9 צפייה בגלריה
שחקני מכבי חיפה והפועל ב"ש
שחקני מכבי חיפה והפועל ב"ש
שחקני מכבי חיפה והפועל ב"ש
(שחר גרוס)
הסיבוב הראשון בליגת העל הגיע לסיומו אמש (שני) ויש שתי קבוצות שנמצאות מעל כולן - הפועל באר שבע שמוליכה את הטבלה עם 31 נקודות והאלופה מכבי חיפה שמדורגת במקום השני עם 29 נקודות. הקבוצות של רוני לוי וברק בכר כמעט ולא מועדות, ונראה כי שתיהן ימשיכו להיאבק על הפסגה.
אחרי סגירת הסיבוב הראשון של העונה ולקראת המשך המאבקים בצמרת, זה הזמן להשוואה בין הקבוצות המובילות בישראל: איך נראית כל חוליה בקבוצה, מהם היתרונות של כל אחת מהן, איפה נקודות החולשה של כל קבוצה, איך המאמנים משפיעים ומה חסר להן כדי לרוץ לתואר?
9 צפייה בגלריה
שחקני מכבי חיפה והפועל ב"ש
שחקני מכבי חיפה והפועל ב"ש
שחקני מכבי חיפה והפועל ב"ש
(שחר גרוס)

שוערים:

בסיבוב הזה, שני השוערים של הפועל באר שבע ומכבי חיפה לא היו מאוד דומיננטיים. השוער המצטיין של העונה שעברה בליגת העל, ג'וש כהן, מגלה ירידה ביכולת העונה. אצל האדומים, אומנם השוערים התחלפו ביניהם בגלל פציעה, אבל גם עומרי גלזר וגם אריאל הרוש לא היו הנקודות החזקות. ולמרות זאת, אלה גם לא נקודות חולשה ועדיין, אלה שתי הקבוצות שספגו הכי מעט בליגה.

הגנה:

בהפועל באר שבע זוהי ללא ספק החוליה החזקה ביותר על המגרש. בסגל של רוני לוי יש לא פחות מארבעה בלמים מעולים, כאשר שלושה מהם מוזמנים לנבחרת ישראל על בסיס קבוע ובלם זר נוסף כמו מיגל ויטור שהוא אחד מהטובים ששיחקו בליגה. לא סתם להפועל באר שבע יש את ההגנה הטובה ביותר בליגה, שספגה רק שמונה שערים עד כה. בנוסף, לבאר שבע יש מגנים בעלי יכולות התקפיות טובות, שזה מתאים יותר למערך של שלושה בלמים, כפי שרוני לוי החליט לשחק לאחרונה, עם הלדר לופס ששותף למשחק ההתקפה בצד שמאל ואור דדיה או דנילו אספרייה שתורמים בצד ימין.
9 צפייה בגלריה
ויטור ואבו עביד חוגגים. החוליה החזקה
ויטור ואבו עביד חוגגים. החוליה החזקה
ויטור ואבו עביד חוגגים. החוליה החזקה
(רדאד ג'בארה)
בחיפה, מנגד, אין יציבות בהגנה, על אף כי נדמה במחזורים האחרונים, כאשר שון גולדברג משחק ליד בוגדן פלאניץ' וחוסה רודריגס משחק כמגן ימני, הם נראים יותר יעילים לעומת פתיחת העונה המהוססת של ההגנה הירוקה. צמד הבלמים שהציב ברק בכר, עם פלאניץ' וגולדברג, מתגלה כשילוב מצוין. מדהים לראות כיצד גולדברג, מי שבתחילת העונה נראה כמו שחקן משלים לעמדת המגן השמאלי, משאיר את הבלם עופרי ארד על הספסל לאחרונה ומקבל את חולצת ההרכב במקומו. בגלל שההצבה שלו תורמת להגנה והוא עובד מצוין גם כבלם, ברק בכר לא משנה דבר בחוליה האחורית. ועדיין, זו אחת מנקודות החולשה של מכבי חיפה, ששמרה על שער נקי רק חמש פעמים העונה.
בעוד שבאר שבע מצוינת במשחק ההגנה שלה, ניתן לומר כי משחק ההגנה הוא נקודת התורפה של מכבי חיפה. נדמה שהיא עלולה לספוג שער בכל משחק.
9 צפייה בגלריה
בוגדן פלאניץ'
בוגדן פלאניץ'
בוגדן פלאניץ'
(עמרי שטיין)

קישור:

בבאר שבע יש קישור איכותי, כאשר הבאנקר באמצע הוא מריאנו בריירו שמנצח בהרבה מאבקים והפך לשחקן משמעותי מהרגע הראשון, ולצידו משחקים רועי גורדנה, תומר יוספי ורמזי ספורי. בריירו נותן הרבה שקט מאחור עם עבודה שחורה, בדומה למה שעשה נטע לביא בחיפה בעונה שעברה, רק שהפועל באר שבע לא לוחצת גבוה כמו האלופה אלא מחכה יותר מאחור ואז יוצאת קדימה, משהו שהוא די אופייני בקבוצות של רוני לוי.
ואפרופו מכבי חיפה, אין ספק כי החיסרון של נטע לביא במרכז השדה הורגש בתחילת העונה, אבל נדמה שעם החזרה של מוחמד אבו פאני, לצד השילוב של עלי מוחמד וצ'ירון שרי, מכבי חיפה החזירה את הדומיננטיות במרכז המגרש, בעיקר בזכות משחק הלחץ שלה והקצב הגבוה שבו עובדים הקשרים. גם מוחמד ג'אבר היה הפתעה מרעננת. כל שחקני הקישור של בכר מביאים חשיבה, מסירות לעומק ותנועה לתוך הרחבה.
9 צפייה בגלריה
מחמוד ג'אבר. הפתעה מרעננת
מחמוד ג'אבר. הפתעה מרעננת
מחמוד ג'אבר. הפתעה מרעננת
(עמרי שטיין)
אגב, זה קורה גם בבאר שבע, כל שחקני הקישור חושבים לעומק ואפילו בריירו כובש - אבל אם יש שחקני קישור בולטים במיוחד אצל שתי הקבוצות, אין ספק כי מדובר ברמזי ספורי ועומר אצילי שמתחרים על תואר שחקן הסיבוב. ספורי הוא הכוכב האמיתי של הדרום, הרי שהוא היה מעורב ב-10 שערים, עם שישה גולים וארבעה בישולים. אצילי גם שחקן משמעותי מאוד והוא מעורב ב-13 שערים, עם תשעה גולים וארבעה בישולים שתרם בירוק.

התקפה:

לבאר שבע יש את ניקיטה רוקאביצה, שהוא תמיד מסוכן, ואת יוג'ין אנסה, שמשלים את התנועה שלו נהדר ויש לו חיבור טוב גם עם ספורי. מהספסל תמיד יש את גם איתי שכטר, חלוץ ששווה נקודות בליגת העל, איך שלא הופכים את זה. לצד זאת, נקודת החולשה של באר שבע היא שהקבוצה מתקשה כאשר היריבות שלה עומדות נמוך ומסתגרות, כי כך קשה לה יותר לבוא לידי ביטוי ולהבקיע שערים.
9 צפייה בגלריה
ניקיטה רוקאביצה חוגג
ניקיטה רוקאביצה חוגג
ניקיטה רוקאביצה חוגג
(ראובן שוורץ)
בתקופה האחרונה ניתן לזהות כי רוקאביצה נכנס לעניינים בבאר שבע. יש לו חמישה שערי ליגה מפתיחת העונה, וארבעה מהם הגיעו בחמשת המחזורים האחרונים. אין ספק כי החלוץ שהפציץ בירוק והיה מלך השערים של הליגה מתחיל להיכנס לעניינים באדום. לאחרונה הוא הביא נקודה חשובה נגד מ.ס אשדוד והבקיע גם שער ניצחון נגד הפועל חיפה, כך שהוא בהחלט משפיע על המשחקים של קבוצתו החדשה, וזה יכול להיות אבסורד אם החלוץ המוביל שעזב את מכבי חיפה ייקח אליפות בהפועל באר שבע.
מנגד, אין ספק שלמכבי חיפה יש יתרון גדול בחלק הקדמי למרות שרוקאביצה עזב. במכבי חיפה חששו מכך שאין להם סקורר מוביל משום שבן שהר לא מספק את הסחורה, אבל מי שכן התחיל להפציץ הוא שחקן הרכש דין דוד. הוא הבקיע לא פחות משבעה שערים בחמשת המשחקים האחרונים שלו בליגת העל, וזהו רצף מרשים במיוחד. החלוץ שהגיע מאשדוד מציג שיפור גדול, הביטחון שלו עלה והוא הפך להרבה יותר דומיננטי.
9 צפייה בגלריה
דין דוד חוגג
דין דוד חוגג
דין דוד חוגג
(עמרי שטיין)
כאשר שחקנים כמו עומר אצילי, דולב חזיזה ודין דוד נכנסים לכושר טוב, קשה לעצור אותם. הם נותנים מספרים, תחכום, גיוון וכדורגל מעולה שאפשר פשוט להתענג עליו. מדובר בשחקנים שיכולים לקבל כדור לרגל ולעשות פעולות מדהימות לבד, הם יודעים לחלק מסירות מדהימות, הם יכולים גם לרוץ בעצמם לשטחים הפנויים וכמובן יש להם סיומת מדהימה.
בסיבוב הראשון של העונה הובקעו 215 שערים. 32 מהם היו של מכבי חיפה, לה יש את ההתקפה הטובה ביותר בליגה. זה ממוצע של כמעט 2.5 שערים למשחק, כך שהקבוצה הזו תמיד חושבת על התקפה, מאיימת המון על השער עם לא פחות מ-14.4 איומים למשחק והאוהדים בחיפה נהנים. אפילו התרגילים שלה במצבים הנייחים רק הולכים ומשתפרים, ולא פעם הם אלה שעושים את ההבדל. לעומת זאת, באר שבע כבשה רק 21 שערים, אבל זה לגיטימי כי היא גם מאיימת פחות עם 12.3 איומים בממוצע למשחק.
9 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל באר שבע ומכבי חיפה
אוהדי הפועל באר שבע ומכבי חיפה
אוהדי הפועל באר שבע ומכבי חיפה
(ראובן שוורץ, רדאד ג'בארה)

