לפני כחודש (26.11) החליטו בממשלה להכניס לרשימת המדינות האדומות כ-50 מדינות מאפריקה בעקבות נגיף האומיקרון שהתגלה ביבשת השחורה. מאז, ולמשך כחודש, הוספו לרשימה עוד ועוד מדינות שלא ניתן היה לטוס אליהן והשמיים כמעט נסגרו לחלוטין.

כעת, נראה שגם במשרד הבריאות ובממשלה הבינו שלא ניתן למנוע את התפרצות הנגיף באטץ על ידי סגירת עוד מדינות ופתחו אתמול (29.12) מחדש כ-50 מתוכן והשאירו 15 מדינות אדומות בלבד.

כך, מדינות כמו איטליה, גרמניה, איי סיישל ועוד נפתחו מחדש לקהל הישראלי, בעוד שמדינות כמו ארה"ב, צרפת, ספרד, טורקיה ואיחוד האמירויות נשארו אדומות.

נכון לעכשיו הנחיות אלה תקפות עד ה-5.1 כשיום לפני צפוי דיון בבג"צ בעקבות תביעה של נציגי ענף התיירות שקוראים לפתוח את השמיים לגמרי. לטענתם, בכל העולם, על אף התחלואה העולה, ממשיכים לקבל תיירים ולאפשר טיסות, תוך פיקוח הדוק על הנכנסים.

בתוך כך, פרופ' גרוטו ציין בכתב התביעה כי "ההכרזה על מדינות אדומות בלתי סבירה בעליל", והוסיף: "מגבלות תנועה אינן יעילות לבלימת התפשטות של נגיף הקורונה והווריאנטים השונים שלו." המדינה מצידה השיבה לעתירה בכך שטענה שצעדים בהם נקטה הינם הכרחיים."

"אמנם ההבנה שלא ניתן למנוע את התפשטות האומיקרון על ידי סגירת השמיים מגיעה באיחור ולאחר שנגרמו נזקים אדירים ,אך זהו צעד מסוים בכיוון הנכון", אומר ניר מזור, סמנכ״ל קשרי תעופה. "יחד עם זאת, כל עוד קיימים 3 ימי בידוד הדבר מקשה על קיום של פעילות תיירות ותעופה המבוססת בעיקרה על חופשות קצרות מועד של 3-5 ימים. בהתאם לכך, הביקושים כרגע עדיין נמוכים מאד גם ליעדים שלכאורה שונו מאדום לכתום וידועים כיעדים פופולריים ביותר כמו איטליה וגרמניה. שינוי שיאפשר למחוסנים פטור מלא מבידוד יזניק חזרה את הביקושים לשיא שראינו רגע לפני ההגבלות האחרונות כמובן שגם למדינות שייפתחו יש משקל שכן כרגע דובאי, טורכיה וארה"ב שהיו בראש טבלת הנוסעים מוגדרות כאדומות."

על פי ניסיון העבר, סביר שבממשלה יחליטו לבטל את רשימת המדינות האדומות אפילו עוד לפני הדיון בבג"צ.

האם נתב"ג הוא פירצה?

על פי משרד הבריאות, לכל אורך חודש דצמבר, בו התחיל להתפשט האומיקרון מסביב לעולם, נכנסו לישראל כ-4,700 מאומתים ממדינות שונות בעולם. כעת, כשהאומיקרון כבר התפשט גם בארץ, המספרים של החולים שחוזרים מחו"ל צפויים לזנק בצורה משמעותית אם יחליטו לפתוח את השמיים.

יחד עם זאת, יש הטוענים שהיות והאומיקרון כבר נמצא כאן, אין לכך משמעות והפיקוח צריך להיעשות על מי שכבר חולה ולא על מי שרוצה להיכנס למדינה.

ברשימת המדינות מהן נכנסו הכי הרבה מאומתים מתחילת דצמבר ניתן למצוא את:

ארה"ב – כ-1,100 מאומתים. 2.55 אחוז

צרפת – 462 מאומתים. 2.01 אחוז

טורקיה – 400 מאומתים. 1.14 אחוז.

בריטניה - 350 מאומתים. 2.13 אחוז

הונגריה – 213 מאומתים. 1.41 אחוז

איטליה - 172 מאומתים. 0.63 אחוז

ספרד – 150 מאומתים. 1.38 אחוז

שוויץ – 142 מאומתים. 3.49 אחוז

אוקראינה - 80 מאומתים. 0.62 אחוז

יוון - 65 מאומתים. 0.67 אחוז