הקרטון נפל מהפח? ייתכן שתקבלו דו"ח מעיריית תל אביב-יפו

אם השלכתם אשפה עם פרטיכם האישיים והיא בטעות נפלה מהצפרדע או שמישהו הוציא אותה וזרק הצידה - ייתכן שתקבלו קנס מהעירייה • זה מה שקרה למאיר, שהופתע לקבל דו"ח בגין קרטון שלטענתו הכניס לקרטונייה • העירייה בתגובה: "הקנס ניתן כדין"

קרטון בפח, אילוסטרציה, צילום: גטי אימג'ס

הידעתם? אם תזרקו אריזת חבילה עם שמכם עליה בפח והיא תמצא את דרכה החוצה - ייתכן שתקבלו בגלל זה קנס. גם אם היא נפלה בטעות מהפח, או נזרקה כשמישהו דחף את הקרטון שלו אל הקרטונייה, ואפילו אם פח המיחזור עמוס ושמתם את הקרטון לידו - יש סיכוי שתקבלו דו"ח מעיריית תל אביב.

• למבצעים חמים לבית ולגן היכנסו לכאן 

מאיר, תושב העיר, קיבל בחול המועד סוכות בדואר רשום דו"ח של עיריית ת"א על סך 320 שקלים, בטענה של "אשפה בתפזורת" שפקח רשם לחובתו ב־12 באוגוסט 2021. כשהוא התקשר לברר במה מדובר, המוקדנית שלחה לו תמונה של קופסת קרטון קטנה וריקה ליד הקרטונייה, שהוא סיפר כי הוא זוכר בוודאות שהניח בתוכה, כפי שהוא עושה תמיד. "אנחנו משפחה נורמטיבית ונוהגים למחזר את כל האשפה שלנו", סיפר מאיר כשדיברנו איתו. "כל חטאי במקרה הזה היה שהשארתי את המדבקה עם הפרטים המזהים שלי, והעירייה בחרה להשתמש בה כממצא מפליל. אני לא אשם אם הקרטון נפל לאחר שהנחתי אותו שם, או שמישהו בחר להוציא ולא להחזיר אותו. העירייה משאירה במקרה הזה פתח להפללות שווא, שכן בתיאוריה מישהו יכול לפזר אשפה בכל העיר, ולכתוב שם של מישהו שהוא לא מחבב כדי שיקבל דו"חות ויצטרך לרדוף אחרי העירייה כדי לבטל אותם. גיליתי שזה נפוץ מאוד בעיר, לאחר שבעקבות התלונה שלי סיפרו לי תושבים רבים שקיבלו דו"חות דומים.

"בשיחה עם העירייה ביקשתי לערער על הדו"ח, שהיה אמור להיות משולם עד ל־19 בדצמבר. כל שבועיים התקשרתי לעירייה ושאלתי אם התובע השיב לערעור, ונעניתי באותה תשובה: 'התובע עמוס מאוד ומקווים שהוא יענה בקרוב'. כשמועד התשלום התקרב, נאמר לי שאפשר 'לשלם תחת מחאה', ואם התובע יחליט שאני צודק, אז בדיעבד העירייה תחזיר לי את הכסף".

מאיר נאלץ לשלם את הדו"ח כדי לא לקבל כפל קנס וריביות פיגור, אף שכאמור, לטענתו העירייה עצמה היא שלא נתנה תשובה במועדים הקבועים בחוק ובנהליה. מאיר מספר כי אופציה נוספת שהוצעה לו היא לבקש להישפט במידה שאינו רוצה לשלם כרגע, מה שאומר מבחינתו טרטור נוסף ועוד המתנה, ושם כנראה יצטרך להוכיח שהוא זרק את הקרטון לפח, מה שכמובן אין ביכולתו לעשות.

"מה שיוצא מכך הוא שהעירייה מעודדת אנשים לא למחזר כשהם קונסים אנשים סתם, בעוד היא נבחרה לרשות הכי ממחזרת", קובל מאיר. "בפעם הבאה אני אצטרך להכניס את האריזה לזבל, אף שאני נוהג למחזר בקביעות. אני לא חושב שכתושב אני צריך לעסוק בלהוציא כל פרט מזהה מהאשפה שלי. זה כאילו שאומרים לי 'תהיה עבריין'. כמו כן, הם שולחים אותי לרדוף אחרי תשובה של הערעור, ולא להפך. בסופו של דבר, זו הפעלת שיקול דעת של הפקח".

"דו"חות מסוג זה הם שערורייתיים, אך אפשריים על פי חוק", מסביר עו"ד אייל בסרגליק ומוסיף: "חשוב לזכור כי לכל תושב שמורה הזכות להגיש ערעור על דו"ח מעין זה. פעמים רבות, פקידי העירייה ישתכנעו ויבטלו את הדו"ח".

תגובת עיריית תל אביב־יפו: "לצערנו, יש מיעוט תושבים שמתייחסים למרחב הציבורי כפח זבל. כדי להילחם בתופעה המכוערת, נאלצים פקחי העירייה לחפש ראיות ברורות בשטח הקושרות את האשפה לבעליה. משנמצא כי יש די ראיות, נערך דו"ח ונשלח בהתאם לחוק בדואר רשום.

"בקשתו של מר מאיר נבחנה, ונמצא כי הקנס ניתן כדין ואין בבקשתו עילה המצדיקה את ביטולו. מהראיות שנאספו על ידי הפקח שערך את הדו"ח נמצא מושלך בשטח הציבורי קרטון הנושא את שמו ופרטיו של הפונה, ודי בכך לבסס אשמה ולייחס לו את ביצוע העבירה. מר מאיר רשאי להגיש בקשה להישפט על המקרה במסגרת המועדים הקבועים בחוק, ואם הקנס שולם - יוחזר לו כספו טרם פתיחת ההליך המשפטי".

מה עליכם לעשות כדי לא לקבל דו"ח בגין השלכת אשפה שאינה באשמתכם? הקפידו להסיר את פרטיכם מהקרטון, ושימו לב שאין בתוכו מסמכים הנושאים את שמכם וכתובתכם. במקרה שבו קיבלתם דו"ח, ייתכן שאם תעדיפו להישפט תוכלו לשכנע את הפקידים לבטל לכם אותו.

נתקלתם בעוולה צרכנית? שלחו לכם מוצר פגום והתנערו מכם?

פנו להיאלי במייל: Hili.yakobi@gmail.com

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר