המעצב באופן אישי. פריט כזה הופך להיות בעל משמעות סנטימנטלית, עצם הבחירה מבדלת את הבוחר בו מהשאר, וכשנעשה סדר לקראת מעבר הדירה הבא לא נוותר עליו. לעומת זאת, על פריטים שקנינו בקילו דרך כל מיני אתרי סחר המוניים, נוותר ביתר קלות.

פריטים מעוצבים בידי מעצבים מקומיים יהיו לרוב וואן אוף א קיינד או סדרות מוגבלות. כדי קרמיקה בעיצוב גור ענבר, צילום: יח"צ
פריט שמעוצב בידי מעצב מקומי יהיה בעל מטען גדול ומעניין יותר. סדרת צלחות קרמיקה מעוטרות בעיצוב גור ענבר, צילום: דן פרץ ונורית קריב

פרט מעניין שכדאי לשים אליו לב, הוא שלכל טרנד כמעט קיים טרנד נגד, ולכן יכול להיות שתמצאו את עצמכם מזהים טרנד אחד אבל רואים באותו הזמן משהו שמייצג בדיוק את ההפך. עולם הטרנדים נע בין שתי נקודות הקיצון האלו.

קחו לדוגמה את השימוש בחומרים בעיצוב הבית: בנקודת קיצון אחת ממוקמים חומרים טבעיים כמו אבן, טרה קוטה ועץ, חומרים שניכרים עליהם סימני הזמן, וזה חלק מהקסם הגדול שלהם. בנקודת הקיצון הנגדית ממוקמים חומרים שפותחו בטכנולוגיה מתקדמת - בשילוב מדפסות תלת ממד וטכנולוגיות נוספות, שיוצרות חיקויים של החומר האמיתי באופן שמאוד מקשה על הזיהוי: מראה שיש אותנטי מאוד עם תכונות של חומר עמיד מאוד, שלא דורש להיזהר מפני שריטות או הכתמה.

גם הפרסונליזציה היא נקודת קיצון שמולה עומדת נקודת קיצון שמשמרת ומטפחת את העדריות.

הדיון שמתפתח סביב נקודות הקיצון הוא לרוב מעניין מאוד, ומשלב היבטים פילוספיים. ייצור חומרים בטכנולוגיה מתקדמת נתפס באופן מסוים כמנוכר, במיוחד בקרב מי שמחובר דווקא לחומרים הטבעיים. אבל אם תחשבו על זה רגע, אותו אחד שמחובר לחומר הטבעי בעצם פוגע בסביבה, כי בשביל הפרקט שלו נדרש לכרות עץ, ובשביל משטח השיש במטבח נדרש לחצוב במחצב של הטבע ולפגוע בו. כלומר, מי שמייצר בטכנולוגיה מתקדמת, דווקא הוא זה שמתחשב בסביבה. הדוגמה הזאת היא אחת מיני רבות, שמדגישה עד כמה מרתק התחום ועד כמה החיבור אליו הוא אין סופי.

איך חוזים טרנדים?

הטרנדים הם עניין כמעט מדעי, ובמקרים מסוימים מדע של ממש, אך בשילוב לא מבוטל של אינטואיציה. יש אנשים, יכול להיות שאפילו מדובר בכם, שהם טרנדסטרים, אנשים בעלי חוש ריח מפותח מאוד בכל הקשור להתקרבות של טרנד מסוים אל היקום. הם מסתמכים על אינטואיציה מפותחת ויודעים לחזות את ההולך לבוא. מכירים את הסצנה במלך האריות שהקוף רפיקי מעיף נוצות באוויר ומסניף את ריח האדמה שלקח בידו? הטרנדסטרים הם קצת כאלו.

לצד האינטואיציה, הטרנדים מתבססים בעצם על עבודת ליקוט ואנליזה. ליקוט של פרטים, שכשמחברים ביניהם נוצר שלם מסוים, שמעיד על היווצרותה של מגמה. הנתונים מתבססים על מה שקורה בעולם. אנחנו, בני האדם, יוצרים את הטרנדים של עצמנו. זה לא שיש מישהו שיושב ואומר לעצמו, "טוב, בואו נראה איך הם יתמודדו עם הטרנד הזה". אנחנו אלו שיוצרים את הטרנד בעצם ההתנהגות שלנו, ההתייחסות שלנו לדברים. הטרנדים מושפעים גם ממקורות חיצוניים, כמו למשל אסונות טבע, למרות שיש מי שיגיד שחלק גדול מאסונות הטבע נגרמים בשל הגורם אנושי, אז כנראה שגם שם אנחנו משפיעים.

האנליזה וחיבור הנקודות אחת אל השנייה היא עבודת החיזוי, ורמת האיכות שלה היא שמבדילה בין סוכנות טרנדים אחת לשנייה ובין טרנדולוגים. בעולם פועלות סוכנויות טרנדים רבות. יש סוכנויות קטנות ומקומיות, לצד סוכנויות חובקות עולם עם סניפים במדינות רבות, כמו למשל WGSN, סוכנות שמתמחה בתחומי האופנה, העיצוב והלייף סטייל. יש טרנדולוגים שמתמחים ביצירת החיבורים בין הנקודות. המוכרים שבהם הם לי אדלקורט, בעלת סוכנות הטרנדים Trend Union, נלי רודי, בעלת סוכנות טרנדים שנושאת את שמה, ונוספים.

רכב חשמלי, כחלק מטרנד האקו,

באילו ענפים יש טרנדים?

משוק ההון, האופנה ועד חללי הבית הפרטי - אין תחום שאין טרנדים שמגדירים אותו, ובכל תחום כמעט יבואו לידי ביטוי שלושת סוגי הטרנדים. מגמות-העל יבואו לרוב לידי ביטוי בכל הענפים: המגמה הירוקה שמאפיינת את עיצוב הבית באה לידי ביטוי גם בתחום האופנה, כשחברות כמו M&H משיקות בכל עונה קולקציות מבוססות חומרים ממוחזרים. בתחום הרכב עם רכבים חשמליים, או כאלו שמאובזרים במנגנון הדממה המאפשר להפחית את זיהום האוויר כשעומדים ברמזור, ולחסוך בדלק. הטרנד חוצה מגמות ומשפיע על סביבת החיים שלנו מזוויות רבות ומגוונות.

לכתבה הראשונה בסדרה: כך תעצבו את הבית ב-2022

לכתבה השלישית בסדרה: תחזית הצבעים לשנת 2022

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר