זה לא היה יום ראשון שגרתי במקסיקו. בכל זאת, "יום גוודאלופה הבתולה" - החג הדתי המקסיקני - נחגג על-ידי מיליוני מאמינים. עשרות אלפים מהם ישבו באצטדיון בגוודלחארה והתפללו. אה כן, ולא למה שאתם חושבים. התפילות היו זהות ולדבר אחד בלבד: שהקללה על אטלס - קבוצת הכדורגל המקומית - תוסר.
אחרי הפסד 3:2 במשחק הראשון בגמר אליפות מקסיקו, אטלס אירחה בשבוע שעבר את לאון וקיוותה לשבור את הנאחס. נאחס ארוך במיוחד. 70 שנה חלפו מאז הפעם האחרונה בה היא זכתה באליפות, ואין אחד במקסיקו שלא החזיק לה אצבעות. חוץ מאוהדי היריבה כמובן.
4 צפייה בגלריה
אטלס
אטלס
פעם ב-70 שנה. שחקני אטלס באקסטזה
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
אטלס
אטלס
אמא, הבאתי גביע
(צילום: רויטרס)
החגיגות ברחבי גוודלחארה
מאז התואר ההוא ב-1951, אטלס לא זכתה בכלום והסתכלה בקנאה על קלאב אמריקה, לאון וכמובן יריבתה העירונית צ'יבאס. האוהדים בגוודלחארה קיוו לנס. האמת, עצם עלייתה של אטלס לגמר היה הישג בפני עצמו. בכל זאת, זו הפעם הראשונה שהקבוצה מגיעה למעמד הזה במילניום הנוכחי.
שער של הקפטן אלדו רושה בדקה ה-55 קבע 3:3 בצמד המשחקים (במקסיקו אין משמעות לשערי חוץ) והמשחק נשלח להארכה. אגב, אחרי השער, רושה הוריד את החולצה וחשף חולצה עם הקדשה לאביו שהלך לעולמו: "תודה לך אבא, תראה את זה בגן עדן".
4 צפייה בגלריה
אטלס
אטלס
רושה מקדיש את השער לאביו המנוח
(צילום: gettyimages)
עמנואל גיגליוטי מלאון הורחק, אבל שתי הקבוצות ידעו: זהות המנצחת תוכרע בדו-קרב מהנקודה הלבנה. אטלס, למרות קוף בן 70 שנה על הגב, עמדה בלחץ, ניצחה 3:4 וגוודלחארה צהלה, שמחה ובעיקר הייתה בהלם.

"הגשמנו חלומות של המון אנשים, חלקם לא בין החיים"

רושה היה גם זה שכבש את הפנדל הרביעי והמכריע. "הייתי רגוע", אמר בסיום המשחק. "ידעתי שזה הולך להיכנס. הרי מתישהו הקבוצה הזו הייתה צריכה לזכות באליפות".
4 צפייה בגלריה
אטלס
אטלס
סנטמריה עם בובת מרי הקדושה במהלך החגיגות
(צילום: EPA)
והיא אכן זכתה, 25,802 ימים מאז הפעם האחרונה. רובו המוחלט של הקהל בכלל לא נולד כשאטלס הניפה בפעם האחרונה את התואר. למעשה אף אחד מהצופים מלבד אחד, אדמונדו איניגווס בן ה-91, שהגיע בכסא גלגלים מלווה במשפחתו לאצטדיון. "חיכיתי 70 שנה לרגע הזה", אמר באושר.
האם התערבות אלוהית עזרה לאטלס? האם אלוהי הכדורגל ענו סוף סוף לחסידיהם? כנראה שהכל קשור בסופו של דבר במקסיקו לאמונה. מגן הקבוצה, אנדרסון סנטמריה, אף נשא את פסל מרי הבתולה ביום ראשון שעבר, בזמן חגיגות האליפות על כר הדשא.
אדמונדו איניגווס בן ה-91 רואה מקרוב את ההיסטוריה חוזרת על עצמה
"שכתבנו את ההיסטוריה", הוסיף רושה. "70 שנה בלי תואר זה המון זמן בשביל מועדון כמו אטלס. מה שהיה - היה, אנחנו חיים בהווה ולא בעבר. הייתה לנו מטרה מתחילת הדרך והגשמנו חלומות של המון אנשים, חלקם לא בין החיים".
האיש שאחראי על ההיסטוריה הוא כמובן המאמן הארגנטינאי של אטלס, דייגו קוצ'קה, שזכה באליפות שנייה בקריירה אחרי שהוליך את ראסינג קלוב לתואר במדינתו ב-2014. "בשני המקומות היו משהו זהה: ההנהלה האמינה בי", הסביר. "דבר אחד טוב מאוד קרה: הלחץ ירד מהגב של המועדון הזה. כעת אף אחד לא ישאל מתי הקבוצה הזו זכתה באליפות".
פורסם לראשונה: 21:03, 20.12.21