מאמנים:

רוני לוי עם הזמן התאים את המערך של הפועל באר שבע לחומר השחקנים שלו, לאחר שעבר לשחק עם שלושה בלמים. מאז, המוליכה נראית יותר טוב והיא אפילו יותר מסוכנת בהתקפה. בדרך כלל הקבוצות של רוני לוי מאוד מסודרות וקשה להבקיע נגדן, וכך גם הפעם. לא סתם הם סיימו את הסיבוב הראשון בלי אף הפסד ועם ההגנה החזקה ביותר.
גם ברק בכר מצליח לתמרן ולעשות קסמים, למרות שהקבוצה שלו לא תמיד מאוזנת. אם התלהבנו מהאליפות של מכבי חיפה בעונה שעברה והיה נדמה שהיא הייתה צריכה רק כמה שדרוגים קלים בעמדת הימני ובעמדת החלוץ עם מחליף ראוי לרוקאביצה, מאמן מכבי חיפה הצליח לשדרג את הקבוצה שלו גם כאשר התחליפים שהביא פתחו בצליעה. מכבי חיפה נראית משודרגת יותר העונה, ולמרות שהיא לא במקום הראשון כרגע, היא עדיין הקבוצה הכי מפחידה והכי קטלנית בליגה.
9 צפייה בגלריה
רוני לוי וברק בכר
רוני לוי וברק בכר
רוני לוי וברק בכר
(עמרי שטיין)

מה חוץ מזה:

לשתי הקבוצות יש אצטדיונים ביתיים מאוד. באר שבע איבדה רק ארבע נקודות בטרנר, וכך גם במשחקי החוץ שלה. ושוב, מדובר בקבוצה יציבה יחסית. לעומתה, מכבי חיפה איבדה רק שלוש נקודות במשחקי הבית שלה, וגם זה בגלל שני הפנדלים שיצרו שחקניה בהפסד 2:1 לבאר שבע בדקות הסיום, אבל בששת משחקי החוץ של הירוקים הם ניצחו רק שלוש פעמים - ואת זה הם יהיו חייבים לשפר לקראת הסיבוב הבא, במיוחד כאשר בעוד חודש הם אמורים להתארח בבאר שבע.
חודש ינואר מתקרב ואיתו יגיע גם חלון ההעברות החורפי, שיכול להיות משמעותי ואולי אף יכריע מי תזכה באליפות, כי אם אחת מביניהן תצליח להנחית אצלה שחקן שובר שוויון לחוליה החלשה זה בהחלט יקדם אותה לכתר. נדמה כי לבאר שבע חסר קשר אחורי נוסף וחיפה תצטרך אולי שדרוג נוסף בהגנה. שחקן חיזוק איכותי במקום הנכון יוכל להיות האקס פקטור בדרך לצלחת. עד אז, ניפגש בסיבוב הבא.