הבנק המרכזי של אנגליה (BOE) הודיע כי הריבית במדינה תעלה ל-0.25% מ-0.1%. ברקע להחלטה שהתקבלה ברוב של שמונה תומכים מול מתנגד אחד - העלייה הגבוהה בשיעור האינפלציה בבריטניה - שעומדת על 5.1%. השאלה החשובה: האם נפתחה בכך "עונת" העלאות הריבית בעולם, לראשונה מאז פרוץ משבר הקורונה?
1 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הגבלות קורונה חדשות
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הגבלות קורונה חדשות
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
(צילום GettyImages)
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
העלאת הריבית מהווה הפתעה למרות שנחזתה על ידי חלק מהאנליסטים, זאת מכיוון שמצב תחלואת הקורונה במדינה הורע בשל ההתפשטות המואצת של נגיף האומיקרון - שפוגעת גם כך בעסקים. משמעות העלאת הריבית היא התייקרות בין היתר של הלוואות למשקי הבית - שגם כך סובלים מהתייקרויות של מוצרים.
בד בבד הודיע האיחוד האירופי שהריבית לא תשתנה לפי שעה, כאשר האינפלציה באירופה כבר הגיעה ל-4.9%. לעומת זאת הודיע אתמול הבנק המרכזי של ארה"ב (הפד) על כוונה להעלות את הריבית שלוש פעמים במהלך שנת 2022 משיעור השפל בשנים האחרונות - 0% עד 0.25% - לשיעור חזוי של 0.75% עד 1.0% לשנה.
טורקיה לעומת זאת הורידה היום את הריבית מ-15% ל-14% יחד עם הודעת הנשיא ראג'יפ ארדואן על העלאת שכר המינימום בקרוב בשיעור ניכר.
בינתיים אין בבנק ישראל תוכניות להעלות את הריבית ברבעון הקרוב ולאחר שמדד חודש נובמבר ירד במפתיע (למרות העלייה הגדולה במחיר הדלק בנובמבר) ב-0.1%, נראה שהעלאת ריבית בישראל תתרחש לכל המוקדם ברבע השני או השלישי של שנת 2022, תוך מעקב אחר העלאות ריבית שצפויות בארה"ב ובאירופה. יש לציין כי האינפלציה בארה"ב היא 6.8% - הגבוהה מזה 39 שנים - והאינפלציה בישראל היא כעת 2.5% בלבד.