הממשלה תבטל מימון של עשרות מיליונים לאוניברסיטת אריאל

בישיבה המיוחדת, שתיערך בקיבוץ מבוא חמה, יאשרו השרים תוכנית להכפלת האוכלוסייה ברמת הגולן ולפיתוח האזור – ובמקביל יהפכו החלטה לתמיכה באוניברסיטה שבשומרון • המשתתפים יעסקו גם בסיוע לענף התיירות לאור התפשטות האומיקרון בישראל • אמש הנחה רה"מ בנט להדק את ההגנה על האוכלוסייה המבוגרת ולהיערך לגל שישי של הקורונה בארץ

אוניברסיטת אריאל, צילום: יהונתן שאול

על רקע התפשטות האומיקרון בישראל, השרים יידרשו לבצע בדיקת קורונה מהירה לפני כניסתם לישיבת הממשלה המיוחדת שתיערך היום (ראשון) בקיבוץ מבוא חמה שברמת הגולן. במהלך הדיון צפויים השרים לאשר את התוכנית הממשלתית להכפלת האוכלוסייה בקצרין וברמת הגולן בכלל, שעליה דווח בסוף השבוע האחרון ב"ישראל היום".

במוקד התוכנית המדוברת, שמובילים ראש הממשלה נפתלי בנט ושר המשפטים גדעון סער - הקצאה של יותר מ-500 מיליון שקלים לתכנון ולדיור ברמת הגולן ובקצרין בפרט, שדרוג התשתיות באזור, הקמת שני יישובים חדשים ("אסיף" ו"מטר"), פיתוח אלפי מקומות תעסוקה, וכן הפיכת רמת הגולן לבירת טכנולוגיות האנרגיות המתחדשות של ישראל.

רה"מ בנט, צילום: יוסי זליגר

גורמים בממשלה: "זו החלטה טכנית, התקציב יועבר דרך המל"ג"

לצד זאת, אחד הנושאים בסדר היום של ישיבת הממשלה הוא תיקון של החלטת ממשלה בעקבות הסכם קואליציוני שנחתם בין תקווה חדשה ליש עתיד. השרים יידרשו לאשר שינוי של החלטה שייעדה תקציב מיוחד לתמיכה באוניברסיטת אריאל ולהמיר אותו לתמיכה כללית במוסדות להשכלה גבוהה.

"ב-24 באוקטובר 2021 קיבלה הממשלה החלטה המתקנת, בין היתר, את הנספח להחלטה, כאשר במסגרת זו עודכנו העניינים והסכומים הנובעים מהסכמים קואליציוניים שהתקבלו מיום קבלת ההחלטה ועד למועד תיקונה, ונקבע כי יוקצה סכום בגובה 70 מיליון שקלים בשנים 2022-2021 עבור אוניברסיטת אריאל", מצוין בסדר היום של הישיבה. "לאור החלטת הממשלה 666 בדבר הקמת הות"ת (הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה, א"כ) לעניין ייעוד כספים על בסיס הסכמים פוליטיים תקציביים לגופים מסוימים, ולאחר תהליך מקצועי שבוצע על ידי משרד החינוך לבחינת התאמת השימושים המיועדים של התקציבים האמורים למבנה התקציב, מוצע לתקן את הנספח להחלטה כך שפירוט הייעוד יקבע 'תמיכה במוסדות להשכלה גבוהה' והתקציב יוקצה בהתאם להחלטות ות"ת וכלליה".

על פי ההצעה לתיקון ההחלטה, התקצוב המדובר יוקצה באופן כללי לות"ת ולא יהיה בלעדי לאוניברסיטת אריאל, והנימוק הוא משפטי. "לא ניתן ליישם את ההחלטה לאור החלטת הממשלה להסמיך את הות"ת באופן בלעדי לתקצב את מערכת ההשכלה הגבוהה", צוין בחוות דעת שצורפה לסדר היום של ישיבת הממשלה. "לפיכך מוצע להקצות את התקציב האמור כתמיכה במוסדות להשכלה גבוהה. התקציב יוקצה עבור תוספת מכסות סטודנטים, בהתאם להחלטות ות"ת".

היועצת המשפטית של משרד החינוך, אילת מלקמן, הבהירה במסמך כי "אין ליעד מחדש את הכספים לפי בקשת הגורם הפוליטי שעימו נכרת ההסכם הפוליטי, שלא ניתן ליישם".

מתוך ההצעה שבה ידונו השרים בישיבתם היום,

גורמים בממשלה אמרו בשיחה עם "ישראל היום" כי "מדובר בהחלטה טכנית, וכי בפועל תקציב התמיכה לאוניברסיטת אריאל יועבר דרך המועצה לתקצוב עליונה של המועצה להשכלה גבוהה". אותם גורמים הם הדגישו שהדבר "ייעשה בהסכמת רוב מרכיבי הממשלה".

מתקווה חדשה נמסר: "פייק ניוז. תקווה חדשה הביאה לאישור תקצוב של 50 מיליון שקלים בשנה עבור אוניברסיטת אריאל לאחר שנים של הזנחת העניין מצד ממשלות קודמות. התוספת התקציבית שאושרה היא הצלחה והיא באה רק בעקבות דרישתנו.

"לעניין החלטת הממשלה: החוק לא מאפשר תקצוב ישיר למוסד אקדמי ספציפי, ועל כן הוחלט על תקצוב רוחבי של 70 מיליון שקלים, ש-50 מיליון מהם יוקצו לטובת אוניברסיטת אריאל, והשאר למוסדות אקדמיים נוספים".

בנט: להיערך לגל שישי

בהמשך הישיבה ידונו שרי הממשלה בסיוע לענף התיירות שפעילותו הסדירה נפגעה בעקבות משבר הקורונה וההגבלות השונות שהוטלו לצורך בלימת המגיפה.

צוות המומחים המייעץ למשרד הבריאות: "מקדם ההדבקה של האומיקרון עצום" // צילום: משה בן שמחון

לאור התפשטות הזן החדש בישראל ובעקבות התפרצות קורונה בבית אבות באור יהודה, אמש קיים ראש הממשלה נפתלי בנט התייעצות טלפונית בהשתתפות שר הבריאות ניצן הורוביץ וגורמי מקצוע. בסוף הדיון הורה ראש הממשלה על ביצוע בדיקות מהירות בכניסה לבתי האבות והדיור המוגן – גם למחוסנים. נוסף על כך, בנט הנחה "להיערך כבר למקרה של גל שישי, למקרה שיתרחש" ולקדם רכש של עוד 50 מיליון ערכות אנטיגן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר