1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט לתעבורה בנצרת החליט לאחרונה על קיצור משמעותי של פסילה מנהלית שהוטלה על עובד משרד הבריאות שנתפס על ידי שוטר תנועה בחשד לנהיגה תחת השפעת סמים. השופטת מנאל חליחל-דיאב צמצמה את את הפסילה מ-30 יום ל-15 בין השאר בשל חולשת הראיות שהציגה המשטרה.
בספטמבר 2021 פסל קצין משטרה את רישיונו של הנהג ל-30 יום לאחר ששוטר שעצר אותו בשעת לילה בגלל אורות רכב לא תקינים, דיווח על חשד לשימוש בסמים. לפי דוח הפעולה של השוטר, הוא הריח ריח חזק של קנאביס ובחיפוש שערך מצא ניירות גלגול, מספריים קטנים ושאריות עלים ירוקים גרוסים. הוא ציין כי הנהג הסכים למסור בדיקת שתן שהראתה אינדיקציה חיובית של סם.
אלא שהממצאים הנטענים לא הוצגו לסניגור של הנהג, עו"ד קובי טל, והוא הגיש בקשה לביטול הפסילה המנהלית בטענה שהראיות בתיק חלשות מאוד. הוא הדגיש כי ברכב לא נתפס סם וכי בחומר הראיות אין כל חוות דעת מקצועית שמאשרת קיומם של שרידי סם בגופו של הנאשם, והכל מתבסס על דברי שוטרים שלא צילמו את הראיות ולא הציגו אותן.
הוא הוסיף כי בדיקה עצמית שערך הנהג באמצעות ערכה שרכש בסופרפארם שללה קיומם של סמים בגופו. כמו כן צוין כי הנהג עובד במשרד הבריאות בחלוקת בדיקות קורונה לבתי אבות ברחבי הארץ וזקוק לרישיון הנהיגה שלו.
עו"ד סלמאן נסראלדין שייצג את המדינה התנגד לביטול הפסילה והפנה לדוח הפעולה של השוטר. הוא ציין כי אין משקל לבדיקה הפרטית שערך הנהג, מאחר שלא ידוע אם היא אמינה ומתי נערכה. נטען כי ההחלטה של הקצין הייתה סבירה ומאוזנת בהתחשב בעבירה החמורה של נהיגה תחת השפעת סמים והמסוכנות של הנהג שלחובתו תשע הרשעות תעבורה קודמות.
אבל השופטת מנאל חליחל-דיאב מצאה שהראיות בתיק הן לא בעוצמה שמצדיקה פסילה ל-30 יום, והדגישה שהמשטרה לא הציגה בפניה חוות דעת של מעבדה לעניין הסמים.
בהחלטה צוין כי אמנם החשד הוא לעבירה חמורה אבל זה עדיין לא מצדיק לפסול אוטומטית רישיון נהיגה ל-30 יום מבלי להפעיל שיקול דעת. בנוסף, בניגוד לעמדת המדינה, השופטת לא סברה שעברו התעבורתי של הנהג כבד, שכן רוב עבירות התעבורה היו קלות והסתכמו בקנסות (עבירות ברירת משפט) כך שלא מדובר בנהג מסוכן לציבור.
בסיכומו של דבר נקבע כי לנוכח העובדה שלא הוצגו בפניה תוצאות בדיקת הסמים ובהתחשב בנסיבות המקרה ובמקצוע של הנהג, יש לקצר את הפסילה בחצי. בסופו של דבר החליטה המשטרה לסגור את התיק נגד הנהג מחוסר אשמה.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המבקש: עו"ד קובי טל • ב"כ המדינה: עו"ד סלמאן נסראלדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין