בשורה לאלפי הסטודנטים הישראלים שלומדים באוניברסיטאות בחו"ל. ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה היום (ד') לקריאה ראשונה הצעת חוק חדשה לפיה ייגבו דמי ביטוח לאומי מופחתים מסטודנטים הלומדים בחו"ל. העלות של המהלך למשרד האוצר תסתכם בשנת 2022 ב-12 מיליון שקל.
ועדת העבודה והרווחה, בראשות ח"כ אפרת רייטן-מרום אישרה בכך היום לראשונה הצעת חוק פרטית בתמיכת הממשלה, שתשווה את מעמדם ודמי הביטוח המופחתים לסטודנטים ישראלים הלומדים בחו"ל - לאלו הלומדים בארץ. יו"ר הוועדה, ח"כ רייטן-מרום (העבודה) קראה לביטוח הלאומי לבדוק ולחתום על אמנות בינלאומיות להעברת זכויות בין מדינות למי שמשלם דמי ביטוח במדינתו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
סטודנטים לרפואה
סטודנטים לרפואה
סטודנטים לרפואה
(צילום: shutterstock)

המדובר בהצעות חוק הפרטיות - שאוחדו - של חברי הכנסת אוסמה סעדי, אעידה תומא סולימאן ואחמד טיבי (הרשימה המשותפת) יאסין אימאן חטיב, מנסור עבאס, מאזן גנאים ווליד טאהא (רע"מ) יבגני סובה ואלכס קושניר (ישראל ביתנו). בתקנות ייקבע המדד למוסדות אקדמאיים בחו"ל - שהלומד בהם יזכה לדמי ביטוח מופחתים.
ח"כ אוסמה סעדי סיפר כי ההצעה כבר נידונה בכנסות בעבר, ובה הוצע ביטול דמי הביטוח הלאומי לסטודנטים שיצאו ללימודים לחו"ל, כיוון שהם אינם נהנים מדמי הביטוח ומביטוח הבריאות בארץ. סוכם עם האוצר כי זו תוגדר כהוראת-שעה, לשנתיים בלבד, וסוכם על הקצאת הסכום שיופחת מדמי ביטוח אלו, כ-12 מיליון שקל בסך הכל. ההפחתה צריכה להיות על ידי השוואת דמי הביטוח לתלמיד-חו"ל - לסטודנט בארץ.
ח"כ אימאן חטיב טענה כי כיום מדובר ב-20 אלף סטודנטים הלומדים בחו"ל, מהם אלפי סטודנטים ערבים. לדבריה, רוב הרופאים בפריפריה - הם אלו שלמדו בחו"ל. ח"כ מופיד מרעי (כחול לבן) קרא לסייע לסטודנטים - כיוון שהם מסייעים לכלכלה הישראלית, עם חזרתם לארץ. ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) ציין את כפל התשלומים הנדרש מהסטודנט: ביטוח לאומי בארץ, וביטוח בריאות בחו"ל. הוא קרא להשוואת תנאיהם של תלמידי ישיבות בארץ - לסטודנטים בארץ. ח"כ אחמד טיבי סיפר על המו"מ עם האוצר והביטוח הלאומי על פרטי החוק,
יוסף פולסקי, נציג הלשכה המשפטית בביטוח הלאומי, הדגיש כי הממשיך להיות תושב ישראל, נהנה מכל הקצבאות, ונהנה מוותק-ביטוחי ומי שהפסיק את מרכז-חייו בארץ – ממילא פטור מדמי ביטוח לאומי.