"תחושת כאוס": שי ניצן החל בעבודתו בספרייה הלאומית

הרקטור החדש ערך פגישה עם העובדים, שבה התייחס בביטול לביקורת על מינויו • גורם בספרייה: "הוא שוחח על תיקי נתניהו, מוזר שהוא מפטפט על כך בפומבי" • אחד העובדים: "הוא מתחיל מאפס"

שי ניצן // צילום: אורן בן חקון

פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן החל את עבודתו כרקטור הספרייה הלאומית, וכבר קיים פגישה עם בכירי הספרייה, שבה הביע זלזול בביקורת על מינויו ואף התייחס בהרחבה לתיקי נתניהו.

ניצן נפגש עם המנהלים הבכירים של הספרייה הלאומית, לצד יו"ר הדירקטוריון של הספרייה, דוד בלומברג. בשיחה, שחלק מתוכנה נחשף כאן לראשונה, אמר ניצן לנוכחים כי תפקיד הרקטור, שהוא תפקיד חדש שמחליף למעשה את תקן המנהל האקדמי, הוא "חשוב ביותר", וכי מינויו לתפקיד הוא "יציאה של הספרייה לדרך חדשה".

יצוין כי דבר מינויו של ניצן לתפקיד, והמחלוקת שהמינוי עורר בקרב גורמים רבים בספרייה על כך שהוא נטול כל רקע מקצועי של ניהול ספרייה או עיסוק בתחום שמכשיר אותו לתפקיד - פורסמו לפני כחודש לראשונה ב"ישראל היום".

הספרייה הלאומית, צילום: אורן בן חקון

"מצפים לו מאבקים"

ל"ישראל היום" נודע כי במהלך המפגש התייחס ניצן בביטול לביקורת שהושמעה על מינויו לתפקיד, למרות היעדר הרקע המקצועי המתאים לכך, ואף לביקורת שהתייחסה לאופן איתור מועמדים לתפקיד. ניצן אמר לנוכחים כי הביקורת נשמעה רק "בכלי תקשורת לא חשובים דוגמת 'בשבע' ואתר 'מידה'", וכי "זה לא אפקטיבי כמו בערוץ 12 או 13". למותר לציין כי הפרסום ב"ישראל היום", וכן המשך הגילויים לפרשה שהביאה אילה חסון בערוץ 13, לא הוזכרו על ידיו.

נוסף על כך, לדברי גורם בספרייה, "חלק ניכר מהשיחה עם העובדים הקדיש ניצן לענייני משפט נתניהו". אותו גורם מספר כי "רבים מאיתנו חשנו כי כפרקליט מדינה לשעבר שיש לו אחריות ציבורית, ובעוד המשפט מתנהל, ניצן לא אמור לפטפט בפומבי על תיקים שעסק בהם".

"נראה כי ניצן מהיר תפיסה - אבל יש לו עוד המון מה ללמוד", אומר גורם אחר בספרייה, "הוא ממש מתחיל מאפס. אין לו מושג קלוש בעבודת הספרייה והוא ממש כאילו נפל מהירח. התחושה היא שאנחנו הולכים בעיניים פקוחות אל כאוס בארגון. מצפים לניצן מאבקים עם כולם כאן, שעומדים מהצד בחשש מהבאות. לפי המבנה שמדברים עליו, רוב האגפים בספרייה לא יהיו כפופים אל ניצן, כולל כספים ומחשוב, אבל יש כבר אגף אחד שאמור לעבור לסמכותו של ניצן, והאגף הזה ביקש דיון נוסף בעניין".

עובד זוטר בספרייה, שמועסק בה שנים רבות, אומר כי כמו רוב עמיתיו, אין לו מושג מה סמכויותו של ניצן במוסד: "הערפל בעניין מכוון, אף אחד לא מסביר כלום לעובדים".

מהספרייה הלאומית נמסר בתגובה: "הטענות והתלונות שהועברו לידינו מהעיתון אינן נכונות ואנחנו מציעים לקחת בערבון מוגבל שמועות ורכילויות אנונימיות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר